تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3799919
شناسه : 3799919
تاریخ :
ارتباط بین این نوع نور و بیماری آلزایمر اقتصاد ایران: یافته‌های مطالعات نشان داده است که در افراد بالای ۶۵ سال، آلودگی نوری بیشتر از عوامل خطرساز دیگری مانند سوءمصرف الکل، بیماری کلیوی، افسردگی و چاقی با اختلالات مغزی ارتباط دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که افرادی که در معرض آلودگی نوری – تابش نورهای درخشان در شب- هستند، در معرض خطر بیشتر دچار شدن به بیماری‌های گوناگون ازجمله آلزایمر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین پژوهشگران آمریکایی در این بررسی شدت نور فضای باز را در ۴۸ ایالت این کشور با میزان بروز بیماری آلزایمر و عوامل خطرساز برای بیمارها مقایسه کردند. یافته‌های آن‌ها نشان داد که در افراد بالای ۶۵ سال، آلودگی نوری بیشتر از عوامل خطرساز دیگری مانند سوءمصرف الکل، بیماری کلیوی، افسردگی و چاقی با اختلالات مغزی ارتباط دارد. فقط سه عمل خطرساز فشارخون بالا، دیابت و سکته مغزی بیشتر از آلودگی نوری با اختلالات مغزی مرتبط بودند.

از طرف دیگر، افراد زیر ۶۵ سال، نور مصنوعی بیش‌ازحد در شب‌ها مهم‌ترین عامل خطرساز ابتلا به بیماری آلزایمر زودرس بود. پژوهشگران می‌گویند که مشخص نیست چرا افراد جوان‌تر ممکن است به‌ویژه نسبت به اثرات آلودگی نوری حساس باشند.

این پژوهشگران می‌گویند با توجه به این یافته‌ها، افراد ممکن است بخواهند میزان قرار گرفتن خودشان در معرض نورهای روشن در شب را محدود کنند. برای این کار می‌توان از اقدامات ساده‌ای مانند استفاده از پرده‌های کلفت و یا خوابیدن با چشم‌بند استفاده کرد.

به گفته این پژوهشگران، کاهش نوردهی در داخل خانه ممکن است به همان اندازه مهم باشد و پیشنهاد می‌کنند نور آبی را در خانه محدود کنید و کلید دیمر (که می‌تواند میزان روشنایی چراغ را کم‌ و زیاد کند) در خانه خود نصب کنید.