تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3798216
شناسه : 3798216
تاریخ :
معدن نیاز به ۵۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد اقتصاد ایران: رئیس خانه معدن ایران گفت: رشد ۱۳ درصدی در بخش معدن متضمن ۵۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری در این حوزه است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: رشد ۱۳ درصدی در بخش معدن متضمن ۵۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری در این حوزه است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت دسترسی کشورها به مواد معدنی و مکانیزم قیمت گذاری این فرآورده‌ها گفت: روند تولید و فروش مواد معدنی در هر کشور به وفور آن ماده معدنی در نظر گرفته می‌شود. برخی کشورها در تولید مواد معدنی رتبه برتری و برخی دیگر نیاز به واردات دارند، برای مثال کشورهایی مانند استرالیا، برزیل، کانادا، چین و آمریکا در تولید مواد معدنی پیشرو هستند.

بهرامن اضافه کرد: در این بین، بورس مواد معدنی نقش مهمی در فعالیت‌های معدنی دارند. این بورس‌ها بستری را فراهم می‌کنند تا معاملات مربوط به مواد معدنی انجام و قیمت‌ها تعیین شود. برخی از بورس‌های معروف مواد معدنی شامل بورس نیویورک، بورس لندن، بورس طلا و نقره لندن است.

وی تصریح کرد: توسعه صادرات و مواد معدنی به کشورهای دیگر نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارد. تولیدکنندگان مواد معدنی باید توان رقابت با سایر کشورها را داشته باشد و استراتژی‌های صادراتی مناسب را به کار گیرند. می‌توان کشورهای استرالیا، روسیه، برزیل، آفریقا جنوبی و کانادا را به عنوان کشورهای پیشرو در صادرات مواد معدنی برشمرد.

بهرامن گفت: تمام کشورهایی که مجهز به فناوری و تکنولوژی‌های روز دنیا باشند، می‌توانند تأمین‌کننده ماشین‌آلات، ابزار و تجهیزات نوین مورد نیاز صنایع معدنی باشند، اما امروز مبادی ورود ماشین آلات معدنی به ایران اغلب از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، ترکیه، چین، آلمان، مالزی و هنگ کنگ است.

وی در ادامه به برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین المللی معدن اشاره کرد و اهداف برگزاری این نمایشگاه را جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حوزه صنایع معدنی با هدف کاهش وابستگی کشور به صنایع نفت و گاز و همچنین هدایت سرمایه‌های موجود برای ورود به حوزه فرآوری و ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: از دیگر اهداف مهم این رویداد، ممانعت از خام فروشی محصولات‌معدنی و ترمیم، نگهداری، به کارگیری ماشین‌آلات و ابزار روزآمد و ارتقا فن‌آوری‌های مورد استفاده در بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری با هدف افزایش بازدهی و راندمان در این بخش از اقتصاد کشور و ممانعت از تکرار حوادث ناگوار است. در عین حال توسعه فعالیت‌های علمی آموزشی و پژوهشی در حوزه معدن و افزایش کمی و کیفی اقدامات آکادمیک و نیز افزایش پیوند میان دانشگاه‌ها و صنایع معدنی و در نهایت کمک به بازسازی ناوگان و خطوط انتقال منابع معدنی، ایجاد خطوط جدید و بهره‌برداری از روش‌های نوین در این بخش، از جمله اهداف دیگری است که در این رویداد دنبال می‌شود.

وی در ادامه با تشریح جزئیات رویداد امسال گفت: هجدهمین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات معدن، راهسازی و صنایع وابسته در سه بخش اصلی اکتشاف، استخراج و فرآوری برگزار خواهد شد و در آن انواع صنایع، تجهیزات و ماشین آلات معدنی، صنایع معدنی، شرکت‌های مختلف سرمایه گذار، مؤسسات مالی و اعتباری و مهندسین مشاور حضور و مشارکت دارند. این رویداد متشکل از ۸ سالن و فضای باز شرقی سایت نمایشگاه بین المللی با مجموع متراژ ۲۱۹۰۰ متر مربع در حالی برپا خواهد شد که حدود ۲۹۰۰ متر مربع فضای باز برای این نمایشگاه ایجاد شده و این در حالی است که میزان درخواست‌های این بخش بسیار بیشتر از حد پیش بینی شده است.

