تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3793648
شناسه : 3793648
تاریخ :
درگذشت دو نویسنده ایرانی و خارجی و اعطای یک نشان درجه یک هنری اقتصاد ایران: درگذشت محمود حکیمی نویسنده پیشکسوت ادبیات دینی، درگذشت رمان نویس مدافع فلسطین و اعطای نشان درجه یک هنری به رضا اسماعیلی از مهم‌ترین اخبار حوزه کتاب و ادبیات این هفته بودند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: گزارش مرور اخبار این هفته حوزه کتاب و ادبیات ۶ خبر مهم دارد که درگذشت محمود حکیمی نویسنده پیشکسوت ادبیات دینی، درگذشت رمان نویس مدافع فلسطین و اعطای نشان درجه یک هنری به رضا اسماعیلی شاعر از جمله آنها هستند.

امضای تفاهمنامه همکاری میان نمایشگاه کتاب ایران و بغداد، تمدید مهلت ارسال آثار به چهل‌ودومین جایزه کتاب سال و دیدار رئیس کتابخانه ملی و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی هم از دیگر اخبار مهمی هستند که در این گزارش مرورشان می کنیم.

مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

درگذشت محمود حکیمی

محمود حکیمی، پژوهشگر و نویسنده پیشکسوت ادبیات دینی و کودک و نوجوان پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۸۰ سالگی از دنیا رفت.

«رودخانه خروشان عشق»، «راه بازرگان»، «در مدرسه ناصرخسرو قبادیانی»، «مبانی ادبیات کودک و نوجوان» و… از جمله آثار این مولف به‌شمار می‌روند.

درگذشت رمان‌نویس مدافع فلسطین

الیاس خوری رمان‌نویس لبنانی که بسیاری از نوشته‌های خود را وقف آرمان فلسطین کرد و در دانشگاه‌های سراسر جهان به تدریس پرداخت و به عنوان یکی از برجسته‌ترین روشنفکران لبنان شناخته می شد، از دنیا رفت. او ۷۶ ساله بود.

روزنامه القدس العربی که او از نویسندگان آن بود در این باره نوشت که خوری، یکی از صداهای برجسته ادبیات عرب، ماه‌ها بیمار بود و در طول سال گذشته چندین بار بستری و از بیمارستان مرخص شده بود.

امضای تفاهمنامه همکاری میان نمایشگاه کتاب ایران و بغداد

همزمان با حضور جمهوری اسلامی ایران در بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد، تفاهم‌نامه همکاری‌های دوجانبه میان نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد در محل این نمایشگاه به امضای طرفین رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه دو طرف به مدت ۵ سال غرفه‌ای رایگان با مساحت ۲۴ مترمربع در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند. همچنین اعطای تسهیلات به ناشران دو کشور جهت حضور فعال در نمایشگاه‌های کتاب طرف مقابل، گسترش همکاری‌های نمایشگاهی و رویدادهای مرتبط با کتاب، برگزاری نشست‌های تخصصی و تلاش در جهت معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌های نشر دو کشور از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

تمدید مهلت ارسال آثار به چهل‌ودومین جایزه کتاب سال

مهلت ارسال آثار به چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تا پانزدهم مهر تمدید شد.

چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی و حمایت و تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص، بهمن‌ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

دیدار رئیس کتابخانه ملی و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای همکاری‌های مشترک با هم دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار مسعود معینی پور رئیس رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس گسست تاریخی بین رژیم‌های سیاسی را عامل ایجاد مسائل و مشکلات مختلف فرهنگی، سیاسی و علمی در کشور دانست و گفت: این مساله ضعف پژوهش‌های اسنادی، ضعف روایت‌های تاریخی و ضعف کار پژوهش عمیق مبتنی بر اسناد و کتب را نشان می‌دهد.

اعطای نشان درجه یک هنری به رضا اسماعیلی

شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور در جلسه ۵۶۹ خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رضا اسماعیلی شاعر، منتقد و پژوهشگر ادبی، نشان «درجه یک هنری» اعطاء کرد.

رضا اسماعیلی متولد ۲۴ مرداد ۱۳۳۹ در محله هفت چنار تهران، شاعر، منتقد و پژوهشگر ایرانی است. وی دانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی است.