تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3799474
شناسه : 3799474
تاریخ :
از زمزمه‌های انتصاب یک استاندارغیربومی تا ابقای محمدهادی ایمانیه اقتصاد ایران: شیراز- عصر یکشنبه هشتم مهرماه خبری مبنی بر انتصاب یک استاندار غیر بومی برای استان فارس در هیئت دولت شنیده شد ولی برخی خبرها حکایت از ماندگاری محمدهادی ایمانیه در این سمت دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: با پایان یافتن عمر کوتاه دولت سیزدهم در حادثه بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی و شهادت رئیس جمهور، با برگزاری انتخابات زودهنگام که در برخی نقاط کشور ۲ مرحله‌ای شد، مسعود پزشکیان بر مسند دولت چهاردهم نشست تا با تشکیل کابینه خود زمان تغییرات مدیریتی در سطح کلان فرا رسد.

از دقایق ابتدایی تشکیل دولت چهاردهم رایزنی‌ها برای تصدی کرسی‌های مهم مسئولیت در سطح کلان هم داغ شد و برخی افراد به صورت مداوم در حال تردد به پایتخت بودند تا بتوانند جایگاهی برای خود یا افراد نزدیک به خود رقم بزنند. در این زمان سخنگوی ستاد مسعود پزشکیان در فارس در بیانیه‌ای پنج نفر را به عنوان گزینه پیشنهادی شامل سیدعبدالرزاق موسوی، حیدر اسکندرپور، عبدالرضا قاسمپور، اکبر امیری و یدالله رحمانی به دفتر ریاست جمهوری معرفی کرد.

از طرفی دبیر جامعه روحانیت شیراز نیز عنوان کرد که جامعه روحانیت محمدهادی ایمانیه، استاندار فعلی فارس را برای تصدی یکی از وزارت‌خانه‌ها معرفی کردیم اما پس از اینکه این اتفاق رخ نداد، از وی به عنوان استاندار فارس حمایت می‌کنیم.

مجمع نمایندگان فارس نیز گزینه‌های مختلفی را بررسی پیشنهاد کرد اما با هیچیک از گزینه‌ها موافقت نشد و مجمع نمایندگان ظرف مدت ۲ روز آینده گزینه دیگری را به هیئت دولت معرفی خواهد کرد.

هفته گذشته در خبری نام جواد اطاعت به عنوان استاندار فارس شنیده اما به سرعت تکذیب شد، از دیگر سو شب گذشته انتصاب اکبر امیری به عنوان استاندار منتخب فارس در صدر خبرهای کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

اما ابقای استاندار فعلی فارس هم دور از انتظار نیست و ممکن است محمدهادی ایمانیه استاندار فارس باقی بماند.

محتمل‌ترین گزینه‌های استانداری فارس چه کسانی هستند؟

از زمزمه‌های انتصاب یک استاندارغیربومی تا ابقای محمدهادی ایمانیه

حسینعلی امیری

از آنجا که شب گذشته خبری مبنی‌بر انتصاب استانداران چهار استان در جلسه هیأت دولت عنوان شد، نام حسینعلی امیری به عنوان استاندار فارس به چشم آمد.

حسینعلی امیری زاده ۱۳۴۵ در سنقر از توابع کرمانشاه است. او معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در دولت یازدهم و دوازدهم ایران بود.

او همچنین قائم مقام وزیر کشور و سخنگوی وزارت کشور و قاضی دیوان عالی کشور و مأمور در دولت بود.

وی دارای دکترای تخصصی حقوق عمومی (PHD) است و مدرک کارشناسی خود را در دانشگاه علوم قضائی و کارشناسی ارشد در شیراز و نیز دارای تحصیلات حوزوی، عضو سابق حقوقدان شورای نگهبان در دوره پنجم و سه سال اول دوره ششم (تا تیرماه ۱۳۹۲) بوده است.

از جمله سوابق او سمت‌های مختلف معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک ایران، رئیس کل دادگستری استان‌های فارس، کردستان و خوزستان بوده و مدرس دانشگاه است.

از زمزمه‌های انتصاب یک استاندارغیربومی تا ابقای محمدهادی ایمانیه

محمدهادی ایمانیه

محمدهادی ایمانیه زادهٔ ۱۳۴۱ در شیراز، پزشک و سیاستمدار اصول‌گرای ایرانی است که به‌عنوان استاندار فارس در دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ فعالیت می‌کند.

وی دانش‌آموخته فلوشیپ گوارش کودکان از دانشگاه علوم پزشکی تهران و فلوشیپ پیوند کبد از دانشگاه کینگز لندن است.

ایمانیه از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ به مدت ۱۲ سال سمت رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز را برعهده داشت.

او یکی از گزینه‌ها برای تصدی سمت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شروع کار دولت سید ابراهیم رئیسی بود و از سال ۱۴۰۰ تا کنون استاندار فارس است.

از زمزمه‌های انتصاب یک استاندارغیربومی تا ابقای محمدهادی ایمانیه

حیدر اسکندرپور

حیدر اسکندرپور (زادهٔ ۵ تیر ۱۳۴۸، کازرون) سیاستمدار و شهردار سابق شیراز است.

وی دانش‌آموخته مهندسی برق و الکترونیک از دانشگاه شیراز و کارشناس ارشد مدیریت صنایع است.

وی پیش از شهرداری شیراز در دولت اصلاحات فرماندار شیراز و شهرداری بوشهر و کازرون را بر عهده داشته‌است. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نیز حیدر اسکندرپور قائم مقام ستاد انتخاباتی حسن روحانی در استان فارس بود.

اما مطالبه مردم، خواص و نخبگان استان فارس در انتخاب استاندار داشتن شناخت دقیق و جامع وی نسبت به توانمندی‌ها و ضعف‌های استان و برخوردار بودن از اراده و توان برای رفع این مشکلات است که برآیند نظرات بومی‌بودن گزینه استانداری در اجرای این موضوعات یک رکن مهم است، به‌ویژه آن‌که تجربه دهه‌های گذشته نشان داده که معمولاً هر زمان استانداری ناآشنا و غیر بومی در فارس بر تصدی مدیریت اجرایی استان نشسته، تجربه‌اش ناموفق و شکست‌خورده بوده است.