تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3796490
شناسه : 3796490
تاریخ :
اوکراین| انتقاد مسکو از برخورد زلنسکی با طرح صلح چین و برزیل اقتصاد ایران: روسیه "فرمول صلح" زلنسکی را راهی بن‌بست می‌داند، مخالفت چین با گسترش درگیری‌ها، ادعای زلنسکی درباره حمایت ترامپ از کی‌یف در صورت پیروزی در انتخابات و تلاش دوباره بلاروس برای مشارکت در حل و فصل مناقشه اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، شب گذشته، شنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان هفته سطح بالای مجمع عمومی سازمان ملل، اعلام کرد که اظهارات ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در مورد طرح صلح پیشنهادی چین و برزیل در خصوص حل و فصل مناقشه اوکراین، بسیار توهین‌آمیز است.

وی گفت: «زلنسکی به‌طور توهین‌آمیزی از ابتکار چین و برزیل انتقاد کرده و گفته است که مشخص نیست چرا آن‌ها این طرح را ارائه داده‌اند، شاید به‌دنبال دریافت جایزه صلح نوبل هستند، احتمالاً از قبل طرح خود را با مسکو هماهنگ کرده‌اند.... زلنسکی به‌طور توهین‌آمیزی تلاش‌های همکاران چینی و برزیلی ما که با نیت‌های خوب انجام شده، را زیر سوال برده است.»

لاوروف افزود که در «نکات مطرح‌شده توسط چین و برزیل، تمامی کلمات به درستی انتخاب شده‌اند.» وی همچنین تأکید کرد که گروه «دوستان صلح» که در نیویورک ایجاد شده، خواستار صلح، عدالت و اجرای قوانین بین‌المللی است.

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که حضور سوئیس و فرانسه در نشست گروه «دوستان صلح»، که به ابتکار چین و برزیل برای حل مناقشه اوکراین تشکیل شده، برایش عجیب به نظر رسید. وی اضافه کرد که از همتای چینی خود پرسیده که چگونه چنین چیزی رخ داده است. به گفته وزیر خارجه چین، «آن‌ها خیلی اصرار داشتند»، بنابراین تصمیم جمعی بر این شد که آن‌ها به عنوان ناظر دعوت شوند.

روز شنبه وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین، اعلام کرده بود که پکن مخالف تشدید بحران اوکراین و گسترش بیشتر درگیری‌های نظامی است. وی تأکید کرد که دولت چین نقش سازنده‌ای در این وضعیت ایفا می‌کند و به‌عنوان واسطه‌ای بین اوکراین و روسیه عمل کرده و به‌طور فعال ایده مذاکرات صلح را ترویج می‌دهد. او بر اهمیت کاهش تنش‌ها و جلوگیری از گسترش مناطق درگیری تأکید کرده و یادآور شد: چین «محکم در سمت صلح ایستاده» و از تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل‌های مشترک حمایت می‌کند.

پیش از آن، وزارت خارجه چین اعلام کرد که چین به همراه برزیل و سایر کشورهای جنوب جهانی قصد دارند یک پلتفرم جدید به نام «دوستان صلح» برای کمک به حل و فصل مناقشه اوکراین ایجاد کنند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و چهل و نهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

لاوروف: امیدواریم غربی پیام روسیه را شنیده باشد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی خود در نیویورک  اعلام کرد که وقتی مشخص شود آیا غرب به کی‌یف اجازه استفاده از تسلیحات دوربرد برای حمله به عمق خاک روسیه را داده یا نه، روسیه متوجه خواهد شد که آیا غرب پیام روسیه درباره تغییر دکترین هسته‌ای را به خوبی درک کرده است یا خیر.

