تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3798399
شناسه : 3798399
تاریخ :
۵۰۰ ناشر بین‌المللی در برابر «دانش کشی» در غزه ایستادند اقتصاد ایران: ۵۰۰ ناشر بین المللی از نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۲۴ خواستند در حمایت از مردم غزه و برای مخالفت با نسل‌کشی توسط اسرائیل با رژیم صهیونیستی قطع رابطه کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از لیترری هاب، گروه «ناشران برای فلسطین»، یک گروه همبستگی جهانی متشکل از بیش از ۵۰۰ ناشر از ۵۰ کشور، در نامه‌ای سرگشاده به نمایشگاه کتاب فرانکفورت از سازمان‌دهندگان آن خواسته‌اند که حمله اسرائیل به نویسندگان، دانش‌آموزان، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، بایگانی‌ها و ناشران کتاب را در نسل‌کشی مداومی که در غزه در جریان است، محکوم کنند.

در یک بیانیه مطبوعاتی که به تازگی منتشر شد، «ناشران برای فلسطین» ۴ خواست خود را چنین تشریح کردند:

۱. محکومیت رژیم نسل‌کشی اسرائیل در غزه و تایید حقوق بشر مردم فلسطین.

۲. امتناع از همکاری با ناشران کتاب اسرائیلی، از جمله شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

۳. محکوم کردن حملات به نویسندگان، روزنامه نگاران و دانشگاهیان فلسطینی و اذعان به اینکه چنین حملاتی بخشی از یک پروژه نسل کشی است که به دنبال محو زندگی و فرهنگ فلسطینی است.

۴. اجرای برنامه‌هایی که نویسندگان، ناشران و روایت‌های فلسطینی را در مرکز توجه داشته باشد.

در ادامه با اشاره به لغو مراسم اهدای جایزه برنامه‌ریزی شده به عدنیه شیبلی، رمان‌نویس فلسطینی در اکتبر گذشته، تعهد نمایشگاه برای افزایش برنامه‌های اسرائیلی و سرکوب همبستگی فلسطین توسط دولت آلمان آمده است: اکتبر ۲۰۲۳، مراسم اهدای جایزه به نویسنده فلسطینی عدنیه شیبلی که از قبل در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام شده بود لغو شد و به طور نامحدود به تعویق افتاد و نمایشگاه اعلام کرد با همبستگی کامل در کنار اسرائیل ایستاده است.

حالا یک سال بعد، و چندین ماه پس از حکم دادگاه بین‌المللی درباره نسل‌کشی محتمل و گزارش سازمان ملل درباره کشتار مردم توسط اسرائیل در غزه، نمایشگاه کتاب فرانکفورت تنها به استقبال اسرائیل ادامه می‌دهد. تعهد نمایشگاه در سال ۲۰۲۳ برای افزایش برنامه‌های اسرائیل برای رویداد ۲۰۲۴ همچنان پابرجاست، موضعی که با ممنوعیت روسیه در سال ۲۰۲۲ به دلیل حمله به اوکراین مغایرت دارد. روابط مستقیم نمایشگاه با اسرائیل و درگیری آن با دولت آلمان، که صریحاً از اسرائیل حمایت می کند، به خوبی مستند شده است.

نامه «ناشران برای فلسطین» همچنین سرکوب همبستگی فلسطین توسط دولت آلمان را به عنوان پس‌زمینه فراخوان‌های آنها محکوم می‌کند. این در حالی است که پیش از شروع نمایشگاه امسال، برگزارکنندگان اعلام کردند افسران پلیس چه با لباس شخصی و چه یونیفرم پوشیده در سالن‌ها حضور خواهند داشت.

این گروه افزوده است اینکه بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان متعهد به حفظ و حتی تعمیق پیوندهای اساسی خود با بخش فرهنگی اسرائیل شده؛ آن هم در زمانی که اسرائیل زیرساخت‌های فرهنگی غزه را نابود کرده و با کشتن نویسندگان، بمباران کتابخانه‌ها و انتشارات، و سوزاندن کتاب‌ها به این کار ادامه می‌دهد، باید نگرانی واقعی برای همه شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان امسال باشد.

توجه به این امر در حالی بیشتر می شود که ممنوعیت مستمر روسیه از سال ۲۰۲۲، با استناد به «نقض قوانین بین المللی» در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین اعمال شده، در حالی که یک سؤال از ناشران اوکراینی به طور معمول پرسیده می‌شود: چگونه در طول جنگ به کار خود ادامه می‌دهید؟ اما نمایشگاه فرانکفورت هیچ اشاره‌ای به غزه نمی‌کند که نویسندگان، دانشگاهیان، ناشران، کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها و چاپخانه‌ها قبل از ۷ اکتبر مورد هدف قرار گرفتند و طی ماه‌های متمادی به شکلی وحشیانه‌ای و با هدف حذف، مورد هدف قرار گرفتند.

این تخریب دانش به طور گسترده مستند شده که گزارش کامل کتابداران و بایگانی‌ها در فلسطین مؤید آن است و سازمان ملل هم «دانش‌کشی» در غزه را تایید کرده است.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان است که امسال از ۱۶ تا ۲۰ اکتبر (۲۵ تا ۲۹ مهر) برگزار می شود و هر سال بیش از ۲۰۰ هزار بازدیدکننده دارد.