تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3783787
شناسه : 3783787
تاریخ :
کمتر از یک هفته تا بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث خودرو و موتورسیکلت اقتصاد ایران: اگر بیمه شخص ثالث خودرو یا موتور سیکلت خود را به موقع تمدید نکنید، مشمول پرداخت جریمه خواهید بود. اما در دوره بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث، رانندگان از پرداخت این جریمه معاف می‌شوند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، آمار تصادفات رانندگی در کشور ما بسیار نگران‌کننده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سالانه هزاران نفر در حوادث رانندگی نه‌تنها جان خود را از دست می‌دهند؛ بلکه خسارت‌های مالی هنگفتی هم به‌بار می‌آید. یکی از راه‌های مدیریت این خسارت‌ها، تهیه بیمه شخص ثالث و تمدید به‌موقع آن است. در صورت بروز حوادث رانندگی، افراد تحت پوشش بیمه اجباری ماشین برای جبران خسارت فرد زیان‌دیده می‌توانند از تسهیلات شرکت بیمه بهره‌مند شوند. مطابق آمارهای رسمی، با تمام مزایایی که این بیمه دارد، باز هم حدود ۱۰ میلیون موتورسیکلت و ۲ میلیون خودرو در کشور بیمه شخص ثالث ندارند.

برای تشویق رانندگان به تهیه این بیمه، دولت هر ساله طرح بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث را در تاریخ مشخصی اجرایی می‌کند. این طرح بهترین فرصت برای رانندگانی است که بیمه ندارند یا در تمدید آن اهمال کرده‌اند.

امسال تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳ زمان دارید تا از این فرصت طلایی استفاده کنید و برای خرید بیمه شخص ثالث یا تمدید آن اقدام کنید.

کدام وسایل نقلیه مشمول طرح بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث می‌شوند؟

طبق ابلاغ رسمی سازمان بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه، از ۲ تا ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ تمام وسایل نقلیه موتوری زمینی فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث شامل طرح بخشودگی جریمه دیرکرد ۱۰۰ درصدی می‌شوند. لذا این شرکت‌ها مکلف هستند که در بازه زمانی تعیین شده از دریافت جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت و سایر لوازم نقلیه موتوری خودداری نمایند.

عواقب سنگین عدم تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث

اگر بیمه شخص ثالث خود را به‌موقع تمدید نکنید با چالش‌ها و مشکلات زیر روبرو خواهید شد:

در صورت توقف توسط پلیس، بیمه شما بررسی می‌شود. اگر بیمه‌نامه معتبر نداشته باشید، وسیله نقلیه‌تان توقیف می‌شود.

برای آزاد کردن وسیله نقلیه‌تان باید جریمه دیرکرد بیمه اجباری وسایل نقلیه را پرداخت کنید.

مشمول پرداخت جریمه راهنمایی و رانندگی می‌شوید.

باید هزینه پارکینگ پلیس را بپردازید.

اگر تصادف کنید، باید تمام هزینه‌های مربوط‌به دعوی حقوقی و خسارات وارده به فرد آسیب‌دیده را شخصاً بپردازید.

تا زمانی که بیمه‌نامه معتبر نداشته باشید، امکان انتقال سند وسیله نقلیه‌تان به شخص دیگر را ندارید. حتی نمی‌توانید پلاک آن را تعویض کنید.

فرصت استفاده از طرح بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث محدود است.

آیا از آن دسته افرادی هستید که به امید تمدید طرح بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث، خرید یا تمدید آن را به تعویق می‌اندازید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است؛ یادآوری می‌کنیم که از اول مهرماه به ازای هر روز دیرکرد مطابق جدول زیر باید به شرکت‌های بیمه جریمه بپردازید.

