تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3797928
شناسه : 3797928
تاریخ :
نبرد تکنولوژیک در چین؛ هواوی به جایگاه انویدیا در بازار هوش مصنوعی چشم دوخته است اقتصاد ایران: هواوی با عرضه‌ی آزمایشی پردازنده‌ی جدید هوش مصنوعی، به جایگاه انویدیا در بازار چشم دوخته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش South China Morning Post، هواوی در حال عرضه‌ی آزمایشی جدیدترین پردازنده‌ی گرافیکی هوش مصنوعی خود به مشتریان چینی است.

ظاهراً شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی سرور و شرکت‌های اینترنتی در چین، نمونه‌هایی از تراشه‌ی Ascend 910C هواوی را دریافت کرده‌اند. اگرچه این تراشه به‌عنوان نسخه‌ی ارتقایافته‌ی Ascend 910B معرفی شده، اما ماهیت دقیق ساختار آن همچنان مبهم باقی مانده است.

نکته‌ی جالب توجه این است که دیلان پاتل از شرکت SemiAnalysis پیش‌بینی می‌کند تراشه‌ی 910C عملکرد بهتری از تراشه‌ی B20 انویدیا، (تراشه‌ای مبتنی‌بر معماری Blackwell)، خواهد داشت.

تحریم‌های آمریکا مانع از دسترسی چین به پیشرفته‌ترین پردازنده‌های گرافیکی انویدیا شده و به‌طور قابل توجهی روند توسعه‌ی هوش مصنوعی در چین را کند کرده، اما فرصتی طلایی برای هواوی فراهم آورده است تا خلاء ایجادشده را پر کند.

اریک شو ژیجون، یکی از رؤسای دوره‌ای هواوی، با اشاره به تداوم محدودیت‌ها، بر فرصت ورود شرکت به بازار محاسبات ابری تأکید کرد.

پیش‌بینی می‌شود پردازنده‌ی H20، قدرتمندترین پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا که فروشش در چین محدودیتی ندارد، به میزان یک میلیون واحد به ارزش ۱۲ میلیارد دلار فروش داشته باشد. این عدد به‌طور قابل توجهی بیشتر از تراشه‌ی Ascend 910C هواوی محسوب می‌شود که طبق گزارش ماه آگوست (مرداد و شهریور)، تنها ۷۰ هزار واحد به ارزش تقریبی دو میلیارد دلار فروش داشته است.

بخش قابل توجهی از تفاوت فروش به دلیل زمان ورود تراشه‌ها به بازار است. تراشه‌ی H20 از ابتدای سال ۲۰۲۴ در بازار موجود بود، در حالی که انتظار می‌رود تراشه‌ی 910C در ماه جاری میلادی عرضه شود. به‌معنای ساده‌تر، تراشه‌ی هواوی تنها در سه‌ماهه‌ی چهارم سال فرصت رقابت با انویدیا را خواهد داشت.

با فرض تحقق پیش‌بینی درآمد ۱۲ میلیارد دلاری انویدیا از فروش تراشه‌ی H20 در چین، درآمد متوسط سه‌ماهه‌ی این شرکت به سه میلیارد دلار خواهد رسید که با درآمد پیش‌بینی‌شده برای تراشه‌ی 910C هواوی در یک محدوده قرار می‌گیرند.

مقالات مرتبط
  • هواوی تا سال ۲۰۲۶ «پردازنده پیشرفته هوش مصنوعی» می‌سازد؟
  • هواوی همچنان به تلاش برای پیشرفت در صنعت تراشه ادامه می‌دهد

به‌گفته‌ی یکی از کارشناسان بخش سرور، هواوی می‌تواند از ایجاد یک اکوسیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جامع پیرامون تراشه‌ی Ascend 910C سود قابل توجهی کسب کند. این کارشناس باور دارد که خرید تراشه‌های هوش مصنوعی هواوی، شرکت‌ها را به سمت خرید سایر محصولات آن مانند راهکارهای شبکه و ذخیره‌سازی سوق خواهد داد.

با توجه به در دسترس بودن تراشه‌ی H20 و برخی از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا در بازار چین، هواوی مجبور خواهد بود با اکوسیستم قدرتمند CUDA انویدیا رقابت کند؛ اکوسیستمی که تاکنون مانع بزرگی بر سر راه جاه‌طلبی‌های AMD و اینتل بوده است. افزون‌براین، در صورتی که تراشه‌ی 910C نسبت به مدل قبلی خود، یعنی 910B، بهبود قابل توجهی در زمینه‌ی بازدهی نداشته باشد، می‌تواند به چالشی جدی برای هواوی تبدیل شود و حداقل، سودآوری تراشه‌ی جدید را کاهش دهد.