تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3783807
شناسه : 3783807
تاریخ :
قاچاق روزانه ۸ میلیارد تومان آدامس، شکلات و بیسکوئیت اقتصاد ایران: دبیر سابق انجمن صنفی بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران گفت: روزانه حدود ۲۰ میلیارد تومان گردش مالی در این صنعت وجود دارد که حدود ۴۰ درصد آن در اختیار کالاهای وارداتی قاچاق است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم جمشید مغازه‌ای، امروز در افتتاحیه بیست وسومین دوره نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات، ماشین آلات و مواد اولیه بیسکویت اظهار داشت: ظرفیت صنعت شیرینی و شکلات ایران 3 میلیون و 400 هزار دلار در سال است که  اکنون بخش قابل توجهی از  این ظرفیت خالی مانده است و با 2 میلیون ظرفیت خود فعالیت می‌کند.

وی افزود: در سال‌های 95 و 96 صادرات این صنعت حدود یک میلیارد دلار بود که  اکنون به 350 میلیون دلار کاهش یافته است.

مغازه ای گفت: بازار یک و نیم تا دو میلیارد دلاری  فقط در کشورهای همسایه در این صنعت وجود دارد که در صورت فراهم بودن شرایط قابل دستیابی است.

وی افزود: محصولات شیرینی و شکلات ایران به 76 کشور  از جمله کشور کشورهای اروپایی به ویژه اروپای شرقی صادر می‌شود و هنوز هم جایگاه والایی دارد.

وی گفت: تامین مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز ، انرژی و همچنین نقل ارز از جمله مهم ترین مشکلات پیش روی صنعت است.

 وی یکی دیگر از مشکلات این صنعت را قاچاق شیرینی و شکلات از جمله بیسکویت آدامس و شکلات دانست و گفت :در حال حاضر بیش از 40 درصد بازار  آدامس داخلی ایران را کالاهای قاچاق در اختیار گرفته است و در بخش بیسکوییت نیز حجم زیادی قاچاق به کشور می‌آید.

وی گفت: روزانه حدود 20 میلیارد تومان گردش مالی وجود دارد که  حدود 40 درصد آن در اختیار کالاهای وارداتی قاچاق است.

مدیر اجرایی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت شیرینی و شکلات ایران  ادامه داد:  با پیگیری از طریق سازمان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بخشی از قاچاق این کالاها  کاسته شده است.

 وی تصریح کرد: امسال این نمایشگاه در فضایی به مساحت 48 هزار متر مربع راه اندازی شده است که 45 هزار متر مربع آن در سالن و 3200 متر مربع آن فضای باز است

وی گفت: در این نمایشگاه 420 شرکت داخلی و خارجی حضور دارند که 390 شرکت آن داخلی و حدود 30 شرکت آن خارجی از 11 کشور جهان از جمله فرانسه هلند ترکیه مالزی چین است.

وی افزود: نمایشگاه امسال نسبت به سال‌ گذشته  شرکت‌های خارجی 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد اغلب این شرکت‌ها مواد اولیه و ماشین آلات را به معرض نمایش گذاشتند.

بنابراین گزارش بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت شیرینی و شکلات ایران از امروز بیست و هشتم فعالیت خود را به مدت 4 روز آغاز کرده و تا سی و یکم شهریور ماه نیز در نمایشگاه بین‌المللی تهران ادامه دارد.

انتهای پیام/