تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3792600
شناسه : 3792600
تاریخ :
هفته دفاع‌مقدس آمد اما سریال دفاع‌مقدس نیامد! اقتصاد ایران: تلویزیون و سینما قصه‌هایی از دفاع‌مقدس را در دستور کار قرار داده‌اند بخشی تولید شده و بخشی هم در راه‌اند اما برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد حداقل با یک سریال و یا یک فیلم این ایام برای نسلِ جدید یادآوری شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تلویزیون در دوران جدید به سراغِ ساخت آثاری درباره شخصیت‌ها و تاریخ معاصر و تاریخ اسلام رفت. ساخت آثار فاخر را جدّی گرفت به همین خاطر چرخه ساخت «سلمان فارسی» در همان روزهایی که همه از توقف و چالش برای ساختِ آن می‌گفتند، سرعت گرفت و به تعبیر تهیه‌کننده‌اش قرار است در سال آینده شاهد به پایان رسیدن فصل ایران باستان آن باشیم.

هنوز از سریال «موسی(ع)» خبر جدّی به گوش نرسیده به جز چند شایعه و گمانه‌زنی! اما از «قرارگاه سری نصرت» و سریالی درباره شهید علی هاشمی، خبری به گوش رسید. ماجرایی که خبر سینمایی آن زودتر رسانه‌ای شد.

سازمان سینمایی سوره نیز مدت‌هاست سریال «قرارگاه سری نصرت» را به نویسندگی مهدی سجاده‌چی و کارگردانی مهدی جعفری کلید زده که قرار است از تلویزیون پخش شود. این اثر به قرارگاه فوق سری نصرت و شهید علی هاشمی فرمانده آن می‌پردازد که نقش مهمی را در عملیات خیبر ایفا کرد.

به شکلی جالب توجه، «قرارگاه سری» به کارگردانی دانش اقباشاوی و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی که با نام «اسفند» نیز شناخته می‌شود، فیلمی دیگر با همین موضوع است که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و سازمان هنری ـ رسانه‌ای اوج به پایان تولید رسیده و بعد از طی مراحل پس‌تولید، به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر ارسال خواهد شد.

تلویزیون همچنین ساخت سریالی درباره رشادت‌های شهید نادر مهدوی، فرمانده ناوگروه دریایی ذوالفقار را در دستور کار دارد که هنوز به مرحله تولید نرسیده و فهرست عوامل اصلی آن معرفی نشده است.

بعد از به سرانجام نرسیدنِ «صیاد شیرازی» در تلویزیون حالا خبرها حاکی از ساخت یک نسخه سینمایی درباره این قهرمان دفاع‌مقدس است. فیلمی با نام اولیه «صیاد» درباره شهید علی صیاد شیرازی از فرماندهان شاخص ارتش، در سکوت خبری ساخته شده و گفته می‌شود قرار است به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر برسد. آن‌طور که در خبرها آمده این فیلم به رشادت‌های شهید صیاد در اوایل انقلاب و دفاع مقدس و خصوصا عملیات فتح‌المبین می‌پردازد و آن را جواد افشار کارگردانی کرده است.

همچنین درباره «مؤمن» هادی مقدم‌دوست از سالِ گذشته خبرها رسید و اما به جشنواره فیلم فجر نرسید. فیلمی که درباره شهید حسین همدانی فرمانده لشکر 27 محمد رسول‌الله است.

به جز دو فیلم «مجنون» درباره شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر 17 علی ابن ابی‌طالب(ع) و «احمد» درباره شهید احمد کاظمی فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند، ولی هنوز به اکران عمومی درنیامده‌اند، «قهرمان جندی شاپور» به کارگردانی مهدی صاحبی درباره شهید مجید بقایی فرمانده قرارگاه کربلا نیز دیگر اثر تولیدشده سینمایی به شمار می‌آید که هنوز نمایش عمومی را تجربه نکرده است.

همچنین سریال‌های دیگری که درباره آنها گمانه‌زنی می‌‌شود؛ مجموعه‌ای با عنوان «سرباز کوچک امام» است که محمدباقر مفیدی‌کیا نوشته و احتمالا توسط خود او کارگردانی خواهد شد. منبع اقتباس این اثر، کتابی به همین نام شامل خاطرات خودنوشت مهدی طحانیان، یکی از جوان‌ترین رزمندگان دفاع مقدس است.

سریال دیگری که خبرهای آن در سطح تست گریم رسانه‌ای شد به سریال «نقطه رهایی» درباره شهید ابراهیم هادی برمی‌گردد.

اما در میانِ همه این خبرها و گمانه‌ها یک نکته‌ای بسیار مهم است که توجه به ساخت سریال‌هایی درباره قهرمانان جنگ برای مدیران صداوسیما و سینما به یک دغدغه تبدیل شده ولی چند پرتره‌ای که در سال‌های اخیر ساخته شده فارغ از «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر جزو پرتماشاگرترین آثار در سینمای ایران و نسخه سریالی آن هم مورد استقبال در تلویزیون قرار گرفت.