اگر صاحب خودرو هستید:

بر اساس نوع خودرو جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به شرح زیر است:

کمتر از یک هفته تا بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث خودرو و موتورسیکلت

اگر موتورسیکلت دارید:

بر اساس نوع موتورسیکلت جریمه‌های زیر را باید به شرکت بیمه بپردازید:

کمتر از یک هفته تا بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث خودرو و موتورسیکلت

آیا خودرو سرقتی مشمول پرداخت جریمه دیرکرد بیمه‌نامه شخص ثالث می‌شود؟

خیر. در صورت داشتن گزارش کلانتری مبنی بر سرقت خودرو یا موتورسیکلت، جریمه دیرکرد برای شما محاسبه نمی‌شود. البته این استثنا برای وسایل نقلیه‌ای که به هر دلیل در پارکینگ ناجا توقیف باشند هم وجود دارد.

آیا راهی برای یادآوری تمدید بیمه شخص ثالث وجود دارد؟

همانطور که اشاره شد با تمدید نکردن بیمه اجباری وسایل نقلیه، حوادث رانندگی نه‌تنها خسارت‌های سنگین بر دستتان می‌گذارد، بلکه مشمول پرداخت جریمه دیرکرد هم می‌شوید. بنابراین بهتر است قبل از سررسید موعد اعتبار بیمه‌نامه برای تمدید آن اقدام کنید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید از آن برای یادآوری زمان تمدید بیمه شخص ثالث استفاده نمائید، پلتفرم‌های خرید آنلاین بیمه است. سایت راهنمای بیمه یکی از این پلتفرم‌ها است.

چطور از یادآور تمدید بیمه‌نامه راهنمای بیمه استفاده کنیم؟

استفاده از یادآور راهنمای بیمه برای تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث اصلاً کار دشواری نیست. کافیست به این صفحه مراجعه کرده و موضوع یادآور (تمدید بیمه شخص ثالث)، تاریخ یادآوری (چند روز پیش از انقضای بیمه‌نامه) و شرخ مختصری از یادآور را ثبت کنید. با این کار، در موعد معین پیامکی برای تمدید بیمه‌نامه خود دریافت خواهید کرد که از فراموشی و انقضای بیمه‌نامه جلوگیری می‌کند.

بیمه‌نامه شخص ثالث را آنلاین بخرید تا از طرح بخشودگی جرایم جا نمانید

اگر فرصت خرید بیمه شخص ثالث یا تمدید آن را ندارید، خرید آنلاین این بیمه ساده‌ترین راه است تا فرصت طلایی بخشودگی جرایم این بیمه اجباری را از دست ندهید. شما می‌توانید از سایت راهنمای بیمه، این بیمه‌نامه را در کمترین زمان خریداری فرمائید.

اگر به‌دنبال خرید یا یادآوری تمدید بیمه شخص ثالث خودرو هستید:

از بخش محصولات سایت، بیمه ماشین را انتخاب کنید.

مشخصات خودرو خود را در فرم مربوطه وارد کرده و دکمه استعلام را بزنید.

بعد از انتخاب بیمه‌نامه برای نهایی کردن خرید در سایت ثبت‌نام کنید.

برای پرداخت حق‌بیمه به حساب کاربری‌تان وارد شوید.

مدارک خود را در سایت بارگذاری کرده و هزینه بیمه را پرداخت کنید.

سیستم یادآوری سایت بطور خودکار پیامک تمدید بیمه‌نامه را برای شما ارسال می‌کند.

اگر به‌دنبال خرید یا یادآوری تمدید بیمه موتور سیکلت هستید:

از بخش محصولات سایت، بیمه موتور سیکلت را انتخاب کنید. سپس مانند بیمه ماشین مراحل مربوط به استعلام و خرید بیمه‌نامه را پیش ببرید. بعد از نهایی کردن خرید، سیستم یادآوری سایت برای شما فعال می‌شود.

آیا جریمه دیرکرد بر روی تخفیفات بیمه‌نامه تأثیرگذار است؟

خیر. عدم پرداخت جریمه دیرکرد بیمه موتور و ماشین بر روی مواردی مانند تخفیف عدم خسارت تأثیری ندارد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.