تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3794078
شناسه : 3794078
تاریخ :
خلیلزاد: خروج آشفته از افغانستان نتیجه ضعف‌های اطلاعاتی بود اقتصاد ایران: نماینده پیشین آمریکا برای مذاکرات صلح افغانستان، در واکنش به اظهارات رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، تأکید کرد که خروج آشفته از افغانستان نتیجه ضعف‌های اطلاعاتی بوده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور افغانستان، در واکنش به اظهارات «مایکل مکال» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، تأکید کرد که مسئولیت خروج آشفته از افغانستان به عهده ضعف‌های اطلاعاتی مقامات آمریکایی است.

وی در یادداشتی در شبکه ایکس اذعان داشت مرحله نهایی خروج از افغانستان به‌طور قطع یک فاجعه بود، اما تأکید کرد که پیش‌بینی سقوط ناگهانی حکومت افغانستان و متلاشی شدن ارتش آن، در توانایی اطلاعاتی مقامات آمریکایی نبود.

خلیلزاد گفت: «مقامات آمریکایی هرگز انتظار نداشتند که حکومت افغانستان به‌طور ساده‌ای فرو بریزد و ارتش آن به‌طور اساسی متلاشی خواهد شد.» این اظهارات در پاسخ به اتهامات مکال مطرح شد که 15 مقام ارشد ایالات متحده، از جمله خلیلزاد، را مسئول خروج «فاجعه‌بار» از افغانستان معرفی کرده است.

نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان همچنین به انتقادات درباره توافق دوحه پاسخ داد و تصریح کرد که او هیچ اظهارنظری درباره پایبندی طالبان به تعهداتشان در زمینه حقوق بشر نداشته است.

خلیلزاد تأکید کرد که توافق‌نامه دوحه هیچ ارتباطی با حقوق بشر ندارد و بیشتر بر عقب‌نشینی نظامی امن و عدم حمله طالبان به نیروهای آمریکایی تمرکز داشت.

او در ادامه گفت رئیس‌جمهور بایدن تصمیم گرفت خروج آمریکا از افغانستان را مشروط به توافق سیاسی میان افغان‌ها نکند و می‌ترسید که با طولانی شدن مذاکرات بین‌الافغانی، حملات طالبان علیه نیروهای آمریکایی از سر گرفته شود.

این در حالی است که مایکل مکال در نشستی در چهارم مهرماه از جو بایدن، کامالا هریس و وزرای دفاع و خارجه به عنوان افرادی نام برد که در این خروج نقش داشتند. مک کال ادعا کرد که خلیلزاد اطمینان داده بود که طالبان به تعهدات خود پایبند خواهند ماند و به حقوق بشر احترام خواهند گذاشت.

با این حال، خلیلزاد در یادداشت خود تأکید کرد که او هرگز به طالبان اعتماد نکرده و مذاکرات صلح را بر اساس شرط‌ها بنا کرده است. او خاطرنشان کرد که توافق‌نامه، انجام تعهدات آمریکا را مشروط به عمل کردن طالبان به تعهداتشان دانسته و این موضوع باید به‌طور مستمر ارزیابی و تأیید شود.

انتهای پیام/