تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3784000
شناسه : 3784000
تاریخ :
سلاح هنر در خدمت حقیقت فلسطین اقتصاد ایران: مشهد- این بار دختران هنرمند مشهدی، در رویدادی رسانه‌ای گرد هم آمدند تا از نقش آفرینی «مادران مقاومت» در فلسطین نقشی ماندگار خلق کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مریم دهقان: رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» که طرحی ملی است و از سوی مرکز راهبری بانوان سازمان تبلیغات اسلامی از چند ماه پیش در برخی استان‌ها برگزار شده است در روزهای اخیر از سوی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

این رویداد که با حضور دختران نوجوان و جوان ۱۲ تا ۲۴ ساله برگزار شد، پویایی خاصی به آن بخشیده بود. دهه نودی و هشتادی‌هایی که هر کدام توانمندی‌های منحصر به فردی داشتند و در حوزه‌ای هنری چند سالی است تلاش کرده و تجربه اندوخته‌اند و از دل تلاش دو روزه این ۷۰ دختر، ۲۷ اثر هنری به مرحله تولید رسید و داوری آن توسط تیم محتوا طی چند روز آینده انجام خواهد شد.

روایت مجاهدت مادران فلسطینی در همایش «مادران مقاومت» در آبان ماه ۱۴۰۳

در همین رابطه، حجت الاسلام هادی صاحبقرانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص اهداف و رویکرد رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» اظهار کرد: این رویداد به صورت ملی در تمام مراکز استان‌ها در حال برگزاری است که در دو بخش همایشی و رسانه‌ای اجرا می‌شود.

سلاح هنر زنانه در خدمت حقیقت فلسطین

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: بخش رسانه‌ای این رویداد در مشهد با حضور ۷۰ بانوی شرکت کننده برگزار شد و بخش همایشی آن نیز آبان ماه سال جاری در قالب همایش ویژه بانوان و حضور کنشگران اجتماعی در حوزه فلسطین در مشهد مقدس برپا خواهد شد.

وی بیان کرد: نگاهی متفاوت به فلسطین مهمترین هدف و رویکرد رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» بوده است. اینکه ما با مادران و زنانی آشنا شویم که با وجود شهادت فرزندانشان و سختی‌هایی که هر روزه متحمل می‌شوند مقاوم هستند. روایتگری، تصویرگری و به نمایش گذاشتن مجاهدت بانوان فلسطینی در دو بخش رسانه‌ای و همایشی، برنامه‌ای است که ما در این رویداد مدنظر قرار دادیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نوید ادامه برگزاری این رویداد را در دیگر شهرهای خراسان رضوی داد و گفت: طی برنامه ریزی های انجام شده در صدد هستیم رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» را در دیگر شهرستان‌های استان نیز برگزار کنیم.

مقاومت مادران فلسطینی الگوی مادران و بانوان ایران و جهان است

در همین رابطه زهره منوچهری، کارشناس امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اجرای این رویداد دو روزه و پشتیبانی هنری و اجرایی تیم‌های شرکت کننده به عهده گروه هنری «شرح نو» بود که با مدیریت آقای عالمی، انجام شد.

کارشناس امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این مطلب که شروع محتوایی و اجرایی رویداد از یک ماه پیش آغاز شده است افزود: ما در رویداد «مادران مقاومت» به دنبال تولیدات با کیفیت رسانه‌ای در حوزه‌ی مقاومت زنان هستیم و تلاشمان این است که این محتواهای تولید شده در سطح ملی و بین المللی دیده شود.

وی تصریح کرد: مقاومت مادران فلسطینی می‌تواند الگویی برای مادران و بانوان ایران و جهان باشد. اینکه یک زن در جنگ هم مردان خانواده خود را حمایت و پشتیبانی می‌کند و هم به وظایف مادری خود از جمله فرزندآوری توجه می‌کند، نشان دهنده وجود روح امید به زندگی است. مقاومتی که این زنان در چنین شرایط جنگی انجام می‌دهند، هم باید روایت شود هم الگوبرداری و به دنیا معرفی گردد.

