تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3799532
شناسه : 3799532
تاریخ :
سازمان ملل برای مقابله با تروریسم دیگر قابل اعتماد نیست اقتصاد ایران: بیستمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات منافقین صبح امروز آغاز شد و قاضی دادگاه در این جلسه گفت: سازمان ملل برای مقابله با تروریسم دیگر قابل اعتماد نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، بیستمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، صبح امروز سه‌شنبه (١٠ مهر ماه ١۴٠٣) در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری، وزیری نماینده دادستان، خانواده شهدا و وکلای آنها، وکلای متهمان در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) به‌صورت علنی آغاز شد.

قاضی دهقانی ضمن عرض تسلیت سید حسن نصرالله رهبر جبهه مقاومت و حزب الله لبنان و شهدای گرانقدر لبنان در مقابل دولت تروریست گفت: به عنوان رئیس دادگاه به نتانیاهو که یک فرد تروریست است و از هیچ جنایتی فروگذاری نمی‌کند، می‌گویم، دنیا این جنایات را فراموش نکرده و برای تحقق صلح و امنیت حرکت خواهد کرد.

وی افزود: امروز همزمان با مجمع عمومی سازمان ملل، تصاویری به دنیا مخابره شده که پلید ترین انسان به نام نتانیاهو فرماندهی عملیات تروریستی را در خاک کشور دیگری انجام داده و رهبران محور مقاومت را ترور می‌کند.

وی بیان داشت: ای آزادگان عالم که با ستم مقابله می‌کنید، دولت‌های تروریست از هیچ فریبی فروگذار نیستند. همزمان با مجمع عمومی سازمان ملل شنیع‌ترین اقدامات تروریستی در عالم را انجام می‌دهند. این تجربه تلخ این درس را می‌دهد که برای مقابله با تروریست‌ها دیگر سازمان ملل قابل اعتماد نیست.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی به عنوان قربانی بزرگ تروریسم حال ملت درد کشیده لبنان را بیش از هر دولتی درک می‌کند و برای صلح و امنیت واقعی عزم خود را با سازوکارهای قانونی شروع کرده است و ملت‌ها بدانند به نتیجه خواهد رسید.

قاضی دهقانی ادامه داد: کلام آخر من با بنیامین نتانیاهو است، تو را مردم هم کیش خودت با دستانشان گلویت را می‌فشارند و تو را در خون‌هایی که ریخته ای غرق خواهند کرد و این تاوان ظلم رخ نموده شده به عالم است.

وی گفت: با توجه به نکات گفته شده درخواست داشتم بحث موضوع رابطه سببیت به عنوان یک موضوع پر اهمیت در جلسات آینده مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه کاظمی، وکیل شکات با طرح سوالی پرسید: یک موضوع مهم این است که آیا عضویت یک شخص در یک سازمان تروریستی می‌تواند به این منزله باشد که جرایمی که توسط آن سازمان انجام می‌شود قابل انتساب به تمامی اعضا باشد یا خیر؟

وی ادامه داد: شاید کسانی که به عنوان عضو در یک گروه تروریستی فعالیت می‌کنند به طور مستقیم در جنایات و اعمال خاص و جنایتکارانه مشارکت و حضور نداشته باشند، اما صرف حضور این اشخاص در آن گروه به نظر من می‌تواند منشأ ایجاد مسئولیت کیفری برای اشخاص باشد.

وی با بیان اینکه از فلسفه‌های اعمال مجازات نسبت به اعمال مجرمانه در حقوق کیفری در همه دنیا بحث بازدارندگی است، تصریح کرد: یعنی باید مجازات به گونه‌ای باشد که وقتی شخص مجرم در وضعیت جرم قرار گرفت سایر افراد به این مسئله توجه داشته باشند که در صورتی که این جرم اتفاق بیفتد برای آن‌ها تبعات سنگینی دارد و هزینه آن بیشتر از منافع کوتاه مدتی است که برای آن‌ها حاصل می‌شود.

کاظمی ضمن اشاره به این موضوع که صرف اینکه شخصی در داخل گروه تروریستی با افکار خود به این نتیجه برسد که در گروه تروریستی عضویت پیدا کند یا خیر می‌تواند منشأ تبعات، آثار و مقدماتی برای ارتکاب جرایم بعدی باشد، بیان کرد: مجازات باید به گونه‌ای باشد که افرادی که به صورت بالقوه توانایی تبدیل شدن به یک بزهکار را دارند در حساب و کتاب خود به این نتیجه برسند که از شروع انجام به آن جرم انصراف دهند؛ بنابراین اعمال مجازات نسبت به افرادی که صرفاً عضویت در گروه دارند هرچند هیچ یک از اعمال مجرمانه به صورت مستقیم به آن‌ها قابل انتساب نباشد دارای اهمیت زیادی است. وجود خود شخص به طور عادی در یک گروه منشأ اتخاذ تصمیمات مجرمانه سنگین‌تری توسط آن گروه خواهد بود هرچند که افراد به صورت منفرد در اعمال جرایم ارتکابی مشارکت و معاونت نداشته باشند.

وکیل شکات ادامه داد: به همین لحاظ در بحث تروریسم، صرف اینکه شخصی عضو یک گروه شود، او را در معرض مسئولیت کیفری قرار می‌دهد، هرچند که دخالت مستقیمی در انجام عملیات تروریستی نداشته باشد و اگر هم داشته در دادگاه قابل اثبات نباشد.

وی ضمن اشاره به موضوع دیگر در این ارتباط و بیان اینکه مسئله دیگر نیز سوءنیت است، تصریح کرد: وقتی شخصی به عضویت یک گروه تروریستی در می‌آید این کار را با علم و آگاهی و قصد مشخص انجام می‌دهد، با آگاهی از اعمال مجرمانه‌ای که این گروه مرتکب آن‌ها شده و یا در حال ارتکاب شأن است و یا مرتکب خواهد شد. همین سوءنیت در موضوع تروریسم اهمیت دارد، چرا که از بین‌برنده امنیت و نظم جامعه است و می‌تواند منشأ آثار سنگینی باشد و زمینه را برای ایجاد مسئولیت فراهم کند.

محمدرضا گلی شاهد اول است که اجازه می‌خواهم در جایگاه قرار بگیرد.

خبر در حال تکمیل است.