تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3797233
شناسه : 3797233
تاریخ :
سامانه خودنویس انحصار مشاورین املاک را از بین می ­برد اقتصاد ایران: عضو مجلس شورای اسلامی کفت: گسترش استفاده از سامانه خودنویس باید در دستور کار باشد و دولت در این زمینه اهتمام جدی داشته باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شواهد نشان می­ دهد در عرصه مسکن دچار نوعی نابسامانی هستیم. به نحوی که قیمت­ها خارج از کنترل به صورت تصاعدی در حال افزایش است و این امر مشکلات جدی برای مردم به وجود آورده است.

با هدف کنترل قیمت­ها و ساماندهی امور در حوزه مسکن، سامانه خودنویس راه اندازی شده است. در این سامانه افراد می ­توانند به تنظیم قرارداد در حوزه مسکن بپردازند و نیازی به مراجعه به مشاورین املاک ندارند.

سامانه خودنویس رضایت مردم را به دنبال داشته است. زیرا کار کردن با این سامانه بسیار آسان است و افراد می­ توانند بدون نیاز به مشاورین املاک به صورت مستقل و رایگان قراردادهای اجاره خود را تنظیم کنند.

مسکن به عنوان یکی از نیازهای اولیه مردم مطرح است که در شرایط فعلی دسترسی شهروندان به آن آسان نیست. خانوارها برای این که مسکن مناسبی در اختیار داشته باشند، باید مبالغ بالایی برای رهن و اجاره بپردازند. قیمت خرید مسکن نیز در حال افزایش است.

در ادامه نظرات ولی اله بیاتی، نماینده تفرش، آشتیان و فراهان را در خصوص مزیت­های سامانه خودنویس و لزوم قطع دست واسطه­ ها از حوزه مسکن می ­خوانید.

بیاتی با اشاره به این موضوع که سامانه خودنویس به قطع دست واسطه­ ها از حوزه مسکن منجر می­شود و به لحاظ کاهش هزینه­ ها برای مردم در زمینه عقد قرارداد مفید است، تصریح کرد: نیاز اول خانواده ­ها در کشور موضوع مسکن است. متأسفانه کسانی که در قالب مشاورین املاک فعالیت می ­کنند، واقعاً متخصص نیستند و نمی ­توانند مشورت خوبی در این زمینه به مردم بدهند.

وی ادامه داد: مشاورین املاک غالباً تخصص لازم را ندارند و در این زمینه سوءاستفاده­ های زیادی هم صورت می­گیرد. از طرف دیگر، مردم نیز آگاهی لازم را نسبت به خرید و فروش مسکن و عقد قرارداد ندارند. این شرایط، باعث سردرگمی و گمراهی مردم می ­شود.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در ابتدا لازم است مردم را نسبت به قوانین حوزه مسکن آگاه کنیم. شهروندان باید آگاهی اولیه در مورد بیع، ثمن معامله، طرفین معامله و... داشته باشند. به نحوی که بتوانند قراردادها را در سامانه خودنویس خودشان تنظیم کنند و نیازی به مشاوران املاک نداشته باشند.

بیاتی گفت: این مسئله مهم است که بستری برای وصل کردن خریدار و فروشنده بدون واسطه به یکدیگر وجود داشته باشد. واسطه­ باعث افزایش قیمت­ها می ­شود. همچنین از آنجائیکه مشاوران املاک یک سری منافع اقتصادی از معامله دارند، واقعیات را به طرفین معامله نمی­ گویند. از این نظر نیز وجود واسطه­ ها در معاملات مشکل ایجاد می ­کند.

وی ادامه داد: سامانه خودنویس می­تواند مشکلاتی که در بالا گفته شد را رفع کند. بنده راه ­اندازی و استفاده از سامانه خودنویس را تأیید می ­کنم و معتقدم به نفع کشور است. اما لازم است به مردم آگاهی ­های لازم و اولیه را بدهیم تا بتوانیم این سامانه را به درستی پیش ببریم. اگر قراردادها به درستی تنظیم شود، بسیاری از پرونده ­ها که در دادگستری­ها وجود دارد، کم می­ شود.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنده در نطقی در مجلس این موضوع را مطرح کردم که مشاوران املاک تخصص لازم را در حوزه­ای که فعالیت می­کنند، ندارند. آنها اصلاً اطلاعات لازم را در اختیار ندارند که بتوانند بر اساس آن مردم را راهنمایی کنند. بیشتر از این که مشاوران املاک، مشورت­ دهنده باشند، واسطه هستند و به نفع خودشان عمل می­کنند.

وی ادامه داد: سامانه خودنویس به شکستن انحصار مشاورین املاک منجر می­شود. بنگاه­ ها می­ دانند که منبعی برای آگاه­ سازی مردم وجود دارد و آن­ها بی­ رقیب نیستند. با سامانه خودنویس هر کسی که تمایل داشت خودش به عقد قرارداد در سامانه خودنویس به صورت رایگان خواهد پرداخت و کسانی که تمایل دارند به بنگاه­های املاک مراجعه کنند نیز بابت ارائه خدمات جدید به این مشاورین مراجعه خواهند کرد. گسترش استفاده از سامانه خودنویس باید در دستور کار باشد و دولت در این زمینه اهتمام جدی داشته باشد.

انتهای پیام/