تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3797543
شناسه : 3797543
تاریخ :
۷۴ محوطه تاریخی در تربت‌حیدریه شناسایی شده است اقتصاد ایران: تربت حیدریه- رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌حیدریه گفت: طی دو سال اخیر ۷۴ محوطه تاریخی در تربت‌حیدریه شناسایی که قدمت آن به صفویه و چهار هزار سال قبل برمی‌گردد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمدی عصر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل رباط طبسی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر بالغ بر ۳۵۰ اثر و محوطه تاریخی در شهرستان تربت‌حیدریه شناسایی شده که ۶۴ اثر آن تاکنون ثبت آثار ملی شده‌است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌حیدریه با بیان اینکه مجوز کاووش شناسی را از دو سال قبل دریافت کردیم، گفت: در حالی که تاریخ این خطه پیش از این به دوران ایلخانی برمی‌گشت اما با مجوزهایی که در حوزه کاووش شناسی اخذ کردیم، ۷۴ محوطه تاریخی در شهرستان تربت‌حیدریه شناسایی شده که قدمت آن به صفویه و چهار هزار سال قبل برمی‌گردد.

وی به ثبت رویدادهای ملی مذهبی نیز اشاره کرد و گفت: پنج رویداد محلی، مذهبی و ملی شامل؛ نخل‌گردانی شهر کدکن، علم‌گردانی روستای حصار، کف‌زنی و ابریشم‌کشی بایگ و کاروان نمادین اسرا در پنج صفر داریم که دو رویداد آن به ثبت رسیده‌است.

محمدی بیان کرد: حوزه گردشگری این خطه در ۶ شاخص آژانس گردشگری، بوم‌گردی، رستوران‌های بین راهی و مجتمع‌های گردشگری فعال است که بیش‌ترین فعالیت در حوزه زیرساختی به این موضوع توجه دارد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه در چهار سال اخیر بیش‌ترین تمرکز و سرمایه گذاری را به بوم‌گردی‌ها اختصاص دادیم، گفت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذار کلان نداشتیم با سرمایه‌گذاران خرد تاکنون ۱۶ بوم‌گردی با مجوز راه اندازی شد و مراحل اخذ مجوز چهار بوم‌گردی دیگر نیز در دست اقدام است.

ابریشم، عقیق و زعفران برندهای صنایع‌دستی تربت‌حیدریه

وی به حوزه صنایع دستی این شهرستان اشاره کرد و افزود: اولویت را روی صنایعی متمرکز کردیم که مختص این خطه است، لذا سه برند زعفران، ابریشم و عقیق که جایی دیگر در استان حرفی برای گفتن نداشتند را احیا کردیم که امتیاز شهرستان در این حوزه را ارتقا داد.

محمدی گفت: در عین حالی که سایر معادن عقیق در کشور تنوع بیشتری دارند و سطحی و در حال تمام شدن هستند، اما تنها معدن عقیق رنگ‌پذیر کشور را داریم که ذخیره فراوان و عمق بیشتری دارد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌حیدریه اضافه کرد: در حوزه بناهای تاریخی با توجه به تعدد و کمبود اعتبارات، واگذاری بناها در سطح استان را پیگیری کردیم که در نهایت مجوز واگذاری حمام حاجی رئیس با رویکرد آب درمانی به بخش خصوصی را اخذ کردیم، اما سه مرتبه به مزایده رفته و هنوز سرمایه‌گذار جذب نشده‌است.

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین موقوفه استان خراسان رضوی بنام قطب‌الدین حیدر با ۸۰ باب مغازه و اراضی موقوفه در منطقه سریشا و کسکک را احیا کردیم، گفت: بیش‌ترین مشارکت بخش خصوصی در حوزه بناهای تاریخی در خراسان رضوی با ۹ میلیارد تومان را داشتیم، در عین حال چهار میلیارد تومان هم در حوزه اعتبارات دولتی با محوریت قطب‌الذین حیدر اختصاص یافت.

محمدی اذعان کرد: اگر تخریب‌های بافت زعفرانیه رخ نمی‌داد امروز در حوزه ثبت جهانی هم‌طراز با یزد بودیم چرا که بیش‌ترین خانه‌های تاریخی در این بافت بود و متأسفانه از بین رفتند.

اختصاص ۱۳ میلیارد تومان اعتبار در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌حیدریه اظهار کرد: امسال در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری ۱۳ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که ۷/۵ میلیارد تومان در حوزه صنایع دستی و سه میلیارد با محوریت گردشگری جذب شده و مابقی آن نیز در حال جذب است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین رسالت در حوزه صنایع‌دستی توسعه و آموزش است که از پارسال ۳۵۰ هنرجو در رشته‌های سنگ‌های قیمتی و منبت‌کاری و فریم‌باقی چرم و زیورآلات قیمتی را آموزش دادیم.

وی افزود: در راستای ایجاد اشتغال از پارسال تاکنون ۱۵۰ مجوز صنایع‌دستی صادر کردیم، در عین حال برای حمایت از این بخش افرادی که دارای پروانه تولید انفرادی و کارگاهی هستند، معاف از مالیات هستند.