تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3801601
شناسه : 3801601
تاریخ :
تاثیر نه چندان پررنگ تحولات منطقه بر بازار خودرو اقتصاد ایران: بلافاصله پس از تحولات اخیر در خاورمیانه، قیمت‌های درج‌شده در آگهی‌های فروش خودرو تغییر کرد و به‌طرز عجیبی تمام محصولات موجود در بازار اعم از صفر و کارکرده گران شدند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به‌دنبال این قضیه بسیاری از سوداگران رقم‌هایی عجیب و غریب را برای خودروها در نظر گرفتند و تلاش کردند از فرصت به‌وجود آمده نهایت استفاده را ببرند و سود حداکثری به‌جیب بزنند. این مساله سبب شد بسیاری راهی بازار خودرو شوند و در روزهای نخست این تحولات برخی مدل‌های داخلی بین ۲۰ تا ۲۶ میلیون‌تومان گران شدند.

اما خوشبختانه این مساله دوام چندانی نداشت و پس از گذشت تنها یک روز، مجددا بازار خودرو آرام گرفت و دلالان و سودجویان بهانه و فرصت کافی را برای ایجاد تنش در بازار خودرو از دست دادند. در این میان بسیاری از معامله‌های خودرویی که به‌سرانجام رسیده بود با مشکلاتی مواجه و به‌صورت یک‌طرفه از جانب فروشندگان فسخ شد. آن‌ها معتقد بودند ارزش خودروی‌شان بیشتر شده و برای تمام کردن معامله، مبلغ بیشتری را طلب کردند. اما بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که این وضعیت دوام چندانی نداشته و در ادامه بسیاری از فروشندگان از خواسته خود عقب‌نشینی کرده‌اند.


مطابق با آن‌چه گفته شد، درابتدای هفته شاهد افزایش قیمت بیش از ۲۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌های داخلی در بازار خودرو بودیم؛ اما در روزهای یکشنبه و دوشنبه، بازار خودرو با افت قیمت قابل توجهی همراه بود و این مدل‌ خودروها روز یکشنبه تا ۱۲ میلیون‌تومان و روز دوشنبه تا ۱۱ میلیون‌تومان در بازار ریزش قیمت را تجربه کردند. این درحالی است که وضعیت بازار خودروهای وارداتی آن‌چنان که باید مساعد نیست. بر این اساس بازار این مدل خودروها به‌دلیل عدم‌عرضه و ورود کافی هنوز نتوانسته به‌ثبات برسد.

براساس گزارش‌ها این خودروها روزانه حدود ۵۰ میلیون‌تومان نوسان قیمت دارند و این موضوع شرایط خوبی را برای آن‌ها فراهم نمی‌کند. درنهایت پیش‌بینی می‌شود بازار خودرو پس از گذشت از این مرحله، برای مدتی رکود را تجربه کند تا تغییر آن‌چنانی در قیمت‌ها ایجاد نشود و سودجویان نتوانند بازار را مجددا به‌چالش بکشند.

به‌طور کلی بهتر است متقاضیان خودرو درچنین شرایطی از تصمیم خود منصرف شوند تا متحمل ضررهای سنگین نشوند؛ زیرا شرایط و پیش‌بینی‌های کارشناسان افزایش قیمت انواع خودرو را محتمل نمی‌داند.

افت قیمت ۱۰ میلیونی پارس سال سفارشی (۱۴۰۲)

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۶۶۰ میلیون‌تومان، سورن پلاس با مانینتور بدون رینگ (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۶۹۱ میلیون‌تومان، سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۶۰۲ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۹۰۳ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۹۶۶ میلیون‌تومان و شاهین اتومات (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۳۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۳۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد رشد و کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، ونوسیا D۶۰ پلاس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و ونوسیا وی‌آنلاین (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین قیمت هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‎میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، جتا VS۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان و جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان رسید.