تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3793856
شناسه : 3793856
تاریخ :
جایگاه ویژه شهر مقدس قم و بانوی کرامت در کلام اهل بیت(ع) اقتصاد ایران: قم- وجود مقدس حضرت معصومه (س) در شهر قم منشا خیرات و برکات بسیاری است و اهل بیت (ع) نیز مکررا این شهر را پایگاه علوم و معرفت معرفی کرده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - دانیال قنبری: امام صادق (ع) فرمودند که خداوند متعالی حرمی دارد و حرم خدا مکه است، پیغمبر اکرم (ص) حرمی دارد که آن مدینه است، جد ما امیرالمومنین (ع) حرمی دارد که آن کوفه است و ما اهل بیت هم حرمی داریم که حرم ما شهر مقدس قم است.

امام صادق علیه السلام نیز اینچنین فرموده‌اند که بانویی از فرزندان من در آینده در شهر قم دفن می‌شود که نام مبارکش فاطمه است و آنقدر مقامش بلند است که هر کس به زیارتش نائل شود، بهشت بر او واجب است.

وقتی امام صادق (ع) این جمله را فرمودند، امام کاظم علیه السلام به دنیا نیامده بود، یعنی هنوز پدر بزرگوار این بانوی مکرمه پا به عرصه وجود نگذاشته است و امام صادق (ع) درباره نوه گرامی‌شان این روایت را که جزو پیشگویی‌های ایشان است، بیان می‌فرماید.

این بانوی مکرمه در سایه یک مجاهدت و هجرت در راستای دفاع از برادر بزرگوارش علی بن موسی الرضا (ع) که در دیار غربت و در چنگال مامون گرفتار شده بود، با کاروانی از مدینه منوره به سمت طوس حرکت می‌کند و در مسیر به ساوه می‌رسد و در آنجا اتفاقات ناگواری می‌افتد که حاکم ساوه با کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها درگیر می‌شود و عده‌ای را به شهادت می‌رساند.

این بی بی مکرمه که از لحاظ روحی آسیب دیده و متاثر شده بود و جمعی از بهترین عزیزانش را از دست داده بود، وارد شهر قم می‌شود و مثل چنین روزی شهر مقدس قم میزبان این بانوی مکرمه می‌شود.

این ورود با برکت و قدوم مبارک منشأ برکات فراوانی در شهر مقدس قم شد که این برکات مرتبط با مسئله ظهور مولایمان و آقای‌مان حضرت ولیعصر ارواحنا له الفدا است.

امام صادق ضمن پیشگویی فرموده‌اند که علم از شهر کوفه رخت بر می‌بندد، علمای شیعه از کوفه هجرت می‌کنند، ضمن اینکه آن زمانی که حضرت این روایت را می‌گوید، هنوز شهر قم آن اندازه معروف نشده بود.

حضرت در ادامه می‌فرماید، شهری که به آن شهر قم گفته می‌شود به یک پایگاه علمی و فضیلت مبدل می‌شود و آنقدر گسترش علم از این شهر چشم گیر است که به برکت مجاهدت‌ها و تلاش‌های علمی که از پایگاه قم اتفاق می‌افتد، در سرتاسر زمین آگاهی نسبت به اهل بیت علیهم السلام فراگیر می‌شود و هیچ مستضعفی در امر دین در روی زمین باقی نمی‌ماند.

امام صادق (ع) در ادامه می‌فرماید که در آن روز منتظر ظهور باشید و این اتفاق تبدیل شدن قم به یک کانون علم و معرفت مربوط به زمانی است که در آستانه ظهور حضرت ولیعصر قرار داریم و شهر قم، این کانون علمی، مردمش جانشینان حضرت حجت می‌شوند.

پیامبر اکرم فرمودند زمانی که به معراج رفتم در آسمان چهارم بنایی را مشاهده کردم که گنبد آن از لؤلؤ ساخته شده بود و دارای چهار ستون و چهار در بود، که گویا از استبرق سبز ساخته شده بود. به جبرئیل گفتم: این بنای با عظمت که همانند آن را در آسمان چهارم ندیدم چیست؟ گفت: این صورت یکی از شهرهای روی زمین به نام قم است. مؤمنانی در این شهر جمع می‌شوند که در انتظار محمد، و شفاعت وی در روز قیامت و به هنگام حساب و کتاب هستند، در حالی که در راه اهداف فوق، همّ و غم و حزن و اندوه بر آنان جاری می‌گردد».

همچنین امام هادی نیز اینچنین فرموده‌اند: علت آنکه قم را قم نامیدند، این بود که در داستان طوفان نوح هنگامی که کشتی نوح به سرزمین قم رسید، در آنجا ایستاد و توقّفی کرد و این سرزمین در حکم قطعه‌ای از بیت المقدس است.

جایگاه ویژه شهر مقدس قم و بانوی کرامت در کلام اهل بیت(ع)

حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ورود حضرت معصومه (س) به قم ارتباط تنگاتنگی با ظهور امام زمان و زمینه‌سازی برای این حادثه بزرگ جهانی دارد.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: امروز به برکت وجود مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، شهر قم به کانون عشق ورزی و اهل بیت عصمت تبدیل شده و در گوشه گوشه قم، ذکر اهل بیت جاری و ساری است.

وی تصریح کرد: مردم قم امام شناس هستند و نسبت به مقام اهل بیت (ع) آگاهی نسبتاً خوبی دارند، چراکه این شهر، شهر اهل بیت (ع) است.

حجت الاسلام ابوالقاسم ابراز کرد: دو مطلب برای تحقق امر ظهور بر دوش مردم قم است و اولین نکته گفتمان سازی با محوریت فرهنگ ولایت مداری است که وظیفه ما این است که این فرهنگ ولایت امامت را در جهان نشر بدهیم.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: هر یک از ما و شما سهمی در این مسئله داریم و می‌توانیم در این جهت موثر باشیم، هر یک از ما باید تبدیل به یک بلندگو بشویم و پیام اهل بیت علیهم السلام را به اطرافیان خود منتقل کنیم.

وی افزود: امام رضا (ع) فرمودند کسی که امر ما را زنده می‌دارد، باید از این راه اقدام کند، علوم و معارف ما را فرا بگیرد و این علوم و معارف را به مردم منتقل کند.