تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3783752
شناسه : 3783752
تاریخ :
کرملین: انفجار پیجرها در لبنان باید به صورت کامل بررسی شود اقتصاد ایران: سخنگوی دولت روسیه تأکید کرد که انفجار پیجرها در لبنان باید به صورت کامل بررسی شود و عوامل این حادثه باید مشخص شوند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که انفجار پیجرها در لبنان باید به صورت کامل بررسی شود تا علت و افراد پشت این حادثه روشن شود.

وی همچنین افزود: آنچه در لبنان اتفاق افتاد منجر به تشدید تنش می شود و هم‌اکنون منطقه در وضعیت انفجاری قرار دارد.

ساعاتی پیش نیز «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به تازه‌ترین عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی در لبنان اعلام کرد که «بمب‌گذاری و انفجار دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیمی (پیجر) در لبنان نیازمند تحقیقات و توجه بین‌المللی ا ست.

وی همچنین افزود: این حادثه و علل آن نیاز به کار متخصصان دارد و همه این مسائل باید بررسی شود.

براساس تازه‌ترین گزارش وزارت بهداشت لبنان در پی عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی و انفجار پیجرها تاکنون ۱۱ نفر شهید و بیش از ۴ هزار نفر در این سلسله انفجارها مجروح شده‌اند که حال ۴۰۰ تن از آنها وخیم است.

«هسو چینگ کوانگ» بنیانگذار و رئیس شرکت «گولد آپولو» در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد که این شرکت سازنده پیجرهای منفجرشده در لبنان نیست و یک شرکت اروپایی با استفاده از حق برند این شرکت ساخته است.

وی دراین‌باره مدعی شد: محصول مال ما نبود، فقط نام تجاری ما روی آن بود.

هم‌زمان شرکت گولد آپولو با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که پیجرهای مدل «AR-۹۲۴» را شرکت «BAC» می‌سازد و می‌فروشد. ما فقط مجوز علامت تجاری را ارائه می‌دهیم و هیچ دخالتی در طراحی یا ساخت این محصول نداریم.

با انتشار گزارش «نیویورک‌تایمز» درباره نحوه دستکاری پیجرهای منفجرشده در لبنان و تایوانی‌بودن شرکت سازنده، ساعاتی پیش وزارت اقتصاد تایوان با ادعای اینکه هیچ رد و سابقه‌ای درباره صادرات مستقیم این پیجرها از تایوان به لبنان وجود ندارد اعلام کرد که احتمالاً شرکت سازنده این پیجرها را پس از صادرات دستکاری کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز شامگاه دیروز در گزارشی ابعاد تازه ای از سلسله انفجارهای دستگاه‌های پیجر در لبنان را افشا کرد.

به نوشته نیویورک‌تایمز مقامات آمریکایی آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، در این باره اعلام کردند: حزب الله لبنان اقدام به سفارش دستگاه پیجر از شرکت گولد آپولو تایوان کرده بود و اسرائیل موفق شد پیش از ورود این پیجرها به لبنان آنها را دستکاری کرده و مواد منفجر کمی در داخل آنها جاسازی کند.

این نشریه مدعی توزیع گسترده این پیجرها در میان اعضای حزب الله در سرتاسر لبنان و حتی برخی از افراد مرتبط با این جنبش در ایران و سوریه شد.

نشریه روسی راشاتودی نیز در گزارشی اعلام کرد اعضای سازمان جاسوسی موساد اقدام به آلوده کردن هزاران دستگاه پیجر به مواد انفجاری و سپس توزیع آن در لبنان کرده‌اند. به نظر می‌رسد ارسال یک پیام خاص باعث داغ شدن باتری این پیجرها و سپس انفجار مواد منفجره پلاستیکی داخل این دستگاه‌ها شده است.

ادعاهای مطرح شده از سوی این رسانه‌ها در حالی مطرح می‌شود که حزب الله لبنان از آغاز تحقیقات خود پیرامون این انفجارها خبر داده و هنوز موضع رسمی در این باره اتخاذ نکرده است.