لاوروف در پاسخ به سؤالی درباره این که روسیه با به‌روزرسانی دکترین هسته‌ای خود چه پیامی به کشورهای غربی ارسال کرده، گفت: «وقتی ما به صورت علنی چیزی می‌گوییم، به‌ویژه زمانی که رئیس‌جمهور موضوعی را اعلام می‌کند، فرض می‌کنیم که آن‌هایی که به رویکردهای ما علاقه‌مند هستند، آن را می‌شنوند. این که غرب چگونه این هشدار را درک می‌کند، بر عهده من نیست که درباره آن قضاوت کنم. ما متوجه خواهیم شد که آن‌ها چگونه این پیام را درک کرده‌اند، زمانی که مشخص شود آیا به اوکراین برای استفاده از تسلیحات دوربرد مجوز خواهند داد یا نه. آن زمان خواهیم فهمید که آن‌ها چه چیزی از آنچه اعلام شده درک کرده‌اند.»

لاوروف: "فرمول صلح" زلنسکی راهی به بن‌بست رسیده است

وزیر امور خارجه روسیه معتقد است  که "فرمول صلح" ارائه شده توسط ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ماهیتاً راهی به بن‌بست رسیده است. سرگئی لاوروف گفت: «ما از تلاش‌های شرکای خود برای پیشبرد ابتکارات میانجی‌گری با بهترین نیت‌ها قدردانی می‌کنیم و رویکرد سازنده آن‌ها برای دستیابی به نتیجه را، که در تضاد با "فرمول صلح" بن‌بست زلنسکی است، ارج می‌نهیم.»

وی تأکید کرد که روسیه از دوستان خود می‌خواهد که در تلاش‌های آینده خود به حقایقی که طرف روسی در خصوص دلایل واقعی وضعیت کنونی مطرح کرده است، توجه کنند. بدون رفع این دلایل، صلحی عادلانه و بر اساس منشور سازمان ملل حاصل نخواهد شد.

لاوروف یادآور شد که طرح واقع‌بینانه‌ای برای حل و فصل مناقشه در اواسط ژوئن توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، مطرح شد. در این طرح، وی بار دیگر اراده نیک روسیه برای دستیابی به توافقات مذاکراتی را به‌طور قانع‌کننده نشان داد؛ توافقاتی که توسط کی‌یف و حامیان آن در پی کودتای دولتی 2014، نقض توافقات مینسک 2015 و نادیده‌گرفتن توافقات استانبول 2022 به بن‌بست کشیده شدند.

لاوروف همچنین تأکید کرد که سیاست غرب در قبال روسیه در حال حاضر سطح بی‌سابقه‌ای از تکبر و تهاجم را نشان می‌دهد، که همه تلاش‌ها برای دستیابی به صلح را به ناکامی می‌کشاند.

نظر لاوروف درباره پیشنهاد ترامپ برای حل یک روزه بحران اوکراین

وزیر امور خارجه روسیه، در بخشی از کنفرانس مطبوعاتی خود همچنین اعلام کرد که هرگونه ابتکاری که به حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین منجر شود، از جمله پیشنهاد دونالد ترامپ، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، شایسته توجه است.

سرگئی لاوروف گفت: «تا جایی که من متوجه شدم، آقای ترامپ مدتی پیش گفته بود که برای حل این بحران به 24 ساعت زمان نیاز دارد، اما اکنون بیان متفاوتی دارد. البته مسلماً ما از هرگونه ابتکاری که به نتیجه مطلوب منجر شود، استقبال خواهیم کرد.»

به گفته وزیر خارجه روسیه، مهم‌ترین موضوع حل مناقشه و رفع دلایلی است که منجر به بروز این بحران شده‌اند. وی یکی از این دلایل را گسترش ناتو عنوان کرد.

توضیح لاوروف درباره امکان فروش سامانه‌های اس-400 توسط ترکیه

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در کنفرانس مطبوعاتی خود در پایان هفته سطح بالای مجمع عمومی سازمان ملل، اعلام کرد که ترکیه می‌تواند سامانه‌های موشکی اس-400 که از روسیه دریافت کرده است را بفروشد، ولی باید به شرایط مندرج در قرارداد توجه داشته باشد.

لاوروف تأکید کرد: «برای هرگونه اقدام دیگری با تسلیحاتی که با گواهی‌ صادر شده‌اند که کشور دریافت‌کننده به عنوان کاربر نهایی در آن قید شده است، موافقت کشوری که این تسلیحات را فروخته است، ضروری است.»