در عین حال «مجنون»،‌ «احمد» و «آسمان غرب» نتوانستند مخاطبان را در سینما و سریال «فراری» با نامِ قبلی «هادی» هم نتوانست در تلویزیون به موفقیت چندانی دست پیدا کند.

اما شاید نکته مهم عدم حضورِ یک سریال و یا یک فیلم تأثیرگذار و جذاب درباره دفاع‌مقدس در این روزهایی است که برخی در آن سویِ مرزها مستندهایی را برنامه‌ریزی می‌کنند تا نسلِ جدید را از حقایق و واقعیت‌های جنگ دور کنند.

حماسه‌ها و ایثارگری‌ها را نبینند؛ فریاد بزنند جنگ، جنگ و نگذارند دفاعِ مقدس درست تبیین شود. دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها باهوش‌تر و کنجکاوتر از نسل‌های قبل نیاز به خوراک‌های مهمتر و فاخرتری در حوزه واقعیت‌های تاریخ‌‌مان خصوصاً در مقطع جنگ تحمیلی دارند.

البته «تانک‌خورها» که روزهای پس‌تولید را می‌گذراند گمانه‌زنی‌هایی شد به ایام هفته دفاع‌مقدس برسد و اما پخش سریال «غریبه» در شبکه سه و «طوبی» در شبکه یک ادامه دارد. هرچند «طوبی» سعید سلطانی هم گوشه‌هایی از آن روزها را یادآور می‌شود اما نیازمند کارهای مهمتر و مستندگونه‌تریم.

هنوز هم در میانِ آثار سطحیِ خارج‌‌نشینان،‌ کنایه‌هایی به گوش می‌رسد که شائبه‌هایی را برای نسل جدید ایجاد می‌کند. با «حماسه‌خوان» و برنامه‌هایی که این روزها روی آنتن تلویزیون است نمی‌توان همه این حقایق را پاسخ داد. در حالی‌که همیشه بهترین و گویاترین اتفاقِ فرهنگی و هنری، اثر نمایشی باشد.

نسل جدید، امروز از بزرگمردی‌ها، شجاعت‌ها و اتفاقات ناب اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جنگ تحمیلی آگاهی ندارد چون فقط یکسری توپ و تانک را ضمیمه یک پرداخت هنری کرده‌ایم و نامش را گذاشته‌ایم یک سریال یا فیلم تلویزیونی حوزه دفاع‌مقدس؛ حالا هرچه‌قدر آتش‌افروزی‌هایش بیشتر هیجان‌انگیزتر...

اما واقعاً هدف ما در 8 سال جنگ با بعثی‌ها، قدرت‌طلبی بوده یا یک دفاع همراه با ادبیات مقدسی؟!

رسانه‌ ملی وظیفه دارد مرز میان این دو را برای نسل‌جدیدی که با شائبه‌افکنی رسانه‌های معاند و گستردگی فضای مجازی هزاران ابهام بی‌پاسخ برایش بوجود می‌آید که اصلاً چرا جنگیدیم و چرا 8 سال جنگ ادامه پیدا کرد و اصلاً چرا آنقدر به این دفاع‌ بها می‌دهیم و می‌گوییم دفاع‌مان مقدس بوده است؟

البته فیلمسازان گرانسنگی همچون مرحوم رسول ملاقلی‌پور و ابراهیم حاتمی‌کیا کارهای هنری درخشانی را به یادگار گذاشته‌اند اما تلویزیون همچون مناسبت‌های دیگر برای هفته دفاع مقدس امسال هم دوباره ترجیح داده کارهای گذشته را تکرار کند.

دفاع‌مقدس هزاران درس و آموزه ناب در درونش نهفته است که استفاده فرهنگی و هنری از این دریای بی‌کران معرفت تأثیرات شگرفی در تربیت، تعلیم و اصلاح سبک زندگی جامعه بوجود می‌آورد.

جامعه و مسئولین ما امروز به یک تلنگر جدی نیاز دارند که چه چیزهایی برایمان هدف و دغدغه بوده و امروز چه نوع سبک زندگی و تربیتی خانواده، جامعه خصوصاً جوانان را درگیر خودش کرده است.

صداوسیما می‌تواند با ساخت برنامه‌ها و فیلم‌های ماندگار و فاخر در حوزه دفاع‌مقدس، گوشه‌ای از معرفت نهفته روزهای جنگ تحمیلی را به تصویر بکشد. در واقع باید این اتفاق بیفتد که دفاع‌مقدس در قاب سیما و روی پرده سینما مهجور نباشد.

مهمتر از آن به هشدار جدّی مقام‌معظم رهبری که هر ساله در فرمایشات‌شان به نوعی به آن می‌پردازند؛ «تحریف دفاعِ مقدس جدّی است، حتماً کنار نگارش خاطرات و وصیت‌نامه‌های شهدا، جای ساخت مستندهای واقعی، فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی خالی است؛» مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/