تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3800128
شناسه : 3800128
تاریخ :
گلایه واردکنندگان از منوط کردن واردات چای به خرید چای داخلی اقتصاد ایران: اعضای هیات مدیره اتحادیه چای کشور در نامه به وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از عدم تخصیص سهمیه واردات فصل پاییز و فروش اجباری چای داخلی، عنوان کردند: منوط نمودن واردات و اجبار به خرید چای داخلی منجر به بر هم خوردن نظم بازار می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اعضای هیات مدیره اتحادیه چای کشور در نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی نوشتند:

همانگونه که مستحضرید پس از نسخ نظام دستی ثبت سفارشات و اصطلاحاً سیستمی شدن آن مقرر شده بود که سهمیه ثبت سفارش¬های قابل دریافت به صورت فصلی توسط وزارت جهاد کشاورزی به اطلاع اتحادیه و ذینفعان واردکننده برسد تا شرکت¬هایی که دارای سقف و سابقه بوده و صلاحیت واردات دارند بتوانند از سهمیه فصل استفاده نموده و مبادرت به واردات چای نمایند. غالباً این اقدام قبل از ورود به فصل اعلام و اقدام می‌شد ولی متاسفانه با گذشت مدت معمول و مالوف تاکنون جهادکشاورزی نه تنها سهمیه فصل پاییز را اعلام ننموده بلکه زمزمه هایی مبنی بر منوط نمودن واردات به خرید اجباری چای تولید داخل به گوش می‌رسد.
 
در این رابطه ضمن یادآوری نامه شماره 815-403/چ مورخ 03/06/1403 این اتحادیه که به طور تفصیلی مسائل و مشکلات صنف و صنعت چای به محضرتان ارائه گردید اضافه می نماید؛ واردات در قبال خرید چای داخلی از سال گذشته شروع و به عنوان یک امتیاز تشویقی و اختیاری در کنار روند طبیعی واردات تلقی گردید، منوط نمودن واردات و اجبار به خرید چای داخله دارای اشکالات فراوان حقوقی و تجاری است که از نتایج اولیه آن برهم خوردن تعادل تامین، تولید و مصرف چای بوده و تبعات آن تعادل عرضه و تقاضای چای داخله، واردات چای خارجی و تنظیم بازار را از حیث کمیت و قیمت با چالش جدی روبه رو خواهد کرد.
 
لازم به ذکر است در سال 1402 به دلیل اعمال محدودیت توسط وزارت جهاد کشاورزی واردات چای با کاهش بیش از 40% مواجه شده و بالغ بر 42 هزار تن بوده است که آثار این ناترازی منجر به بروز دو معضل اساسی گردید. اولاً افزایش شدید قیمت انواع چای در سطح بازار و ثانیاً افزایش محسوس واردات چای بصورت قاچاق، که به طبع هر دو موضوع منجر به ایجاد اخلال در فرآیند تولید و نهایتاً تضییع حقوق مصرف کنندگان گردیده است.
 لذا خواهشمند است تدبیر مقتضی جهت رفع مشکل پیش آمده و برگرداندن ثبات و آرامش به این بازار مبذول فرمائید. این اتحادیه همواره آماده ارائه نظرات کارشناسی و مشورتی در موضوع چای می باشد.

انتهای پیام/