وی به امکان فروش سامانه‌های اس-400 در ازای دریافت جنگنده‌های آمریکایی F-35 اشاره کرد، ولی ا یادآور شد که بر اساس قرارداد، آنکارا باید برای فروش اس-400 به هر کشوری، موافقت روسیه را کسب کند.

روسیه در سال 2017 قراردادی برای تحویل سامانه‌های اس-400 به ترکیه امضا کرد. ترکیه اولین کشور عضو ناتو بود که این سامانه‌ها را از روسیه خریداری کرد. این تصمیم واکنش منفی ایالات متحده و ناتو را برانگیخت. کاخ سفید بارها به دولت ترکیه درباره عواقب منفی خرید تسلیحات از مسکو هشدار داده و در مارس 2020، ترکیه را از برنامه تولید نسل جدید جنگنده‌های F-35 کنار گذاشت.

وزیر خارجه چین: پکن مخالف تشدید بحران اوکراین است

وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین، روز شنبه در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرد که مقامات پکن مخالف تشدید بحران اوکراین و گسترش بیشتر درگیری‌های نظامی هستند. 

وی تأکید کرد که دولت چین نقش سازنده‌ای در این وضعیت ایفا می‌کند و به‌عنوان میانجی بین اوکراین و روسیه عمل کرده و به‌طور فعال ایده مذاکرات صلح را ترویج می‌دهد. همچنین، چین به دنبال منافع شخصی خود در این مناقشه نیست.

وانگ ایی گفت: «بحران اوکراین همچنان از پایان دور است. اولویت اصلی در حال حاضر جلوگیری از گسترش میدان‌های نبرد و تشدید درگیری است. نباید اجازه داد هیچ طرفی آتش بحران را شعله‌ور کند، بلکه باید به کاهش تنش‌ها کمک کنیم.»

چین: حملات به نیروگاه‌های هسته‌ای در مناقشه اوکراین غیرقابل قبول است

وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین روز شنبه، در جریان یک دیدار مشترک با نماینده ویژه رئیس‌جمهور برزیل، سلسو آموریم، در نیویورک، اعلام کرد که در مناقشه اوکراین، جلوگیری از حملات به نیروگاه‌های هسته‌ای از اهمیت حیاتی برخوردار است.

او تأکید کرد که چین «محکم در سمت صلح ایستاده» و از تلاش‌ها برای یافتن راه‌حلی مشترک برای این بحران حمایت می‌کند. وی افزود: «ما باید به‌صراحت با استفاده از تسلیحات کشتار جمعی، گسترش تسلیحات هسته‌ای و حملات به تأسیسات هسته‌ای غیرنظامی مانند نیروگاه‌های هسته‌ای مخالفت کنیم.»

زلنسکی: ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات از اوکراین حمایت خواهد کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، شب گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز مدعی شد که دونالد ترامپ، کاندیدای ریاست‌جمهوری از حزب جمهوری‌خواه، در صورت پیروز شدن در انتخابات از اوکراین در مناقشه با روسیه حمایت خواهد کرد.

زلنسکی درباره نتیجه دیدار خود با ترامپ گفت: «به نظرم مذاکرات ما سازنده بود و این برای من مهم بود. پیش از آمدنم به نیویورک، اعلام کرده بودم که باید کشورم را تقویت کنم. اکنون دوره‌ای دشوار است. ما به پاسخ‌هایی نیاز داریم، به‌ویژه از ایالات متحده که از ابتدا قدرتمندترین حامی ما بوده و هست. برای من مهم بود که گام‌هایی را که باید برای پیروزی برداریم، مورد بحث قرار دهیم. من اطلاعات مستقیم و روشنی از ترامپ دریافت کردم که او در کنار ما خواهد ایستاد و از اوکراین حمایت خواهد کرد.»

