تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3799578
شناسه : 3799578
تاریخ :
بازار ۶۴ همتی تجهیزات پزشکی وارداتی در ایران: گزارشی از واردات و نیازهای بازار اقتصاد ایران: سازمان غذا و دارو ارزش بازار تجهیزات و ملزومات پزشکی وارداتی به ایران را به‌روز کرده و بر اهمیت شفاف‌سازی اطلاعات زنجیره تأمین کالاهای سلامت‌محور تأکید دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،سازمان غذا و دارو با انتشار جدیدترین به‌روزرسانی داشبورد آمارنامه تجهیزات و ملزومات پزشکی، ارزش ریالی واردات این اقلام را به‌صورت عمومی در دسترس قرار داده است.

ارزش بازار ۶۴ همتی تجهیزات پزشکی وارداتی در ایران

طبق گزارش‌ها، ارزش واردات تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۲ به ۶۳.۹ همت (هزار میلیارد تومان) رسیده که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است.

جزئیات واردات و تخصیص ارز

از این مبلغ، حدود ۸.۵ همت (حدود ۱۳ درصد) به مواد اولیه، قطعات ساخت و قطعات یدکی تعلق دارد و مابقی صرف واردات محصولات نهایی شده است. تخصیص ارز ترجیحی (با نرخ دلار ۴۲۰۰۰ ریال) به تجهیزات و ملزومات پزشکی، با حدود ۱ میلیارد دلار (۹.۸۳ همت) ارزبری، بیش از ۵۰ درصد ارزش دلاری واردات را شامل می‌شود.

به‌طور خاص، بیش از ۶۰ درصد از این ارز به واردات تجهیزات آزمایشگاهی، قلب و عروق و ارتوپدی اختصاص یافته است. از دیگر اقلام وارداتی می‌توان به فیکسچر، اباتمنت ایمپلنت، و دستگاه شتاب‌دهنده خطی اشاره کرد که به ترتیب بالاترین ارزش ریالی را در بین تجهیزات پزشکی دارند.

لزوم شفافیت و برنامه‌ریزی بهتر

این آمارنامه که برای دومین سال متوالی در تیر ماه رونمایی شد، به‌منظور شفاف‌سازی اطلاعات زنجیره تأمین کالاهای سلامت‌محور ارائه شده است. میرزازاده، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو، تأکید کرده است که هدف این اقدام، پیشگیری از کمبود دارو و کاهش وابستگی به واردات فوریتی است.

دسترسی به اطلاعات

آمارنامه تجهیزات پزشکی سال ۱۴۰۲ به‌راحتی از طریق پنجره شفافیت سازمان غذا و دارو و وبگاه رسمی اداره کل تجهیزات پزشکی در دسترس قرار دارد. این اقدام نشان‌دهنده عزم سازمان غذا و دارو برای بهبود مدیریت و نظارت بر زنجیره تأمین تجهیزات پزشکی در کشور است.