تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3794886
شناسه : 3794886
تاریخ :
دیدار وزرای خارجه چین و آمریکا در حاشیه نشست سازمان ملل اقتصاد ایران: در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، وزرای امور خارجه چین و آمریکا با یکدیگر دیدار کرده و درباره روابط میان دو کشور به تبادل نظر پرداختند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در دیدار خود با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود اظهار داشت: با رهبری استراتژیک رؤسای دو کشور، روابط چین و آمریکا، پس از نوسانات و چالش‌ها، به مرحله جدیدی رسیده و از نشست بالی به سوی نشست سانفرانسیسکو حرکت کرده است.

وی تأکید کرد: پیشرفت‌های به دست آمده آسان نبوده و باید از آن‌ها قدردانی شود. بازگشت ثبات به روابط چین و آمریکا هم به نفع مردم دو کشور و هم مطابق با انتظارات جامعه بین‌المللی است. اینکه آیا این روند می‌تواند ادامه پیدا کند، بستگی به تلاش‌های هر دو طرف دارد.

وانگ یی افزود: آمریکا نباید با دو رویه متفاوت با چین برخورد کند، به گونه‌ای که از یک سو به شکل غیرمنطقی چین را تحت فشار و محاصره قرار دهد و از سوی دیگر در ظاهر به گفت‌وگو و همکاری با چین ادامه دهد. آمریکا اگر واقعاً تمایلی به درگیری با چین ندارد، باید از اصول منطقی و واقع‌بینانه‌ در تعامل با چین پیروی و با احترام با چین گفت‌وگو کند، همکاری‌ها را با روحیه متقابل تقویت و اختلافات را با احتیاط مدیریت کرده و از تکرار اشتباهات گذشته اجتناب نماید.

وانگ یی همچنین به مسئله تایوان اشاره کرد و افزود: بزرگترین خطر کنونی در منطقه تایوان، اقدامات جدایی‌طلبانه فزاینده توسط افرادی مانند لای چینگ ده است. وی افزود که "استقلال تایوان" با صلح و ثبات در تنگه تایوان ناسازگار است. اگر آمریکا واقعاً خواهان صلح و ثبات در تنگه تایوان است، باید به اصل چین واحد پایبند باشد، به بیانیه سه گانه مشترک بین چین و آمریکا عمل کرده و فروش تسلیحات به تایوان را متوقف سازد و علناً با "استقلال تایوان" مخالفت و از اتحاد صلح‌آمیز چین حمایت کند.

وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر فروش احتمالی قطعات یدکی نظامی خارجی به تایوان به ارزش حدود 228 میلیون دلار را تایید کرده بود. آمریکا برخلاف نبود روابط رسمی و دیپلماتیک با تایوان، همواره اصلی ترین حامی این جزیره باقی مانده است و پیشتر نیز برای کمک به تایپه برای مقابله با چین، کمک های نظامی دیگری را ارسال کرده است.

وی همچنین تأکید کرد: چین قاطعانه مخالف فشارها و محدودیت‌های تجاری و فناوری آمریکا علیه چین است. وی افزود که امنیت ملی نباید سیاسی شود و چین نمی‌تواند کنترل‌های یک‌جانبه آمریکا را بپذیرد. وی از آمریکا خواست که در مسائل حقوق بشر مداخله نکند و به امور داخلی چین احترام بگذارد.

در مورد مسائل دریای جنوبی نیز، وانگ یی موضع قاطع چین را توضیح داده و تأکید کرد: اختلافات در این منطقه باید از طریق گفت‌وگو و مذاکره با کشورهای مربوطه حل شود. ما از آمریکا می‌خواهیم که از تحریک و بی‌ثبات کردن اوضاع در دریای جنوبی خودداری کند.

وزیر خارجه چین همچنین به بحران اوکراین اشاره کرد: چین همواره بر موضع شفاف خود برای حمایت از مذاکرات صلح تأکید کرده است و آمریکا باید از تحریک تقابل و تحریم‌های بی‌اساس علیه چین خودداری کند.

در آخر دو طرف توافق کردند که این ملاقات صریح و سازنده بوده و هر دو کشور باید راهی برای همزیستی مسالمت‌آمیز و طولانی‌مدت پیدا کنند. آنان بر اهمیت ادامه همکاری‌ها و مدیریت صحیح اختلافات تأکید کرده و توافق کردند که برای دستیابی به توسعه‌ای باثبات، سالم و پایدار در روابط دو کشور تلاش کنند. طرفین همچنین توافق کردند که درباره مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی به‌طور مستمر در ارتباط باشند و در زمان مناسب دور جدیدی از مشورت‌های دو جانبه درباره امور آسیا و اقیانوسیه برگزار کنند.

پیشتر نیز جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحده سفر سه روزه‌ای به پکن و با هدف مدیریت روابط پیچیده ایالات متحده و چین داشت. وی به عنوان نماینده آمریکا در این سفر نسبت به ادامه ارتباطات راهبردی با چین، یافتن راه هایی برای همزیستی مسالمت‌آمیز و توسعه مستمر روابط دوجانبه میان دو کشور، ابراز امیدواری کرده بود.

انتهای پیام/