او همچنین توضیح داد که درباره حملات با تسلیحات آمریکایی به عمق خاک روسیه نیز با ترامپ صحبت کرده‌اند و اکنون تصمیم نهایی در این باره به اوکراین بستگی ندارد. زلنسکی افزود: «ما در حال بحث و بررسی هستیم. این موضوع بسیار مهم است. ما قصد داریم تنها به اهداف نظامی در خاک روسیه حمله کنیم و آمریکایی‌ها باید این را درک کنند. ما طرحی با جزئیات داریم که آن را به بایدن منتقل کرده‌ایم. ایده‌های خود را با هریس و ترامپ نیز مطرح کرده‌ایم. در حال حاضر تصمیم نهایی با ما نیست، اما کار خود را به خوبی انجام داده‌ایم.»

سناتور روس: ترامپ و زلنسکی هیچ درک مشترکی ندارند

آلکسی پوشکوف، رئیس کمیسیون سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه، معتقد است که دونالد ترامپ، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، مجبور به دیدار با ولودیمیر زلنسکی شد و بسیار واضح است که بین آن‌ها هیچ‌گونه تفاهمی وجود ندارد.

پوشکوف در کانال تلگرام خود نوشت: «پس از تردیدهای فراوان، ترامپ در نهایت موافقت کرد تا با زلنسکی دیدار کند تا موضوع اوکراین را به‌طور کامل به دموکرات‌ها واگذار نکند. ترامپ زلنسکی را در برج ترامپ در نیویورک پذیرفت، اما بین آن‌ها هیچ تفاهمی به وجود نیامد و نخواهد آمد.»

به گفته پوشکوف، ترامپ پس از مذاکرات به خبرنگاران گفت که با وجود اطلاعات زیادی که دریافت کرده، همچنان نظر خود در مورد لزوم پایان دادن به مناقشه اوکراین تغییر نداده است. پوشکوف اضافه کرد که زلنسکی در طول ملاقات گاه‌به‌گاه با حالتی نگران سر خود تکان می‌داد، اما او و ترامپ با دو زبان متفاوت سخن می‌گفتند.

اشپیگل: برخورد زلنسکی در دیدار با ترامپ شرم‌آور بود

نشریه آلمانی "اشپیگل" گزارش داد که رفتار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، شرم‌آور بوده است. در این گزارش آمده است: «سخنان شرم‌آور زلنسکی در دیدار با ترامپ قطعاً در شأن یک مقام بلندپایه دولتی نبود.»  این نشریه همچنین، این ملاقات را تنش‌زا و ناخوشایند توصیف کرده است.

"اشپیگل" به حالتی از وحشت روی صورت زلنسکی در طول این ملاقات اشاره و یادآور شد که احتمالاً دیدار با ترامپ برای زلنسکی ناخوشایندترین لحظه سفر بی‌نتیجه او به ایالات متحده بوده است.

دیدار زلنسکی و ترامپ روز جمعه در برج ترامپ در نیویورک برگزار شد. تدابیر امنیتی اطراف این ساختمان افزایش یافت و از جمله موانع امنیتی در اطراف آن قرار گرفت و تک‌تیراندازان روی بام یکی از بوتیک‌های مجاور مستقر شدند. در جریان مذاکرات، ترامپ ابراز امیدواری کرد که بتواند پیش از مراسم تحلیف خود در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر، راه‌حل مناسبی برای حل و فصل مناقشه اوکراین پیدا کند. در مقابل، زلنسکی "طرح پیروزی" خود را به ترامپ ارائه داد و او را به کی‌یف دعوت کرد.

کرملین: تغییر دکترین هسته‌ای روسیه پاسخی به اقدامات غرب است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین  شب گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که اظهارات رهبران غربی بر تغییر دکترین هسته‌ای روسیه تأثیر گذاشته است، زیرا روسیه مواضع خود را بر اساس اظهارات رسمی مقامات این کشورها تعیین می‌شود.

