تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3794644
شناسه : 3794644
تاریخ :
اروندکنار دروازه توسعه تجارت دریایی ایران/ ضرورت ورود بخش خصوصی اقتصاد ایران: آبادان- بخش اروندکنار از توابع شهر آبادان به عنوان معبر توسعه تجارت دریایی جنوب غرب ایران، آماده افزایش فعالیت اقتصادی شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمود نواصر: بندر اروندکنار از توابع شهر آبادان است که در ۴۵ کیلومتری این شهر قرار دارد. اروندکنار در کرانه شرقی اروندرود واقع شده و ۵۰۰ متر با شهر بندری فاو عراق فاصله دارد و همچنین نزدیک ترین بندر تجاری ایران به کشور کویت است.

در صورت افزایش فعالیت بندر تجاری اروندکنار فرصت های شغلی مستقیم و غیر مستقیم زیادی در این منطقه ایجاد خواهد شد. قبل از شروع جنگ تحمیلی، بندر اروندکنار یکی از فعال‌ترین بنادر خوزستان بود و تخلیه و بارگیری کالا و تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس رونق خاصی داشت.

موقعیت خاص و استراتژیک بندر اروندکنار نسبت به سایر گمرکات استان باعث شده تا زمینه بهتری برای تجارت و ترانزیت کالا از این بندر وجود داشته باشد.

این بندر از فاصله نزدیکی به بندر کشور کویت و بنادر فاو و ام القصر عراق برخوردار است و در عین حال دارای شرایط مطلوبی برای صادرات آبزیان و محصولات کشاورزی است. بندر اروند کنار دارای مزیت غالب در حوزه جابجایی مسافر دریایی به کشورهای عراق و کویت به منظور توسعه گردشگری نیز است.

احداث ساختمان گمرک در اروندکنار

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به نقش مهم گمرک در توسعه تجارت و همچنین ضرورت وجود زیرساخت گمرکی، از رئیس گمرک ایران درخواست کردم وضعیت گمرک بخش اروندکنار بهبود پیدا کند چرا که اکنون وضعیت مطلوبی ندارد.

اروندکنار دروازه توسعه تجارت دریایی ایران/ ضرورت ورود بخش خصوصی

سیدمحمد مولوی افزود: گمرک ایران آمادگی خود برای احداث ساختمان گمرک در اروندکنار را اعلام کرد و به گفته آنها این امر مستلزم در اختیار گذاشتن زمین از سوی سازمان بنادر و دریانوردی کشور است که طی بازدیدی که با مدیر بندر و گمرک آبادان از بندر اروندکنار داشتیم، زمین مورد نظر جانمایی شد.

وی عنوان کرد: هم اکنون تا فراهم شدن زمین مورد نظر، اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به منظور تهیه کانکس مجهز برای ارائه خدمات مطلوب گمرکی اختصاص داده شد.

فعال‌سازی بازارچه مرزی اروندکنار

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازارچه مرزی اروندکنار ادامه داد: از رئیس جمهور درخواست پیگیری بازارچه مرزی اروندکنار را داشتم که «محسن حاجی میرزایی» رئیس دفتر رئیس جمهور در مکاتبه با «اسکندر مومنی» وزیر کشور خواستار پیگیری این درخواست شد.

وی تصریح کرد: بازارچه مرزی اروندکنار یکی از ظرفیت‌های مهم در حوزه اقتصادی به ویژه اشتغال پایدار است ولی متاسفانه به دلایل متعددی تاکنون مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

مولوی تاکید کرد: بازارچه مرزی اروندکنار دارای قابلیت‌های مهم به منظور توسعه صادرات، ارزآوری و ایجاد فرصت‌های شغلی است.

راه‌اندازی خط دریایی اروندکنار-کویت

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور با راه‌اندازی خط دریایی اروندکنار-کویت موافقت کرده، توضیح داد: سابقه خط دریایی مسافری مسیر کویت-بندر آبادان به دهه هفتاد بر می‌گردد که به علت ایجاد مسیر زمینی کویت، عراق و شلمچه ضمن کاهش سفر از پنج ساعت به سه ساعت سبب کاهش هزینه و زمان ترافیک دریایی شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ۷۰ درصد طول زمان سفر کویت به آبادان مربوط به ۶۰ مایل دریایی در کانال اروند است شاهد کاهش شدید این ظرفیت تردد آبی در سال‌های اخیر هستیم بنابراین انتخاب نقطه شروع حرکت از ابتدای اروندکنار که برای دهانه اروند و با فاصله ۶۵ مایل دریایی تا کشور کویت می‌تواند نقش به سزایی در روند مجدد خط مسافربری ایران و کویت ایفا کند.

مولوی گفت: کاهش مسیر دریایی از ۱۲۵ به ۶۵ مایل دریایی، کاهش زمان سفر حداقل تا ۶۰ درصد مسافت، کاهش هزینه سوخت و تسهیلات کشتی، کاهش قیمت و همچنین استقبال مسافرین بخشی از مزایای این خط آبی است.

