تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3794870
شناسه : 3794870
تاریخ :
دولت چهاردهم مکلف به تولید ۹۶۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر است اقتصاد ایران: رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: در برنامه هفتم توسعه، تأمین ۱۲ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر در یک دوره ۵ ساله پیش‌بینی شده است که سالانه ۲۴۰۰ مگاوات می‌شود و باید ۹۶۰۰ مگاوات آن در دولت چهاردهم تولید شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، صبح امروز نشست "راهکارهای صنایع تجدیدپذیر در رفع ناترازی برق کشور" در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، داوود مددی، رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، اظهار کرد: ما در تولید برق و انرژی با کمبود مواجه هستیم و این موضوع باعث آسیب‌های زیادی به صنعت کشور شده است. امیدوارم که با توجه به آغاز دولت چهاردهم، همایش انرژی‌های تجدیدپذیر که در 10 و 11 مهرماه برگزار می‌شود، راهکارهایی برای غلبه بر چالش ناترازی برق ارائه دهد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران در زمینه تولید برق با مشکلاتی نظیر تأمین منابع مالی، تأمین ارز و ناهماهنگی‌های اجرایی دولت روبه‌رو هستند که قابل حل هستند و در همایش به این مسائل پرداخته خواهد شد.

رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران بیان کرد: در سال 1402، کمبود برق در زمان اوج مصرف 12443 مگاوات بود که در سال 1403 به 18 هزار مگاوات رسید. برای جبران این مقدار، نیاز به تأسیس 25 هزار مگاوات نیروگاه جدید داریم که این امر به 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. اگر این 20 میلیارد دلار را با کل دارایی صندوق توسعه ملی مقایسه کنیم، اوضاع بسیار نگران‌کننده‌ای را مشاهده می‌کنیم.

مددی افزود: اگر هم بتوانیم این مقدار (25 هزار مگاوات) را تأمین کنیم، که تأمین آن در کوتاه‌مدت عملاً غیرممکن است، باز هم به نقطه صفر می‌رسیم، چرا که باید رشد مصرف برق را نیز در نظر بگیریم. افزایش مصرف برق که سالانه 5 درصد بوده، امسال به 7.8 درصد رسید و این موضوع نیز مشکل‌ساز است.

وی بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه، تأمین 12 هزار مگاوات برق تجدیدپذیر در یک دوره 5 ساله پیش‌بینی شده که سالانه 2400 مگاوات می‌شود و باید 9600 مگاوات آن در دولت چهارم تولید شود.

رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران خاطرنشان کرد: با فرض تولید سالانه 1800 مگاوات برق خورشیدی و 600 مگاوات برق بادی، به 1 میلیارد و 620 میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که 70 درصد آن باید از منابع ارزی تأمین شود. متأسفانه تخصیص ارز را به وزارت صمت داده‌اند و این وزارتخانه نیز صنایع خود را در اولویت قرار داده تا بعدها مواخذه نشود. لذا از دولت می‌خواهیم تخصیص ارز برق را به وزارت نیرو واگذار کند.

در ادامه، محمد امین زنگنه؛ دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر نیز اظهار کرد: ناترازی برق کشور در تابستان به 18 هزار مگاوات رسید که معادل مصرف برق دو یا سه کشور همسایه است. برای جبران این کسری، به حدود 20 میلیارد دلار منابع مالی نیاز داریم تا صرفاً به نقطه صفر برسیم، این مقدار بدون در نظر گرفتن رشد سالیانه مصرف برق که بین 5 تا 7 درصد پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات تأمین منابع مالی برق تجدیدپذیر افزود: با توجه به محدودیت منابع مالی کشور و تعهدات بانک‌ها به پرداخت وام‌های تکلیفی از جمله فرزندآوری، ازدواج و مسکن، سیستم بانکی نمی‌تواند به تأمین 20 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در حوزه برق کمک کند. در نتیجه، نیاز به راهکارهای جدید برای تأمین این منابع ضروری است.

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر به چالش‌های اساسی تأمین مالی در حوزه برق کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به عدم اعتماد نسبت به بازار سرمایه و نبود عمق کافی در آن، تأمین منابع مالی از این بخش با مشکلات جدی روبروست. یکی از مسائل اصلی، تأمین منابع برای احداث نیروگاه‌ها است که در همایش پیش‌رو مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ادامه دارد...