تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3798423
شناسه : 3798423
تاریخ :
پوشش ۵ هزار ناشنوا در کردستان/لزوم حمایت از ناشنوایان اقتصاد ایران: سنندج_ناشنوایان به دلیل وجود مشکل کم شنوایی نیازمند یک حمایت همه جانبه برای نشان دادن واکنش عالی در جامعه هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: روز ناشنوایان فرصتی برای افزایش مسائل مربوط به آنها و رفع چالش‌های رو به رو آنها است.

اختلال شنوایی یکی از شایع‌ترین معلولیت‌ها در بدو تولد است که با شناسایی و آغاز روند درمان آن برای فرد می‌توان اتفاقات شیرینی را رقم زد.

کاشت حلزون، استفاده از سمعک و تقویت گفتار، مراجعه به مراکز توانبخشی کودکان ناشنوا و کم‌شنوا از اقدامات مؤثر برای این کودکان است.

غربالگری شنوایی در بدو تولد انجام می‌شود که بسیار به روند بهبود کودکان ناشنوا کمک می‌کند. در حقیقت اختلال شنوایی تنها معلولیتی است که برای جبران و کاهش آسیب آن راه‌های درمانی وجود دارد.

لزوم حمایت از ناشنوایان و رفع نیازهای آنان

مادری که فرزند او کم شنوا است، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: ناشنوایان توانمندی‌هایی دارند تا بگویند معلولیت محدودیت نیست اما در کنار حمایت ۱۰۰ درصدی نیاز به فرصتی دارند که توجه به این افراد شود و نیازهای آنها تأمین شود.

وی افزود: حدوداً در ۹ ماهگی متوجه اختلال شنوایی فرزندم شدم و با انجام آزمایش و مراجعه به مراکز مربوطه در نهایت کم شنوایی کودکم تأیید شد.

محبوبه رضایی گفت: ازدواج من فامیلی بود و باوجود اینکه قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک هم انجام دادم اما چون کم‌شنوایی در غربالگری بارداری شناسایی نمی‌شود، فرزندم کم شنوا است.

وی بیان کرد: در ابتدا شوک بزرگی به من وارد شد اما بعدها خود را پیدا کردم و برای فرزندم و کمک به رفع مشکل او کفش آهنی به پا کردم هرچند که پذیرش این موضوع بسیار سخت و دشوار بود.

این مادر دلسوز بیان کرد: ابتدا از برخورد جامعه و دوستان و آشنایان ترسیدم و اینکه آنها چه تفکر و چه صحبتی نسبت به فرزند کم شنوای من دارند و پذیرش این موضوع برایم کمی سخت بود اما در نهایت برای کمک به دخترم ایستادم و همه ترس‌هایم را کنار گذاشتم.

تقویت شنیداری با سمعک

نارین اصلانی دختر کم شنوای ۱۶ ساله هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: از ۶ ماهگی تا ۶ سالگی با کمک سمعک مهارت گفتاری و شنیداری من تقویت شد.

وی عنوان کرد: امروز با کمک سمعک به خوبی یاد گرفتم بشنوم و حرف بزنم و بعد از یادگیری شروع به تحصیل کردم و اکنون در مدرسه نمونه دولتی مشغول هستم.

وی گفت: من در کنار تحصیل در رشته ورزشی هم موفق به کسب ۳ مقام کشوری و دریافت برنز در تنیس شدم.

آژوان پسری کلاس پنجم هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: من امروز در کلاس و مدرسه عادی مشغول به تحصیل هستم.

وی تاکید کرد: در دو سالگی کاشت حلزون انجام داده و بعد به مرور مهارت‌های شنیداری و گفتاری او تقویت شده است و امروز مشکلی در این حوزه ندارد.

پوشش ۵ هزار و ۳۳۷ ناشنوا در کردستان

بهرامی معاون اجتماعی بهزیستی کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از تحت پوشش بودن ۵ هزار و ۳۳۷ ناشنوا در استان کردستان خبر داد.

بهرامی بیان کرد: این میزان ناشنوا و کم شنوایی کردستان در ۶ مرکز از خدمات درمانی و مشاوره‌ای بهره می‌بردند.

وی افزود: در این مراکز طرح غربالگری شنوایی، تربیت شنیداری، گفتار درمانی، انجام سایر خدمات به صورت روزانه، تجویز سمعک به این افراد، تهیه سمعک و خدمات کاشت حلزون برای افرادی که نیاز به کاشت حلزون دارند و تعمیرات کاشت حلزون آنها انجام می‌شود.

بهرامی یادآور شد: با کمک به ناشنوایان و کمک به رشد استعدادهای آنها می‌توان دنیای پر سرو صدای برای آنها ساخت.

وی گفت: آنها از نظر بهره هوشی و مهارت‌های اجتماعی هیچ مشکلی ندارند و هم سطح با سایر کودکان هستند، فقط نیاز به کمی توجه دارند.

آموزش و پرورش، و توانبخشی، تغییر و اصلاح مداوم آموزش استثنایی با توجه به روش‌های نوین در جهان، آموزش و پرورش گروه‌های مختلف کودکان و دانش‌آموزان استثنایی با توجه به نیازهای خاص هر گروه در سطوح قبل از دبستان، ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، بالا بردن سطح آگاهی عمومی در زمینه عوامل بروز معلولیت‌ها از مهمترین کارهای است که می‌توان در حق کودکان برای کاهش آسیب به آنها داشت.