تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3783895
شناسه : 3783895
تاریخ :
صفر تا صد حمله تروریستی سایبری رژیم صهیونیستی به لبنان اقتصاد ایران: پایگاه خبری الجزیره در مقاله‌ای به بررسی ۸ نکته مربوط به عملیات تروریستی سایبری رژیم صهیونیستی در لبنان پرداخته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه خبری الجزیره در گزارشی به بررسی تحولات لبنان از زمان عملیات تروریستی و سایبری دیروز رژیم صهیونیستی پرداخته و نوشت که با وجود تناقض‌هایی که در خصوص نحوه اجرای این حمله مطرح است، تاکنون مسائل زیر روشن شده است:

۱- پیجر چیست؟

پیجر یا دستگاه ارتباط بی‌سیم یک وسیله کوچک است که در دهه ۶۰ برای استفاده در شرایط فوق العاده ساخته شد. این دستگاه مبتنی بر ارسال سیگنال‌هایی از طریق امواج رادیویی برای اطلاع دادن به یک شخص است تا بداند کسی می‌خواهد با او تماس بگیرد. همچنین از طریق این دستگاه امکان ارسال پیام‌های متنی کوتاه نیز وجود دارد.

قبل از گسترش تلفن همراه، پیجر به عنوان وسیله‌ای رایج برای ارتباط بویژه در میان شیفت‌های شبانه بیمارستان‌ها و کارکنان خدمات اورژانس فعال بود و اکنون نیز در ابعاد نظامی و امنیتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲- چرا عناصر حزب‌الله از پیجر استفاده می‌کنند؟

پیجر یکی از ابزارهای ارتباطی نسبتاً قدیمی است و امکان ارتباط آن با اینترنت وجود ندارد، لذا تا حدی نسبت به نفوذهای سایبری و تلاش برای جاسوسی یا رهگیری افراد مختلف امن به شمار می‌رود. به همین علت این دستگاه همچنان در عرصه‌های نظامی و امنیتی استفاده می‌شود و احتمالاً افراد وابسته به حزب الله نیز به همین علت این دستگاه را در اختیار دارند.

۳- چگونگی انفجار پیجرها

اظهار نظر در خصوص چگونگی انفجار زود است و سناریوهای متعددی در این زمینه وجود دارد. مهمترین سناریوها این است که احتمالاً تراشه‌ای در این دستگاه‌ها قبل از وارد کردن آنها و استفاده از سوی عناصر حزب الله کار گذاشته شده است. بنا بر احتمال قوی این تراشه‌ها از طریق امواج رادیویی ارسال شده توسط پهپادها در بخش‌های مختلف لبنان توسط رژیم صهیونیستی فعال شده است. به نظر می‌رسد این امواج باعث ایجاد انفجار در تراشه یا بالا رفتن حرارت باتری‌های این دستگاه شده و در نهایت به انفجار آن منجر شده است.

چیزی که این نظریه را تقویت می‌کند، مطالب خبرگزاری رویترز به نقل از منابع لبنانی است که تاکید کرده است دستگاه‌هایی که منفجر شده شامل جدیدترین انواع پیجرها است که طی ماه‌های اخیر توسط حزب الله وارد شده است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز به نقل از منابع نزدیک به حزب الله اعلام کرده است که دستگاه‌های منفجر شده بخشی از محموله جدیدی بوده که حزب الله اخیراً دریافت کرده است.

این روزنامه نظریه دیگری را نیز مطرح کرده و به نقل از شرکت امنیت بین المللی لوبک اعلام کرده که احتمال دارد انفجار این دستگاه‌ها در لبنان در نتیجه استفاده از بدافزارها باشد. بدافزارهایی که باعث افزایش حرارت باطری دستگاه شده و در نهایت به انفجار آن منجر شده است.

۴- پراکندگی جغرافیایی مراکز حمله

انفجارهای صورت گرفته دیروز بیشتر در مناطق جنوبی لبنان و ضاحیه جنوبی بیروت صورت گرفته، اما در واقع می‌توان گفت منطقه خاصی در این حمله مد نظر نبوده است، تمامی مجروحان این حادثه افرادی بوده‌اند که دستگاه‌های پیجر را در اختیار داشته‌اند.

۴ نفر نیز در سوریه در معرض انفجار این دستگاه قرار گرفته‌اند. این دستگاه در خودروی آنها در دمشق پایتخت سوریه منفجر شده و رسانه‌های سوری احتمال می‌دهند این افراد نیز از عناصر حزب الله باشند.

۵- مسئولان لبنانی در خصوص این حادثه چه گفته‌اند؟

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مسئول لبنانی گفته است که به احتمال قوی حمله به دستگاه‌های پیجر در نتیجه اقدام رژیم صهیونیستی بوده است.

این خبرگزاری به نقل از منابع نزدیک به حزب الله اعلام کرده که دستگاه‌هایی که منفجر شده بخشی از محموله جدیدی بوده که مجهز به باتری لیتیومی بوده و به نظر می‌رسد انفجار آنها در نتیجه داغ شدن بیش از حد باتری‌ها باشد.

حزب الله لبنان در بیانیه‌های اعلام کرده که دستگاه‌های ذیربط در حزب الله تحقیقات گسترده میدانی و علمی را برای شناسایی عوامل انفجارهای همزمان آغاز کرده‌اند.

۶ - واکنش‌های شخصیت‌های صهیونیست

یکی از مسئولان ارشد سابق در سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) مدعی شده است که انفجار دستگاه‌های پیجر عناصر حزب الله لبنان در نتیجه نفوذ امنیتی و اطلاعاتی بی‌سابقه‌ای صورت گرفته است.

مشاور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در پیامی در فضای مجازی به مسئولیت تل‌آویو در این حملات اشاره کرد، اما خیلی زود پست خود را در فضای مجازی پاک کرد.

دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از وزرا خواسته است که هیچ اظهار نظر یا مصاحبه‌ای در خصوص انفجار دستگاه‌های پیجر در لبنان نداشته باشند. حزب لیکود نیز از اعضای خود خواسته است که در خصوص حوادث لبنان هیچ اظهار نظری نکنند.

۷- واکنش‌های بین‌المللی

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به انفجار دستگاه‌های ارتباط پیجر در لبنان گفت که همیشه احتمال بروز پیامدهای گسترش تنش در لبنان وجود دارد.

۸- تعداد شهدا و مجروحان حادثه

وزیر بهداشت لبنان صبح امروز اعلام کرد که نزدیک به سه هزار زخمی در بیمارستان‌های لبنان حضور پیدا کرده‌اند و ممکن است مجبور شویم بعضی از آنها را به بیمارستان‌های تخصصی خارج از کشور اعزام کنیم. تعدادی شهدای این حادثه تروریستی سایبری نیز ۱۱ نفر اعلام شده است.