تخصیص ۱۰ هزار دلار برای کارت پیله‌وری

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارت پیله‌وری اظهار کرد: تیرماه امسال در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان خوزستان با موضوع بازارچه مرزی اروندکنار، برای درآمدزایی مرزنشینان و ارتقاء معیشت مردم منطقه (اروندکنار، منیوحی، چوئبده و بخش مرکزی) مبلغ ۱۰ هزار دلار به صورت سالانه برای هر کارت پیله وری تخصیص داده شد.

وی عنوان کرد: مقرر شد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان دوره آموزشی کارت پیله‌وری را در شهر اروندکنار برگزار کند.

اروندکنار دروازه توسعه تجارت دریایی ایران/ ضرورت ورود بخش خصوصی

آمادگی همکاری ۲۴ ساعته گمرک آبادان

مدیرکل گمرک آبادان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برای احداث ساختمان گمرک، عملیات اجرایی آن را با قید فوریت انجام می‌دهیم.

وحید پورحشمت توضیح داد: هم اکنون همکاری خوبی بین گمرک و بندر آبادان در راستای رفع مشکلات تجارت در بخش اروندکنار وجود دارد.

وی با اشاره به بازارچه مرزی اروندکنار، عنوان کرد: برای رونق این بازارچه نیاز است که همه دستگاه‌ها و بخش خصوصی با یکدیگر همکاری کنند.

پورحشمت تاکید کرد: زمانی همه مشکلات حوزه اقتصاد رفع می‌شود که نشست‌های هم‌اندیشی دستگاه‌های مربوطه و بخش خصوصی به صورت مستمر تشکیل شود و در آن همه موارد همچون آئین نامه‌ها، قوانین و ارائه راهکار مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

دروازه جدید فعالیت‌های اقتصادی

همچنین مدیر بنادر و دریانوردی آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سال گذشته اسکله یک هزار تنی را به اتمام رساندیم.

کامبیز مالکی زاده با اشاره به راه‌اندازی خط دریایی اروندکنار-کویت افزود: راه‌اندازی خطی دریایی اروندکنار-کویت سبب کاهش هزینه سوخت و قیمت بلیت می‌شود.

وی تاکید کرد: خط دریایی اروندکنار-کویت دروازه جدید فعالیت‌های اقتصادی در جنوب کشورمان تلقی می‌شود.

لزوم آسیب شناسی کارت پیله‌وری

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از مبانی توسعه جنوب غرب کشور، بخش اروندکنار است.

سیامک علیشاهپور ادامه داد: باید در خصوص کارت پیله‌وری آسیب شناسی شود و مردم از این ظرفیت خوب استفاده کنند.

وی عنوان کرد: بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی منطقه برنامه‌ریزی کرده و آماده همکاری است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با اشاره به بازارچه مرزی اروندکنار توضیح داد: باید مشوق‌های مناسب در این خصوص اعمال شود و اتاق بازرگانی آبادان طرح خود را برای توسعه این بازارچه ارائه می‌دهد.

راه‌اندازی خط دریایی اروندکنار - کویت

همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خرسند هستیم که خط دریایی اروندکنار-کویت راه‌اندازی می‌شود و به طور حتم تسهیل کننده‌ای برای تردد مسافری و حمل بار خواهد بود.

محمد توتونچی افزود: یکی از پایه‌های اصلی ارتقای روابط تجاری بین کشورها، موضوع حمل و نقل است و در سایه همسایگی ۲ کشور ایران و کویت این خط دریایی ضمن اینکه پیامدهای مثبتی اقتصادی به همراه دارد، سبب ارتقای روابط تجاری دو کشور نیز می‌شود.

وی با اشاره به خطوط هوایی بین ایران و کویت، عنوان کرد: پروازها به صورت مستقیم از شهرهای مختلف با چهار شرکت هواپیمایی ایرانی و کویتی در حال انجام است.

اروندکنار دروازه توسعه تجارت دریایی ایران/ ضرورت ورود بخش خصوصی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت ادامه داد: مسافران برای حمل و نقل زمینی از طریق شلمچه، صفوان و عبدلی به سمت کویت و بالعکس سفر می‌کنند که ظرفیت جدیدی است.

توتونچی با اشاره به پیامدهای مثبت اقتصادی و گردشگری، توضیح داد: راه اندازی خط دریایی اروندکنار - کویت به عنوان تسهیل کننده حمل و نقل مسافر و کالا می‌تواند جایگاه خود را ارتقا ببخشد.

وی تاکید کرد: به طور حتم خط اروندکنار-کویت به عنوان یکی از پایه‌های تحکیم روابط تجاری ایران و کویت قرار می‌گیرد.

جهش اقتصادی اروندکنار

به گزارش خبرنگار مهر، اکنون بخش اروندکنار هم زمان از چندین حوزه اقتصادی با سرعت بالایی در حال توسعه است.

پیگیری همزمان راه‌اندازی خط دریایی به کویت، احداث ساختمان گمرک، بازارچه مرزی و کارت پیله‌وری نشان دهنده توجه جدی برای توسعه اقتصادی در جنوب غرب ایران قلمداد می‌شود.