پسکوف در پاسخ به سؤالی درباره نقش اظهارات و تصمیمات تهاجمی مداوم رهبران غربی در تغییر دکترین هسته‌ای روسیه، گفت که این اظهارات «آینه‌ای از موضع‌گیری غرب» است. وی افزود: «اظهارات رسمی موضع گیری رسمی کشورهاست، به‌ویژه زمانی که در سطح بالایی مطرح می‌شوند. ما بر اساس این اظهارات، درک خود از رویکردهای طرف مقابل، چه به عنوان شریک یا دشمن، را شکل می‌دهیم.»

مینسک بار دیگر پیشنهاد تلاش‌ برای حل بحران اوکراین را ارائه کرد

ماکسیم ریژنکوف، وزیر امور خارجه بلاروس، شب گذشته، شنبه، در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که مقامات مینسک بار دیگر آمادگی خود برای از سر گیری تلاش‌های صلح‌جویانه خود برای حل و فصل مناقشه اوکراین را اعلام می‌کنند.

ریژنکوف گفت: «10 سال پیش، مینسک به محل مذاکرات موفقیت‌آمیز برای حل مناقشه اوکراین تبدیل شد. ما همچنان پیشنهاد تلاش‌های صلح‌جویانه خود را می‌دهیم، زیرا بهتر از سایرین، روس‌ها و اوکراینی‌ها را می‌شناسیم و آنها درک می‌کنیم. ما هر کاری که در توان داریم برای دستیابی به صلح در سرزمین رنج‌دیده اوکراین انجام خواهیم داد. ما بیشتر از هر کسی به آن علاقه‌مند هستیم.»

علاوه بر این، به گفته ریژنکوف، مینسک همچنان به پیشبرد ابتکاری که پیش‌تر توسط الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، مطرح شده بود، یعنی برگزاری گفتگوی جهانی درباره امنیت ادامه خواهد داد.

ورود ده‌ها هزار اوکراینی از اروپا به بلاروس

علاوه بر این،  وزیر امور خارجه بلاروس اعلام کرد که هر ماه ده‌ها هزار اوکراینی از «اروپای مرفه» به بلاروس پناه می‌آورند. ماکسیم ریژنکوف توضیح داد: «تنها از مرز ما با اتحادیه اروپا، از زمان آغاز مناقشه در اوکراین، بیش از 250 هزار اوکراینی به بلاروس مهاجرت کرده‌اند. اخیراً این تعداد به 12 تا 15 هزار نفر در ماه رسیده است. این آمار رسمی توسط گارد مرزبانی ارائه شده است. بدین ترتیب، مردم اوکراین امروز از "اروپای مرفه" به‌وضوح به "متجاوز" پناه می‌آورند.»

وزیر خارجه یادآور شد که تعداد پناهندگان اوکراینی که از اروپا به بلاروس پناه می‌آورند، چندین برابر بیشتر از کسانی است که از مرز بلاروس به اتحادیه اروپا می‌روند. او همچنین به "فشار دادن اجباری" مهاجران از کشورهای اروپایی به داخل مرزهای بلاروس اشاره کرد و این را به‌عنوان یک "صفحه سیاه دیگر در کتاب دموکراسی اروپایی" توصیف کرد.

ریژنکوف همچنین به نگرانی‌های مینسک درباره افزایش توان نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای بلاروس اشاره کرد و هشدار داد که این افزایش قدرت نظامی ممکن است از کنترل خارج شود. او گفت: «ناتو همچنان به‌طور قابل توجهی توان نظامی خود را در مرزهای غربی ما افزایش می‌دهد. ده‌ها هزار سرباز و هزاران واحد تجهیزات نظامی. ما به‌شدت نگرانیم که این "بازی" ممکن است از کنترل خارج شود و منجر به گسترش درگیری در ابعاد منطقه‌ای و حتی جهانی با پیامدهای فاجعه‌بار برای همه شود.»

وزیر خارجه بلاروس در پایان افزود: «در اروپا به اندازه کافی تسلیحات هسته‌ای وجود دارد، و ایجاد تنش بیشتر که می‌تواند به تشدید وضعیت منجر شود، مسیری مستقیم به سوی جنگ جهانی سوم خواهد بود.»

انتهای پیام/