تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3787856
شناسه : 3787856
تاریخ :
نسل جدید کاموینت فوتون در مشهد به نمایش در آمد؛ سایپا دیزل با کامیونت M۴ آمد اقتصاد ایران: عصر خودرو- فوتون M۳ در بازار ما کامیونتی محبوب و پرفروش است که اتفاقا در میان رقبا جز انتخاب‌های اول هر راننده‌ای است. نمونه جدیدتر این کامیونت، M۴ نام دارد که شرکت سایپا دیزل تغییراتی در مشخصات فنی و امکانات آن داده است. این محصول جدید در غرفه سایپا دیزل در نمایشگاه خودرو مشهد در معرض دید عموم قرار گرفت. در این مطلب به بررسی تفاوت های این خودرو با نسل قبلی آن خواهیم پرداخت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

تغییرات بیرونی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» در نمای بیرونی سعی شده تا با یکسری المان، طراحی به روزتر از گذشته باشد. تغییراتی در چراغ‌های جلو انجام گرفته که از جمله آنها می‌توان به : اضافه شدن لنز به چراغ و چراغ‌های روشنایی در روز که سبب شده تا چهره‌ای متفاوت‌تر از این خودروی کار و تجاری ببینیم.
در نمای جانبی طول خودرو به نسبت نسل قبلی بیشر شده است. طول الوند 6725 میلی‌متر بود در حالیکه در M4 این عدد به 6920 میلی‌متر می‌رسد؛ به همین منظور امکان استفاده در کاربری‌های بزرگ‌تر برای کامیونت فراهم شده است. ترمز محور جلو الوند کاسه‌ای بود اما در M4 تبدیل به دیسکی شده تا ترمزگیری بهتری را در شرایط مختلف رانندگی برای راننده فراهم کند.
سیستم تعلیق در محور جلو از نوع فنر پارابولیک 3 لایه و در عقب فنر تخت چندلایه است.

مشخصات فنی
سایپا دیزل برای بهبود M4، تغییراتی اساسی در موتور و گیربکس این کامیونت اعمال کرد. فوتون M4 از موتور 4 سیلندر 3.8 لیتری بهینه شده سری ISF کامینز با استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره می‌برد. حداکثر قدرت این موتور 155 اسب‌بخار و گشتاور آن 500 نیوتن‌متر است. انتقال قدرت این کامیونت توسط گیربکس 6 سرعته جلو و تک دنده عقب از برند مشهور ZF انجام می‌شود و نیرو را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. قطر صفحه کلاچ به نسبت به نمونه قبلی 32 میلی‌متر افزایش داشته و به عدد 362 میلی‌متر رسیده است. مخزن سوخت این کامیونت همانند الوند 200 لیتر است با این تفاوت که حجم ادبلو آن به 18 لیتر افزایش یافته است.
کامیونت الوند M3، به موتور 3.8 لیتری مجهز است که در بهترین حالت 145 اسب‌بخار قدرت و 450 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس این کامیونت 6 سرعته دستی است که برای آن سیستم تعویض دنده کابلی در نظر گرفته شده است. حجم باک الوند 200 لیتری و حجم مخزن ادبلو آن 14 لیتر است.

امکانات ایمنی رفاهی
ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل پایداری (ESC)، ترمز اضطراری پیشرفته (AEBS) و سیستم هشدار حرکت بین خطوط (LDWS) از جمله امکانات فوتون جدید است.
امکانات رفاهی M4 شامل : مالتی مدیا لمسی با دوربین دنده عقب، دی لایت، سنسور نور،تنظیم آینه برقی، گرمکن آینه، شیشه بالابر برقی، پاورویندوز، بادگیر سقفی، تنظیم صندلی راننده در چهار جهت، تخت خواب و کابین فولادی تمام جوشکاری شده با پوشش مخصوص ضدزنگ است که در نوع خود امکانات معمولی به حساب می‌آید.

فوتون M4 به نوعی نسل جدید الوند است که سعی شده تا با یکسری تغییرات نه چندان بزرگ، بهینه سازی شود و آسایش و امنیت بیشتری را در اختیار رانندگان قرار دهد. قدرت موتور بیشتر و آلایندگی کمتر از مزایا فنی این کامیونت است که سبب حس بهتر رانندگی می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که کامیونت M4 را می‌توان در 3 نمونه 6 تن بدون خواب، 6 تن خوابدار و 8.5 تن خوابدار از سایپا دیزیل خریداری کرد.