تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3798209
شناسه : 3798209
تاریخ :
«علی کَرَکی» فرمانده شهید حزب الله که بود؟ اقتصاد ایران: حزب الله لبنان دیروز یکشنبه با صدور بیانیه ای از شهادت حاج علی عبدالمنعم کرکی معروف به «حاج ابوالفضل» از فرماندهان جهادی این جنبش در راه قدس خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، حزب الله لبنان دیروز یکشنبه رسماٌ با صدور بیانیه از شهادت فرمانده جهادی خود حاج علی عبدالمنعم کرکی مقلب به «حاج ابوالفضل»  خبر داد، این جنبش همچنین به بخش کوتاهی از زندگی سیاسی و مسئولیت های وی در جنبش حزب الله لبنان پرداخت.

بر اساس بیانیه جنبش حزب الله لبنان، وی در سال 1962 در منطقه المصیطبة از شهرک عین بوسوار در جنوب لبنان به دنیا آمد. شهید کرکی از نسل بنیانگذاران جبهه عمل اسلامی در بیروت بود. این فرمانده جهادی یکی از رهبران عملیات قهرمانانه در مقابله با تهاجم اسرائیل به بیروت در سال 1982 به شمار می‌رود.

در گزارش حزب الله از وی به عنوان طرح بسیاری از عملیات های شهادت‌طلبانه از جمله عملیات استشهادی احمد قصیر یاد شده است که در طراحی و نظارت آن نقش داشته است.

همچنین از وی به عنوان مؤسس تشکیلات مقاومت در منطقه مرزی پس از عقب‌نشینی اسرائیل در سال 1985 یاد می شود. او تا سال 1996 مسئولیت نظامی منطقه جنوب را بر عهده گرفت و همچنین نظارت و برنامه ریزی و فرماندهی بسیاری از عملیات های خاص و منحصر به فرد علیه مواضع ارتش اسرائیل در طول دوره اشغال تا آزادسازی جنوب در سال 2000 را بر عهده داشته است.

شهید حاج علی عبدالمنعم کرکی یکی از فرماندهانی بود که در جنگ های رژیم اسرائیل علیه لبنان طی سال های 1993، 1996 و 2006 ایستادگی کرد و به مقابله با متجاوزان پرداخت.

وی مسئولیت ستاد سیدالشهدا (علیه السلام) را با تمامی تشکیلات و واحدهای آن از سال  2006 تا زمان شهادتش بر عهده داشت. این فرمانده جهادی حزب الله همچنین  از بدو تأسیس حزب الله عضو شورای مرکزی و عضو شورای جهادی در حزب الله  بود و از سال 2008  دستیار جهادی دبیرکل حزب الله بود.

او یکی از رهبران جهادی بود که عملیات نظامی علیه گروه‌های تکفیری را طراحی و فرماندهی می‌کرد. وی همچنین فرماندهی عملیات نظامی در مقر سیدالشهدا علیه السلام در جبهه پشتیبانی لبنان را از ابتدای نبرد طوفان الاقصی طراحی و نظارت می‌کرد.

وی در تاریخ 27/09/2024  در حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ضاحیه همراه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله به فیض شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/