تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3801499
شناسه : 3801499
تاریخ :
شناسایی ۱۰ مورد ابتلا به وبا در نیمه نخست سال جاری اقتصاد ایران: وزارت بهداشت از شناسایی ۱۰ مورد ابتلا به وبا در شش ماهه اول سال خبر داد که ۹ نفر از مبتلایان به عنوان موارد وارده از سایر کشورها طبقه‌بندی شده‌اند و هیچ موردی از فوت ناشی از این بیماری گزارش نشده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز و بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، ۱۰ مورد ابتلا به بیماری وبا در پنج استان کشور شناسایی شده است. این موارد در بازه زمانی ۲۵ مرداد تا ۷ شهریور ماه ثبت شده و خوشبختانه هیچ مورد فوتی در اثر این بیماری گزارش نشده است.

از میان این موارد شناسایی‌شده، ۹۰ درصد مربوط به افراد مبتلا از کشورهای دیگر است و تنها یک مورد انتقال محلی ثبت شده است. بر اساس روش تشخیص، در تمامی مبتلایان «کشت مدفوع» انجام شده و نوع شناسایی‌شده باکتری، ویبریوکلرا O1 سروتایپ اوگاوا بوده است. از مجموع ۱۰ مبتلا، ۹ نفر ملیت ایرانی و یک نفر ملیت افغانستانی دارند.

تعریف موارد وبا:

موارد ابتلا به وبا به دو دسته «موارد وارده» و «انتقال محلی» تقسیم می‌شود:

  • موارد وارده وبا: افرادی که در خارج از واحد مراقبت به بیماری مبتلا شده‌اند و از طریق بررسی‌های اپیدمیولوژیک یا میکروبیولوژیک شناسایی می‌شوند.
  • انتقال محلی: مواردی که در همان واحد مراقبتی که بیمار شناسایی شده است، بیماری به فرد منتقل شده باشد.

بیماری وبا و خطرات آن:

وبا یک عفونت اسهالی حاد است که به دلیل مصرف آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد می‌شود. این بیماری به‌ویژه در مناطقی با دسترسی محدود به آب آشامیدنی سالم و فاضلاب نامناسب شیوع بیشتری دارد. اگرچه بیشتر افراد مبتلا علائم خفیف یا بدون علائم دارند، در برخی موارد اسهال شدید آبکی می‌تواند به مرگ و میر سریع منجر شود.

با توجه به گسترش سریع این بیماری و تهدیدی که برای سلامت عمومی محسوب می‌شود، سازمان جهانی بهداشت گزارش داده است که در سال‌های اخیر میزان ابتلا به وبا روند افزایشی داشته است. از ۱ ژانویه تا ۲۸ جولای ۲۰۲۴، بیش از ۳۰۷ هزار مورد ابتلا و ۲۳۲۶ مرگ ناشی از وبا در ۲۶ کشور گزارش شده است.

مراقبت‌های ویژه در کشور:

در کشور ایران، بیماری وبا جزو بیماری‌های نیازمند گزارش فوری قرار دارد و سیستم مراقبت از این بیماری با استفاده از روش‌های سندرمیک و اتیولوژیک به طور مداوم اجرا می‌شود.