تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3796984
شناسه : 3796984
تاریخ :
دادگاه صلح چگونه در کاهش اطاله دادرسی شهروندان نقش دارد؟ اقتصاد ایران: رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه جزییاتی درباره چگونگی عملکرد دادگاه صلح در کاهش اطاله دادرسی مطرح کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام هادی صادقی رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه درباره اینکه آیا اجرای قانون شورای حل اختلاف و تأسیس دادگاه صلح موجب کاهش اطاله دادرسی می‌شود یا خیر؟، گفت: بله از چند جهت موجب کاهش اطاله دادرسی می‌شود؛ یک اینکه در مسائل کیفری اصلاً کیفرخواستی نیاز نیست و تحقیقات به وسیله قاضی دادگاه صلح با کمک اعضای شورای حل اختلاف انجام می‌شود و خود نیز رای صادر می‌کند.

وی افزود: دوم اینکه دادگاه صلح فقط دو ماه فرصت برای شورای حل اختلاف می‌گذارد، در این دوره آن‌ها تلاش می‌کنند تا به سازش برسند، و سوم اینکه در صورتی که سازش صورت بگیرد به سرعت برای اجرا اقدام می‌شود.

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه با اشاره به اینکه اعتبار و سرعت اجرا در کاهش اطاله دادرسی نقش مهمی دارند گفت: فلسفه دادگاه صلح این است که کمک کند تا پرونده منجر به سازش شود، از این طریق هم جبران مافات پیش بینی خواهد شد و به سرعت امکان اجرایی شدن آن‌ها هم فراهم می‌شود. گزارش اصلاحی صادره نیز اعتبار کامل دارد و مانند رای قضایی است.