سلاح هنر زنانه در خدمت حقیقت فلسطین

منوچهری ادامه داد: ما در رسانه اغلب جنبه مردانه و سخت مقاومت را دیده‌ایم و وجه زنانه آن را نادیده گرفته‌ایم در صورتی که اگر حمایت زنان نباشد، مردان هم نمی‌توانند مقاومت خوبی داشته باشند. تلاش ما نیز ارائه و تولید محتواهای رسانه‌ای است که گویای اینگونه مقاومت اثر گذار و امید آفرین زنان باشد.

در طول رویداد دو روزه «مادران مقاومت» مسؤولان کشوری و استانی و هنرمندان مختلفی برای بازدید از تلاش دختران سرزمینمان به این مراسم دعوت شدند.

ایجاد گفتمان سازی الگوی سوم زن مسلمان است

همچنین سارا طالبی، مدیر مرکز راهبری بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور طی بازدید خود در خصوص اهداف این رویداد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» با الهام از نقش زنان و مادران فلسطینی، به دنبال ایجاد گفتمان سازی الگوی سوم زن مسلمان است. بسیار مهم است که در عصر جنگ روایت‌ها بتوانیم جریان مهمی به نام فلسطین و غزه که به فرموده مقام معظم رهبری نبض جهان اسلام است را درست روایت کنیم.

مدیر مرکز راهبری بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور بیان کرد: امروز غزه نقطه برجسته‌ای شده است که در فضای مجازی و رسانه‌ای لازم است از بانوان هنرمند و افرادی که توانمندی ویژه و شاخصی دارند در حوزه روایت و تولید محصولات هنری، رسانه‌ای بهره ببریم. امیدواریم با زحمتی که دوستان خراسان رضوی کشیدند آثار برجسته و فاخری در حوزه «مادران و زنان مقاومت» تولید بشود و در فضای رسانه‌ای جریان ساز شود.

وی با اشاره به جمله معروف حضرت زینب (س) که فرمودند «و ما رأیت الا جمیلا» ابراز کرد: وجود نگاه مادرانه، حرکت مقاومت را به یک نقطه و مرز محدود نکرده و این حرکت به صورت گسترده، حقیقتی هر چند تلخ را دارد به جهانیان نشان می‌دهد. امروز همه جهان به یک بیداری و آگاهی درباره غزه رسیده‌اند و از آن به هر طریقی بتوانند حمایت می‌کنند. امروز حمایت نکردن از غزه یک ننگ است. ما در جریان مادران مقاومت و روایت رسانه‌ای این مادران به دنبال این هستیم که زنان غزه و حرکت مقاومت را به کمک هنرمندی دختران و زنان و مادران ایرانی نشان دهیم.

زبان هنر، زبان مشترک دنیاست

زینب شریعتمدار، معاون بین الملل خواهران بنیاد خاتم الاوصیا نیز که در حوزه زنان فعال است و با بانوان زیادی در حوزه فلسطین به گفتگو نشسته است نحوه برگزاری این رویداد را از جهت نظم و کار تیمی برای خلق یک اثر واحد بسیار خوب ارزیابی کرد که به صورت دقیق و با کمترین هزینه برنامه ریزی شده است.

سلاح هنر زنانه در خدمت حقیقت فلسطین

معاون بین الملل خواهران بنیاد خاتم الاوصیا همچنین زبان هنر را زبان مشترک دنیا دانست و گفت: زبان ما در دنیا متفاوت است که همین مسئله موجب گسست فرهنگی می‌شود. اگر بخواهیم آن را جبران کنیم و با زبان دنیا با مردم حرف بزنیم قطعاً هنرمند، نخستین کسی است که پا در این مسیر می‌گذارد.

نقش و کارکرد جهانی رسانه

شیوا خوش نسب، مدیر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی نیز بازدید از چنین رویدادی را در برنامه روزانه خود جای داده بود و ابراز کرد: برگزاری رویدادهای رسانه‌ای شبیه «مادران مقاومت» اگر به خروجی‌های رسانه‌ای ناب برسد می‌تواند در جهت تحول و تغییر نگاه جهانی نسبت به غزه گام بردارد.

مدیر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی به نقش و کارکرد جهانی رسانه تاکید کرد و افزود: قدرت رسانه از یک سو و اثر خون مظلوم از سوی دیگر، باعث شده جامعه جهانی به مباحث و اتفاقات غزه حساس شود. در طول یک سال گذشته که انواع رسانه پای کار آمده است این نقطه از جهان پررنگ‌تر شده و واکنش‌های متعددی در سطح جهانی داشته است.

