تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3792993
شناسه : 3792993
تاریخ :
ظرفیت ساخت مستندهای بکر در خارج از پایتخت بسیار بیشتر است اقتصاد ایران: امیررضا چهارراهی مستندساز می‌گوید: هر چه قدر لوکیشن مستند دورتر از مرکز و پایتخت باشد، خروجی آن فیلم جذاب‌تر خواهد شد چرا که تصاویر و اماکن جدیدتر و بکرتری را به مخاطبان نشان می‌دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امیررضا چهارراهی از مستندسازان نام آشنای کشور است که بخش مهمی از تمرکز خود را روی ساخت مستندهای حیات وحش قرار داده است. او سال گذشته با مجموعه هشت قسمتی «حیات وحش شمال شرق» در جشنواره تلویزیونی مستند حضور داشت و امسال با فیلم مستند بلندی با همین عنوان متقاضی حضور در این رویداد شده است.

چهارراهی درباره مستند خود توضیح داد: مستند «حیات وحش شمال شرق» که امسال متقاضی حضور در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند شده، خلاصه‌ای از مجموعه مستند 8 قسمتی با همین نام است. البته این مستند بلند 63 دقیقه‌ای، شیوه روایتی متفاوتی دارد و با حذف شکل و شمایل انسانی، همراه با یک خط داستانی مرکزی که زندگی پلنگ در شمال شرق ایران هست، پیش می‌رود. به عبارت دیگر، در این مستند تنها حیات وحش و گونه‌های مرتبط با پلنگ اعم از گرگ‌ها، کفتارها، شغال و ... را می‌بینیم و بخشی از هرم غذایی، وابستگی‌ها و سبک زندگی او به تصویر کشیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مستند در پهنه کپه داغ تصویربرداری شده است، گفت: برخلاف باور عموم که فکر می‌کنند شمال شرق ایران به ویژه خراسان رضوی و شمالی کویری و خشک است، در شمال شرق ایران پهنه وسیه کپه داغ و رشته کوه هزار مسجد را داریم. این رشته کوه، در کشورهای همسایه ایران نظیر ترکمنستان و افغانستان نیز گسترده شده اما بخش مهمی از آن در ایران قرار دارد. علاوه براین، پارک ملی تندوره به عنوان یکی از پرتنوع‌ترین پارک‌های ملی ایران از نظر تنوع زیستی در این بخش از کشورمان قرار دارد. مستند حیات وحش شمال شرق در این مساحت گسترده تصویربرداری شده و روایتی از تنوع زیستی این بخش با تمرکز بر پلنگ است.

او خاطرنشان کرد: پارک ملی تندوره به عنوان بهشت پلنگ ایرانی شناخته می‌شود، چرا که براساس برآوردهای رسمی 43 قلاده پلنگ در این مساحت به وسعت 37 هزار هکتار زندگی می‌کنند که البته من معتقدم تا 60 پلنگ نیز در این منطقه حضور دارند. در ساخت مستند «حیات وحش شمال شرق» یک اتفاق مهم رخ داد و آنهم این بود که برای اولین بار توانستیم با تصویربرداری به کمک هلی‌شات از پلنگ‌های این منطقه فیلم بگیریم که باعث ثبت و ضبط تصاویر بسیار خوبی از حیات وحش این منطقه شد.

چهارراهی درباره جشنواره تلویزیونی مستند گفت: ساخت مجموعه‌ای درباره حیات وحش تندوره بهانه‌ای شد که از شبکه مستند پخش داشته باشم و انگیزه بسیار زیادی در این شبکه برای ادامه ساخت مجموعه‌های حیات وحش دیدم. شاید بعد مسافت و دوری از صدا و سیما باعث بشود که مستندسازان شهرستانی آثار کمتری در تلویزیون داشته باشند اما خوشحالم که در چند سال اخیر این اتفاق رخ نداده است. جشنواره تلویزیونی مستند نیز در 3-4 سال اخیر رشد بسیار بالایی پیدا کرده که نشان از موفقیت آن دارد.

وی ادامه داد: با توجه به مخاطبان زیادی که تلویزیون دارد من فکر می‌کنم این جشنواره بتواند تبدیل به یکی از بزرگترین رویدادهای ملی در حوزه مستند بشود، چرا که مخاطبان فیلم‌ها از سراسر کشور به آثار امتیازدهی می‌کنند و خود را به نوعی سهیم در جشنواره می‌دانند. نکته مهمی که باید اشاره کنم این است که این جشنواره عموم مردم را به تماشای مستند دعوت می‌کند؛ علاوه براین، فضایی را فراهم می‌کند تا هم مردم و هم متخصصین آثار را قضاوت و داوری کنند.

او درباره حضور مستندسازان شهرستانی در این جشنواره گفت: رویکرد شبکه مستند جذب مستندسازان شهرستانی است و این اتفاق را در همه ژانرهای تولید مستند می‌بینیم. دقت داشته باشید هر چه قدر لوکیشن مستند دورتر از مرکز و پایتخت باشد، خروجی آن فیلم جذاب‌تر خواهد شد چرا که تصاویر و اماکن جدیدتر و بکرتری را به مخاطبان نشان می‌دهد. به همین دلیل توجه به مستندسازان شهرستانی بسیار مهم است و به نظرم جشنواره تلویزیونی اتفاق خوبی را در این زمینه رقم زده است.

انتهای پیام/