تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3796981
شناسه : 3796981
تاریخ :
وجود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بهره‌بردار گندم در کشور اقتصاد ایران: شهرکرد-مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: درحال حاضر در کشور ۲ میلیون هکتار گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم وجود دارد که در این سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار بهره‌بردار مشغول به کار هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سهراب سهرابی پیش از ظهر امروز یکشنبه در همایش آغاز سال زراعی و طرح جهش تولید در دیمزارهای استان چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: برنامه‌ریزی خودکفایی پایدار گندم در سال ۱۴۰۰ آغاز شد و در این سال میزان خرید تضمینی گندم در کشور ۴.۵ میلیون تن بود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: با اجرای پروژه‌های طرح خودکفایی پایدار گندم در سال ۱۴۰۱ میزان خرید تضمینی گندم در کشور به ۷.۵ میلیون تن، در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۵ میلیون تن و در سال جاری نیز به حدود ۱۲.۵ میلیون تن رسید.

وی ادامه داد: با این میزان تولید تمام نیازهای کشور در حوزه خبازی‌ها همچنین صنف و صنعت تامین می‌شود و کشور برای مصارف مختلف در تولید گندم خودکفا می‌شود اما این مسیر همچنان ادامه خواهد داشت.

سهرابی عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قصد داریم با همکاری سازمان جهادکشاورزی استان‌ها خودکفایی پایدار گندم را متناسب با نوع نرخ جمعیت افزایش دهیم و در برنامه هفتم هدف‌گذاری صد در صدی خودکفایی گندم را به شکل پایدار پیش‌بینی کرده‌ایم.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای رسیدن به برنامه‌های پیش‌بینی شده در طرح خودکفایی پایدار گندم برخی پروژه‌ها تعریف شده است، اضافه کرد: مصرف متعادل کودهای شیمیایی، توسعه کشت‌های مکانیکی، آجر طرح جهش تولید دیمزارها، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، مدیریت برداشت محصول و کاهش ضایعات و روش‌های نوین کشت مجموعه اقداماتی هستند که می‌توانند به ما در رسیدن به خودکفایی پایدار گندم کمک کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور و جهان خودکفایی در محصولات اساسی از جمله گندم بسیار مهم است، تصریح کرد: درحال حاضر در کشور ۲ میلیون هکتار گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم وجود دارد که در این سطح حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بهره‌بردار گندم مشغول به کار هستند.