تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3788694
شناسه : 3788694
تاریخ :
ساخت نیروگاه سد «مروک» به بخش خصوصی واگذار شد اقتصاد ایران: خرم‌آباد - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از واگذاری ساخت نیروگاه سد «مروک» این استان به بخش خصوصی خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، داریوش حسن‌نژاد در سخنانی، اظهار داشت: در راستای سیاست‌های اقتصادی دولت برای توسعه سرمایه‌گذاری غیردولتی در صنعت برق و باتوجه‌به نیاز روزافزون به تولید برق پایدار، نیروگاه یک مگاواتی سد «مروک» در لرستان به بخش خصوصی و به‌صورت BOT واگذار شد.

وی گفت: این نیروگاه با استفاده از منابع تجدیدپذیر، نقش مؤثری در کاهش ناترازی برق و آلایندگی‌های زیست‌محیطی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، افزود: این واگذاری بر اساس دستورالعمل اجرایی و مصوبه وزیر نیرو صورت گرفت و باهدف ایجاد فضای رقابتی و استفاده بهینه از توانمندی‌های موجود کشور اجرایی شد.

حسن‌نژاد، بیان داشت: نیروگاه برق سد «مروک» در ۴۰ کیلومتری شهرستان دورود و بر روی رودخانه «تیره» دورود، یکی از سرشاخه‌های رود دز، واقع شده است و قابلیت تولید یک مگاوات برق پایدار را دارد، این نیروگاه می‌تواند به‌ویژه در فصل تابستان و در زمان اوج مصرف، نیاز منطقه روستایی اطراف سد را تأمین کرده و بار شبکه سراسری برق را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: هزینه احداث این نیروگاه که جزو منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک است، ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شده و شرکت سازه سازان عالیخانی به‌عنوان سرمایه‌گذار طی فرایند مزایده، انتخاب و پروژه را در طول ۱۸ ماه تکمیل خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، ادامه داد: پس از تکمیل پروژه، برق تولید شده به شبکه‌های توزیع فروخته می‌شود و سرمایه‌گذار طی ۲۰ سال هزینه‌های خود را بازیابی کرده و پس از آن، نیروگاه را به همراه تجهیزات به شرکت آب منطقه‌ای لرستان تحویل می‌دهد.

حسن‌نژاد تصریح کرد: این پروژه علاوه بر تأمین برق مصرفی حدود ۲۰ خانوار، موجب اشتغال‌زایی و کاهش محرومیت در منطقه خواهد شد، همچنین پس از استفاده از آب برای تولید برق، این آب مجدداً وارد کانال‌های کشاورزی شده و در فرایند کشاورزی مورداستفاده قرار خواهد گرفت.