تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3797883
شناسه : 3797883
تاریخ :
تزریق گسترده واکسن آنفلوآنزا؛ ورود ۲ میلیون دوز به بازار دارویی کشور اقتصاد ایران: با شروع فصل سرد سال و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی، سازمان غذا و دارو خبر از واردات ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن ۴ ظرفیتی آنفلوآنزا داده است. این واکسن‌ها برای تأمین سلامت گروه‌های پرخطر و دیگر اقشار جامعه وارد کشور شده و بخش عمده‌ای از آن در داروخانه‌ها در دسترس عموم قرار گرفته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،واردات واکسن آنفلوآنزا به کشور با هدف مقابله با فصل سرد و افزایش بیماری‌های تنفسی، وارد مرحله جدیدی شده است. بنا بر اعلام رئیس سازمان غذا و دارو، سید حیدر محمدی، تاکنون مجوز واردات ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن ۴ ظرفیتی آنفلوآنزا صادر شده است. از این تعداد، بیش از ۱.۸ میلیون دوز به داروخانه‌های سراسر کشور تحویل داده شده است و آماده توزیع میان مردم است. این اقدام در راستای پیشگیری از شیوع گسترده بیماری آنفلوآنزا و جلوگیری از تداخل آن با سایر بیماری‌های ویروسی نظیر کووید-۱۹ صورت گرفته است.

محمدی همچنین اعلام کرد که واکسن آنفلوآنزای تولید داخل نیز در دسترس گروه‌های پرخطر قرار گرفته است. تاکنون ۱۹۵ هزار دوز واکسن داخلی برای این گروه‌ها به معاونت بهداشت تحویل داده شده و قرار است ۲۰۰ هزار دوز دیگر نیز جهت توزیع در داروخانه‌ها عرضه شود. علاوه بر این، ۲۵۰ هزار دوز واکسن خارجی هم برای گروه‌های پرخطر مانند سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای در اختیار معاونت بهداشت قرار گرفته است.

سامانه‌های اطلاع‌رسانی برای دسترسی به واکسن

سید حیدر محمدی تاکید کرد که شهروندان می‌توانند برای شناسایی داروخانه‌های توزیع‌کننده واکسن آنفلوآنزا، از سامانه تی‌تک به نشانی mobile.ttac.ir استفاده کنند. همچنین با نصب اپلیکیشن تی‌تک و جستجوی قسمت داروهای کمبود، نزدیک‌ترین داروخانه محل سکونت را شناسایی و واکسن مورد نیاز خود را تهیه کنند.

گروه‌های اولویت‌دار برای دریافت واکسن

محمدی در ادامه به اهمیت واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر اشاره کرد و گفت: افراد بالای ۶۵ سال، کودکان بین شش ماه تا پنج سال، کادر درمان و بهداشت، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، ریوی و کلیوی، افراد دارای نقص سیستم ایمنی، بیماران مبتلا به سرطان و زنان باردار از جمله گروه‌هایی هستند که باید در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا قرار گیرند. تزریق واکسن به این گروه‌ها، از آنجایی که این افراد در معرض خطرات جدی‌تری قرار دارند، بسیار حائز اهمیت است.

توصیه‌های بهداشتی در کنار واکسن

محمدی علاوه بر اهمیت تزریق واکسن، بر لزوم رعایت بهداشت فردی برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا تاکید کرد. پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه، شستشوی صحیح دست‌ها به‌ویژه بعد از سرفه و عطسه، استراحت کافی در منزل تا بهبودی کامل و پرهیز از حضور در اماکن عمومی تا زمان بهبودی کامل، از جمله توصیه‌های مهمی هستند که به گفته وی باید به‌طور جدی رعایت شوند.

با توجه به شروع فصل سرد و احتمال افزایش شیوع بیماری‌های تنفسی نظیر آنفلوآنزا، تزریق واکسن یکی از مؤثرترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است. سازمان غذا و دارو با فراهم کردن واردات واکسن‌های ۴ ظرفیتی و همکاری با شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها، امکان دسترسی همگانی به این واکسن را فراهم کرده است. رعایت توصیه‌های بهداشتی و تزریق واکسن به‌ویژه در گروه‌های پرخطر می‌تواند تا حد زیادی خطرات ناشی از آنفلوآنزا را کاهش دهد.

4o