جایگاه زنان و مادران در حوزه مقاومت

فاطمه سلیمی، رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز در طی بازدیدی که از رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» داشت تاکید کرد: جای برگزاری رویدادهایی از این دست در شهر خالی است که جایگاه زنان و مادران در حوزه مقاومت و نقشی که پشت جبهه‌ها داشتند را نشان دهد.

سلیمی ادامه داد: ما زنان شهید و مبارز زیادی داریم که رسانه از معرفی آنها غفلت کرده است. دختران هنرمند امروز می‌توانند با نگاهی مادرانه برای بیش از ۵۰ درصد جمعیت جامعه، الگوسازی کنند و این قهرمانان را به جامعه معرفی کنند تا هویت مقاومت و ایثار زنان نیز بهتر شکل بگیرد.

رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» ظرفیتی برای بانوان رسانه‌ای مشهد

سیدتقی عالمی، مدیر اجرایی و برگزاری رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» نیز در بخشی از این رویداد دو روزه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» با موضوعات غزه و محوریت مادران مقاومت به تولید محتوا پرداخته و سعی شده از ظرفیت هنری و رسانه‌ای بانوان مشهدی در این رویداد استفاده شود.

سلاح هنر زنانه در خدمت حقیقت فلسطین

مدیر اجرایی و برگزاری رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» بیان کرد: در مجموع ۲۷ اثر طی دو روز به تولید نهایی رسید. این آثار در قالب پوستر، استاپ موشن، موشن گرافی و ویدئو موشن با موضوع مادران و زنان مقاومت فلسطین تهیه شده است که قرار است در رسانه ملی و برخی خبرگزاری‌ها و فضای مجازی منتشر شود.

وی ابراز کرد: رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» ظرفیت بسیار خوبی است که در مشهد برای زنان و دختران هنرمند به وجود آمده است. وقتی یک زن از زاویه نگاه زنانه موضوعی مربوط به هویت خود را روایت کند و تولید محتوا انجام بدهد قطعاً اثرگذاریش بیشتر خواهد بود.

نقش و نگار دختران هنرمند مشهدی برای فلسطین

بی شک دختران نوجوان و جوانی که در این رویداد حضور داشتند نسبت به فلسطین و مساله غزه دغدغه مند بودند. مثل سحر ۱۷ ساله که روی بوم نقاشی، پرچم فلسطین را با رنگ سرخ، به نماد آرامش و امید مادری که در میانه آن قرار دارد تبدیل کرد. وقتی از او درباره تصوراتش از فلسطین پرسیدم و اینکه چرا در این رویداد شرکت کرده است جواب داد: تحمل این همه سختی برای مادری که نمی‌داند فردایش چگونه خواهد بود سخت است. من حتی یک لحظه هم نمی‌توانم خودم را جای آنها بگذارم اما همیشه برای سلامتی و پیروزی شأن دعا می‌کنم. نمی‌توان راحت از کنار این همه جنایت در حق مظلومان فلسطین و کودک کشی رژیم صهیونیستی گذشت. دلم می‌خواست به اندازه‌ای که می‌توانم از هنرم استفاده کنم و برای اینکه صدای فریاد آنها باشم کاری بکنم.

جمله «دلم می‌خواهد برای فلسطین قدمی بردارم»، جمله مشترک تمام دخترانی بود که سن و سال چندانی ندارند اما مساله فلسطین به قدری بزرگ است که روح هر انسان آزاده و شریفی را به درد می‌آورد. همانطور که زهرای ۲۱ ساله را، یا سارای ۲۴ ساله یا زینب ۱۶ ساله یا حدیث ۱۲ ساله را.

سلاح هنر زنانه در خدمت حقیقت فلسطین

امید که دختران این سرزمین، چشمان دل و سرشان به سوی نور و حقیقت همیشگی باز شود و در سراشیبی‌های زندگی آن را از دست ندهند. من هم از بودن در کنار آنها لذت بردم وقتی دیدم دو روز از عمرشان را برای دست یابی به هدفی والا سپری کرده‌اند و تلاش کرده‌اند تا برای فلسطین، نقش و نگاری دیدنی خلق کنند.