تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3795107
شناسه : 3795107
تاریخ :
میانجی‌گری اتحادیه اروپا بین آلمان و ترکیه بر سر کباب اقتصاد ایران: اتحادیه اروپا ممکن است آنکارا و برلین را مجبور کند تا اختلاف طولانی‌مدت خود را بر سر وضعیت کباب دونر که یک غذای اصیل ترکی و در آلمان بسیار محبوب است، پایان دهند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، اتحادیه اروپا ممکن است آنکارا و برلین را مجبور کند تا اختلاف طولانی‌مدت خود را بر سر وضعیت کباب دونر که یک غذای اصیل ترکی و در آلمان بسیار محبوب است، پایان دهند.

روزنامه اکونومیست گزارش داده است که کمیسیون اروپا به دو کشور شش ماه فرصت خواهد داد تا به یک توافق برسند یا در مورد سرنوشت کباب تصمیم بگیرند.

اختلاف بر سر کباب دونر دو سال پیش آغاز شد، زمانی که آنکارا برای ثبت این غذا به عنوان یک غذای مخصوص ترکی در اتحادیه اروپا درخواست داد؛ جایی که غذاهایی مانند پیتزای ناپل ایتالیا یا ژامبون سرانوی اسپانیا ثبت شده است.

اگرچه ترکیه عضو اتحادیه اروپا نیست، اما این بلوک دارای طرحی موسوم به غذاهای مخصوص و سنتی تضمین شده (TSG)  است که به کشورهای عضو یا کشورهای ثالث اجازه می‌دهد برای حفاظت از غذاهای سنتی خود درخواست خود را ثبت کنند.

در صورت اعطای وضعیت TSG، کباب دونر باید بر اساس مشخصات تعیین شده توسط ترکیه در سراسر اتحادیه اروپا تهیه شود.

در آوریل، بروکسل توافق اولیه‌ای برای ثبت این غذا برای ترکیه صادر کرد و درخواست آنکارا را در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد. با این حال، آلمان، جایی که کباب دونر از زمان معرفی توسط مهاجران ترک در دهه 1970 بسیار محبوب شده است، به سرعت اعتراض کرد.

برلین با برخی جزئیات در درخواست، مانند انواع گوشت و سایر مواد مخالف بود. در طول تابستان، بارها استدلال کرد که اعطای وضعیت TSG به آنکارا بر تولید گوشت محلی تأثیر خواهد گذاشت و می‌تواند به طور بالقوه هزینه این غذا را افزایش دهد.

طبق گزارش‌ها، کمیسیون اروپا 11 شکایت نسبت به درخواست ترکیه دریافت کرده است. انتظار می‌رفت که این کمیسیون تا 24 سپتامبر تصمیم بگیرد که آیا این شکایت‌ها اعتبار دارند یا خیر، اما تاکنون هیچ تصمیمی اعلام نکرده است.

اگر بروکسل شکایات را قانونی تشخیص دهد، انتظار می‌رود به برلین و آنکارا شش ماه فرصت دهد تا اختلافات خود را حل کنند. در صورت عدم موفقیت، خود بروکسل در مورد درخواست ترکیه تصمیم خواهد گرفت.

جَم اوزدمیر، وزیر غذا و کشاورزی آلمان که اصالت ترکی دارد، پیشتر استدلال کرده بود که این اقدام "دخالت در بازار آلمان با تأثیر اقتصادی ملموس" خواهد بود.

وی در پستی در شبکه ایکس گفت: کباب متعلق به آلمان است. همه باید بتوانند کباب را به دلخواه خود تهیه بکنند و بخورند. نیازی نیست در این مورد دستورالعمل‌هایی از آنکارا دریافت کنیم.

در عین حال، فدراسیون بین‌المللی کباب دونر در استانبول استدلال کرده است که این میان وعده بخش حیاتی از میراث آشپزی ترکیه است و باید طبق قواعد ترکی تهیه شود.

انتهای پیام/