تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3794779
شناسه : 3794779
تاریخ :
تشکیل اولین جلسه شورای راهبری سرشماری با حضور وزرای دولت اقتصاد ایران: رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به تشکیل اولین شورای راهبری سرشماری گفت: اولین جلسه این شورا در هفته جاری برگزار خواهد شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، غلامرضا گودرزی رئیس مرکز آمار ایران در نشست هم‌اندیشی اجرای سرشماری عمومی کشاورزی 1403 گفت: باید آمار بخش کشاورزی را به عنوان یک حوزه مهم در خوراک مردم بررسی کنیم. سرشماری کشاورزی نوعی تمرین برای سرشماری نفوس و مسکن است. زمان ما بسیار محدود است. تا امروز باید اقداماتی در این خصوص انجام می‌شد که باقی مانده است به ویژه حوزه ثبتی مبنا.

رئیس مرکز آمار ادامه داد: به دلیل الزام قانونی، چارچوب ها، نیاز آماری و ایجاد مقدمات نفوس و مسکن باید سرشماری حوزه کشاورزی در این بازه زمانی انجام می‌شد. اولین دستور اجرایی رئیس جمهور مربوط به سرشماری کشاورزی بود و اجرایی شدن آن اهمیت دارد. جلسات متعددی برگزار شده است تا راهکارهای اساسی برای چالش‌های اجرای سرشماری دیده شود. مجموعه امور مختلف سازمان برنامه در این خصوص با ما همکاری داشته‌اند و باید در ادامه نیز نیاز به این همکاری وجود دارد.

وی گفت: راسای استانی سازمان برنامه نیز دغدغه‌های درستی دارند و همکاری‌های خوبی نیز انجام داده‌اند. بحث اختیارات، منابع مالی و ابزارهای در اختیار استان‌ها نیز مواردی مطرح شده که در ادامه این نشست مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر برای اولین بار شورای راهبری سرشماری را داریم که جلسه آن با حضور برخی وزرا در هفته جاری برگزار خواهد شد و نتیجه آن ابلاغ خواهد شد. مدیریت کار به طور کلی بر عهده استانها خواهد بود و اختیارات آنها را تشریح خواهیم کرد. به مانند همه سرشماری‌ها، این جلسه اعلامی است برای شروع سرشماری و باید تلاش کنیم که باهم جشن پایان سرشماری که باید همراه دقت باشد را برگزار کنیم. در مرکز آمار تولید آمار با کیفیت و بدون هیچ ملاحظه را یک تکلیف و ملاحظه قانونی می‌دانیم.

چالش تداخل و هم‌زمانی اجرای طرح‌های آماری

افشین مدیر کل آمار استان تهران نیز در این نشست با بیان اینکه از پیش قرار نبود تا سرشماری کشاورزی در این مقطع و امسال انجام شود، گفت: هم زمانی سرشماری کشاورزی با طرح‌های آماری دیگر سبب بروز مشکلات اجرایی خواهد شد کما اینکه در سال‌های گذشته نیز در مرحله اجرای سرشماری‌ها با چالش‌هایی مواجه بودیم. امیدوار هستیم با دیده شدن الزامات یک سرشماری دقیق را داشته باشیم.

نقش مالیات و یارانه در کاهش همکاری مردم در سرشماری

شاکر مدیر کل مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم با اشاره به اینکه سرشماری الزامات بسیار گسترده تری نسبت به آمارگیری دارد و باید پیش‌بینی تنش‌های احتمالی به ویژه در حوزه مالی باید انجام شده باشد، گفت: در حوزه محتوای سرشماری با چالش‌هایی مانند عدم انگیزه مجریان، همکاری پاسخگو و چالش های زمانی مواجه هستیم.

البته به این سبب که سرشماری مربوط به کشاورزی است و جامعه هدف ما عموماً روستاییان هستند، همکاری‌ها بیشتر خواهد بود. با این حال دغدغه‌ها و ابهاماتی که در خصوص استفاده از اطلاعات به طور مثال در حوزه مالیات و دهک‌بندی(آزمون وسع) وجود دارد سبب کاهش همکاری به ویژه در سرشماری بعدی که نفوس و مسکن است می‌شود.

وی افزود: اینکه بخواهیم تازه دو تا سه ماه بعد از سال زراعی به کشاورز مراجعه کنیم و آمار سال گذشته وی را از او بخواهیم محل چالش است. سرشماری کشاورزی و تهیه گزارشات مناسب می‌تواند زمینه سرشماری سال 1405 را، حداقل در حوزه روستایی، تسهیل کند.

انتهای پیام/