تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3798427
شناسه : 3798427
تاریخ :
عامل نادیده‌گرفتن نیازهای شنوایی اقتصاد ایران: متأسفانه بررسی‌ها بیانگر این است که مردم به کم‌شنوایی و ناشنوایی‌ کمتر توجه‌ می‌کنند؛ به نحوی که حدود ۸۰ درصد از نیازهای مربوط به مراقبت شنوایی در سطح جهان نادیده گرفته می‌شود یا کمتر در کانون توجه قرار می‌گیرد. کم‌توجهی و نادیده‌گرفتن ‌نیازهای مربوط به مراقبت شنوایی ریشه در فقر سواد سلامت مردم دارد و این موضوع در ایران نیز وجود دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ناشنوایی و کم‌شنوایی همچنان از مسائل پنهان و کم‌توجهی‌شده در جامعه ایران است که به دلیل باورهای نادرست، فقر سواد سلامت و نگرش‌های منفی، افراد مبتلا را به پنهان‌کاری سوق می‌دهد. دکتر سعید محمودیان، رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت، با اشاره به این چالش‌ها از اهمیت تشخیص زودهنگام، حمایت‌های دولت در تأمین هزینه‌های سمعک و کاشت حلزون شنوایی، و تهدیدهایی مانند استفاده بی‌رویه از هدفون و هندزفری برای سلامت شنوایی خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، دکتر سعید محمودیان با بیان اینکه ناشنوایی معلولیت پنهان است عنوان کرد: متأسفانه بررسی‌ها بیانگر این است که مردم به کم‌شنوایی و ناشنوایی‌ کمتر توجه‌ می‌کنند؛ به نحوی که حدود ۸۰ درصد از نیازهای مربوط به مراقبت شنوایی در سطح جهان نادیده گرفته می‌شود یا کمتر در کانون توجه قرار می‌گیرد. کم‌توجهی و نادیده‌گرفتن ‌نیازهای مربوط به مراقبت شنوایی ریشه در فقر سواد سلامت مردم دارد و این موضوع در ایران نیز وجود دارد.

محمودیان با اشاره به باورها و درک نادرست از کم‌شنوایی و ناشنوایی توضیح داد: درک و باورهای نادرست و همچنین نگرش‌های جامعه نسبت به ناشنوایی و کم‌شنوایی سبب می‌شود ‌به افراد کم‌شنوا یا ناشنوا انگ‌ بزنند. چنین شرایطی سبب می‌شود ‌فرد مبتلا به کم‌شنوایی، کم‌شنوایی خود را پنهان کند. درک، باورها و نگرش نادرست جامعه درباره کم‌شنوایی و ناشنوایی یک معضل اجتماعی است که ریشه در سطح سواد و سواد نادرست مردم دارد. محمودیان با بیان اینکه معضل اجتماعی درک و باورهای نادرست درباره ناشنوایی سبب شده‌ رسیدگی به ناشنوایی چندان در شرایط مساعدی نباشد، خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که مبتلا به کم‌شنوایی هستند، از توانایی بالایی برخوردارند؛ اگر مشکل کم‌شنوایی این افراد در زمان مناسب شناسایی شود، به‌طور قطع می‌تواند اثرگذار باشد.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت درباره کم‌شنوایی و ناشنوایی «مادرزادی» و «اکتسابی» اظهار کرد: علاوه بر موارد ژنتیکی و مادرزادی، عوامل دیگر مانند «بیماری‌ها»، «تأثیر بیماری‌های عفونی در دوران نوزادی مانند سرخک، سرخجه و سندروم تورچ»، «زایمان سخت» و «اتفاقات دوران بارداری» نیز به میزان ۴۰ تا ۴۵ درصد بر ابتلای موالید به کم‌شنوایی اثرگذار هستند.

نوزادانی که در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان نگهداری می‌شوند، باید غربالگری شوند؛ چراکه احتمال شیوع کم‌شنوایی در این شرایط به دلیل مسائلی مانند «وزن کم در هنگام تولد» افزایش می‌یابد. کودکانی که با وزن کم به دنیا می‌آیند، به‌عنوان نوزاد نارس شناسایی می‌شوند و نارس‌بودن می‌تواند شناسایی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت ادامه داد: پس از تشخیص قطعی، درمان و مداخلات لازم، باید تا پیش از شش‌ماهگی انجام شود؛ اگر نوزاد به کم‌شنوایی مادرزادی مبتلا باشد، باید به وسیله «درمان‌های با سمعک»، «درمان‌بخشی شنوایی» و «کاشت حلزون شنوایی» خدمات درمانی را ارائه‌ داد.

هدفون‌ و هندزفری یک تهدید برای کم‌شنوایی محسوب می‌شوند؛ به نحوی که این وسیله‌ها سبب رشد کم‌شنوایی شده‌اند. ارائه بسته‌های آموزشی و ارتقای سواد سلامت جامعه به طرق مختلف می‌تواند سبب آگاهی اقشار مختلف درباره اهمیت سلامت شنوایی شود. رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با بیان اینکه دولت در زمینه انجام اقدامات تشخیصی کم‌شنوایی و سمعک تمهیداتی اندیشیده است، اظهار کرد: بیمه‌ها به واسطه تمهیدات دولت، حدود ۷۰ درصد از هزینه سمعک را تحت پوشش قرار می‌دهند.

همچنین کاشت حلزون شنوایی برای کودکان کمتر از هفت سال به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود و هزینه هر حلزون شنوایی حدود هشت هزار یورو است. دولت به منظور جلوگیری از ‌فشار به مردم، نسبت به کاشت حلزون شنوایی به صورت رایگان اقدام می‌کند، اما مردم در زمینه نگهداری از حلزون با چالش‌هایی مواجه‌ هستند.

وی ادامه داد: هزینه مربوط به سمعک نسبت به حلزون شنوایی برای مردم بیشتر است و بیمه‌ها باید هزینه‌های بیشتری را متقبل‌ شوند. قیمت هر سمعک به‌طور متوسط حدود ۲۰ میلیون تومان است. بیمه‌ها ۷۰ درصد از هزینه پرداختی برای سمعک را پرداخت می‌کنند. بیمه‌ها هر ۱۰ سال یک بار هزینه‌های سمعک را پرداخت می‌کنند، اما وزارت بهداشت خواسته‌ است که بیمه‌ها هزینه‌های مربوط به سمعک را هر پنج سال یک بار پرداخت‌ کنند.