تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3798434
شناسه : 3798434
تاریخ :
سدان مونتاژی بهمن چه مشخصاتی دارد؟ اقتصاد ایران: عصر خودرو- گروه بهمن از سال ۱۴۰۱ سدان ریسپکت را به بازار عرضه می‌کند. سدانی مونتاژی که تاکنون دو تیپ در بازار داشته که در ادامه به تفاوت این تیپ‌ها می‌پردازیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سدان مونتاژی گروه بهمن ریسپکت نام دارد که برند مادر آن شرکتCowin  است. ریسپکت در انگلیسی به معنای احترام گذاشتن است. این خودرو بر پایه آریزو 7 ساخته شده ولی تغییرات زیادی در ظاهر و مشخصات فنی آن اعمال شده تا با یک محصول کاملا جدید طرف باشیم. این سدان از سال 1401 روی خط تولید گروه بهمن قرار دارد و از اواسط سال 1402 تیپ جدیدی از آن به بازار عرضه شده است. ریسپکت سعی کرده سدان اسپرتی باشد و تا حدی این تلاش به عمل رسیده چون این خودرو موتور قدرتمند، طراحی اسپرت و المان‌های اسپرت همانند صندلی‌های یکپارچه را برای مصرف کنندگان به ارمغان آورده است.

 

مشخصات فنی؛ قابل پیشبینی
این سدان مونتاژی به یک موتور 4 سیلندر 1500 سی‌سی توربوشارژ مجهز شده که حداکثر 154 اسب‌بخار قدرت را در 5500 دور در دقیقه و 230 نیوتن‌متر گشتاور را در 1750 – 4000 دوردردقیقه تولید می‌کند. گیربکس این خودرو از نوع CVT با قابلیت تعویض دنده مصنوعی 9 سرعته است. مصرف سوخت ترکیبی اعلامی کارخانه برای این پیشرانه، 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است که برای سدان 1409 کیلوگرمی عدد قابل قبولی به نظر می‌رسد.

یکی از برتری ریسپکت در برابر رقبای مستقیم، سیستم تعلیق این خودرو است که در جلو از نوع مستقل مک فرسون و در عقب مستقل مولتی لینک استفاده شده که سبب می شود تا چسبندگی و سواری پایدارتری در این خودرو داشته باشیم.

 

امکانات ایمنی و رفاهی؛ تا حدی تکمیل
ریسپکت سدان پرآپشنی است و می‌تواند خریداران را از این بابت راضی نگه دارد. البته گروه بهمن از اواسط سال 1402 ریسپکت 2 رو به بازار عرضه کرد که چند تغییر کوچک به نسبت نمونه قبلی دارد از جمله آن‌ها می‌توان به : سنسور نور، دسته دنده الکتریکی، جلوآمپر دیجیتالی و تغییر مکان قرارگیری دکمه کنترل پایداری اشاره کرد.

سدان مونتاژی گروه بهمن از نظر تجهیزات ایمنی به : 6 کیسه هوا (راننده و سرنشین، جانبی جلو، پرده‌ای) ، سیستم کنترل پایداری، سیستم ضد لغزش، سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی، ترمز ضد قفل و ترمز پارک برقی با اتوهلد مجهز است. دارا بودن 6 ایربگ و سیستم کنترل پایداری سبب شده تا ریسپکت، به عنوان یک خودرو با ایمنی بالا محسوب شود.

در بحث امکانات رفاهی ریسپکت 2 به امکاناتی همچون : سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سانروف، شارژر وایرلس، مالتی مدیا 10.25 اینچی لمسی با 6 عدد بلندگو، دوربین 360 درجه، کروزکنترل، روکش چرم صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور پارک عقب، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی، آینه الکتروکرومیک، روشن شدن خودرو با ریموت، حالت رانندگی اسپرت و اقتصادی، آینه‌های تاشو برقی، فرمان کمکی برقی، سنسور پارک عقب، سیستم نمایش فشار باد تایرها مجهز است. البته نبود برخی امکانات مانند: دستیار کمکی رانندگی، تنظیم برقی صندلی شاگرد و تهویه اتوماتیک از کمبودهای تجهیزات رفاهی این خودرو است.

ابعاد؛ کوچک‌تر از رقبا
سدان محبوب گروه بهمن در برابر رقبا ابعاد کوچک‌تری را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب : 4670، 1825 و 1483 میلی‌متر است. فاصله محوری این خودرو 2700 میلی‌متر و وزن آن 1409 کیلوگرم به ثبت رسیده است. با نگاهی به ابعاد رقبا می‌توان به این نتیجه رسید که ریسپکت 2 از آن‌‌ها اندکی کوچک‌تر است. همچنین فضای صندوق این خودرو 455 لیتر عنوان شده که برای خودروی سدان عدد مناسبی به نظر می‌آید.

سدان ریسپکت با توجه به قیمتی کمتر از رقبا، مشخصات فنی مناسب، تجهیزات ایمنی و رفاهی قابل قبول و ابعاد کوچک‌تری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.