به گفته بهرامن، تعداد درخواست‌کنندگان داخلی مشارکت در نمایشگاه معدن حدود ۳۰۰ شرکت مختلف است که به دلیل کمبود فضای در اختیار، حدود ۲۰۰ شرکت با حضور زیر مجموعه‌های خود توانسته اند با جانمایی، امکان حضور در نمایشگاه را به دست آوردند. همچنین تاکنون حضور تعداد ۷۴ شرکت خارجی به همراه زیر مجموعه‌هایشان در این رویداد قطعی شده که شامل شرکت‌های مختلفی از کشورهای چین، پاکستان، آفریقای جنوبی، ترکیه، روسیه، آلمان، هند، عمان، قطر، یونان، برزیل و غیره می‌شوند.

وی ادامه داد: نسبت مشارکت‌کنندگان این رویداد درحوزه‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری معدن شامل ۳۰ درصد در حوزه اکتشاف، ۴۵ درصد در زمینه استخراج و ۲۵ درصد در حوزه فرآوری است. این در حالی است که تعداد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان در بیش از یک حوزه در حال فعالیت هستند.

بهرامن از دعوت هیئت‌های خارجی برای بازدید از نمایشگاه معدن امسال خبر داد و افزود: هیئت‌های تجاری از کشورهای روسیه، چین، هند، عمان، عربستان، امارات، ترکیه، افغانستان، ایتالیا، آلمان، مالزی، قطر، بحرین، برزیل و دیگر کشورها دعوت شده اند که با تلاش و دریافت حمایت از وابستگان بازرگانی و دفاتر نمایندگی خود تلاش داریم تعداد قابل توجهی از آنها در نمایشگاه حضور یابند.

وی با اشاره به حادثه اخیر معدن ذغال سنگ طبس افزود: امسال با توجه به حادثه پیش آمده، تمرکز ویژه‌ای بر ارتقا سواد و آموزش مباحث ایمنی خواهیم داشت، این مهم در سه بخش شامل برگزاری پنل ایمنی معادن، دعوت از تأمین‌کنندگان و تولید کنندگان ابزار ایمنی جهت ارائه محصولات و دعوت از استارتاپ‌های موضوع ایمنی برای حضور در مسابقه بین‌المللی ماین‌کاپ پیگیری خواهد شد. همچنین برگزاری پنج پنل تخصصی در رابطه با بازارهای هدف درزمینه اکتشاف و استخراج و فرآوری، برگزاری مسابقات مختلف به منظور توسعه و تزریق فناوری و تکنولوژی به این صنعت، برگزاری رونمایی‌های مختلف اعم از پلتفرم‌ها و تجهیزات برخی از شرکت‌های مختلف، برگزاری رویداد ماین‌کاپ (Mine Cup) برای رونمایی و حمایت از استارتاپ‌های حوزه معادنی کشور و فعالان خارجی و پوشش‌های خبری تخصصی آنلاین از صنعت معدن و غیره از برنامه‌های آموزشی این رویداد خواهد بود.

به گفته بهرامن، همچنین پلتفرم B۲B با هدف معرفی تأمین‌کنندگان به بازار هدف و معرفی نیازهای بازار به تأمین‌کنندگان، طراحی شده که در این پلتفرم، مشارکت‌کنندگان ضمن معرفی خود نسبت به تعیین وقت ملاقات با مشتریان بالقوه اقدام می‌کنند و خریداران بالقوه ضمن معرفی و نیازهای خود جهت اخذ زمان ملاقات با مشارکت‌کنندگان به‌صورت آنلاین اقدام می‌کنند که در صورت بررسی نیاز تأیید تأمین‌کننده، جلسات به‌صورت مدون هماهنگ و برگزار خواهد شد.