تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3793814
شناسه : 3793814
تاریخ :
"ابرسازه‌های ایران" مقابل دوربین/معرفی‌ سازه‌‌های بزرگ کشور اقتصاد ایران: محمدمهدی خالقی از ساخت مجموعه مستند "ابر سازه‌های ایران" خبر داد و گفت: در هر قسمت، یکی از سازه‌های بزرگ و پیچیده ایران را معرفی می‌کنیم و با شیوه طراحی، ساخت و بهره برداری و مهندسان و کارگران مؤثر در آن آشنا می‌شویم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی خالقی، از ساخت مستند ابرسازه‌های ایران خبر داد.

خالقی درباره سوژه این مستند گفت: همانطور که می‌دانید، بنده چند سالی است که در زمینه مستندهای "گونه پیشرفت" کار می‌کنم. سال 1397 مجموعه‌ای به نام «به توان چهل» ساختیم که درباره پیشرفت‌های ایران پس از انقلاب اسلامی بود؛ این مستند در موضوعات و لوکیشن‌های مختلفی آماده شد که با استقبال مواجه شد و جزء آثار برگزیده چهل سالگی انقلاب اسلامی در تلویزیون قرار گرفت.

وی ادامه داد: مجموعه "ابرسازه های ایران"، ادامهِ مضمونیِ "به توان چهل" است، اما تمرکز اصلی آن به تصویر در آوردن توان مهندسی ایران در ساخت و اداره سازه‌های بزرگ و پیچیده است؛ این مجموعه مستند به دنبال این است که به مخاطب تلویزیون این خودباوری را بدهد که متخصصان ایران در حال حاضر توان بومی و فنی ساخت سازه‌های غول آسا را دارند و در کنار این، توان بهره‌برداری، تعمیرات و استفاده بهینه از این سازه‌ها هم در کشور ما وجود دارد و حتی ایران توانسته این دانش فنی را در برخی موارد هم صادر کند.

او با تأکید بر اینکه هر قسمت از این مجموعه به معرفی یکی از سازه‌های بزرگ ایران می‌پردازد، گفت: در هر قسمت از این مجموعه 26 قسمتی که در 2 فصل 13 قسمتی در حال تهیه است، یکی از سازه‌های بزرگ و پیچیده ایران را معرفی می‌کنیم و با شیوه طراحی، ساخت و بهره برداری و مهندسان و کارگران مؤثر در آن آشنا می‌شویم. این مجموعه مستند تولید گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیماست و با مساعدت مدیر شبکه و مدیر گروه آن ساخته شده است.

مستند , سینما , سینمای جهان , تلویزیون ,

او درباره دلیل ساخت این مستند و چرایی تولید آن گفت: گونه پیشرفت، گونه امید است؛ وقتی مخاطب ببیند که در ایران می‌توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم، این خودباوری را پیدا می‌کند که او هم در کار، تلاش، دانش و زندگی خود خواهد توانست. به نظرم، گونه پیشرفت بهترین خنثی کننده تبلیغات مسموم و دروغ رسانه‌های بیگانه برای بدبخت و فلاکت بار نشان دادن ایران و ایجاد یأس در جوان ایرانی است. ابرسازه‌های ایران هم یکی از مجموعه‌های گونه پیشرفت است؛ این گونه مستند، مورد علاقه بنده است و در تلویزیون جزء اولین کسانی هستم که در این گونه فیلم مستند ساخته‌ام.

خالقی درباره پژوهش و پیش تولید این مجموعه گفت: پژوهش و پیش تولید این مجموعه مستند نزدیک به 6 ماه طول کشید؛ به این دلیل که پژوهشی در این زمینه موجود نبود و حتی کتابی با این زمینه تخصصی پیدا نکردم، باید از صفر شروع می‌کردیم؛ حتی شناسایی سازه‌های بزرگ، چالش بزرگی بود که مرحله به مرحله و با روش‌های مختلفی پیدا شد.  بعد از پژوهش مکتوب، هم با مدیر تولید مجموعه شروع به سفر و بازدید از سازه‌ها و هماهنگی با مجموعه‌های بهره‌بردار و سازنده کردیم که بسیار نفس‌گیر، سخت و زمان‌بر بود.

مستند , سینما , سینمای جهان , تلویزیون ,

این مستندساز درباره جزییات پخش این مستند از تلویزیون گفت: بعد از حدود یک سال کار، تازه به پایان آماده‌سازی 13 قسمت فصل اول نزدیک می‌شویم؛ احتمال می‌دهم که پخش این مجموعه به حدود آبان ماه برسد، البته به شرط بوجود نیامدن مشکلات خاص این نوع کارها مثل بودجه، آرشیو و ... .

مستند , سینما , سینمای جهان , تلویزیون ,

انتهای پیام/