تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3783750
شناسه : 3783750
تاریخ :
تولید محصول «ترا» بر اساس استانداردهای «رنو - نیسان» است اقتصاد ایران: «مانیان خودرو» زیرمجموعه گروه پرشیا موبیلیتی که در استان قزوین و منطقه آبیک قرار گرفته، با هدف تولید خودروهای مدرن و باکیفیت، فعالیت خود را آغاز کرده است. این کارخانه در مساحتی وسیع و با بهره‌گیری از زیرساخت‌های پیشرفته در حال توسعه، به‌دنبال حضور قدرتمند در صنعت‌خودرو ایران و افزایش تولید خودروهای متنوع و مدرن است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

درحال حاضر در خط تولید این شرکت محصول «نیسان ترا» تولید می‌شود. همچنین احتمالا در آینده محصولات دیگری نیز در این خط تولید که به‌گفته مدیرعامل شرکت بر اساس استانداردهای «رنو-نیسان» طراحی و ایجاد شده، تولید خواهد شد. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال حداقل یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه «نیسان ترا» تولید خواهد شد. البته ممکن است این رقم به بیش از ۲ هزار دستگاه نیز برسد. «مانیان خودرو» در محیطی وسیع بنا شده و قرار است طی سال‌های آینده این شرکت توسعه یابد و خط رنگ و بدنه‌سازی نیز به آن افزوده شود. به‌این ترتیب میزان داخلی‌سازی محصولات این شرکت نیز در سال‌های آینده رو به‌رشد خواهد بود. همچنین بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده طی یک یا دو سال آینده میزان ظرفیت تولید مانیان خودرو به ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید که نشان از روند رو به‌رشد این شرکت دارد.

بخش‌های مختلف کارخانه «مانیان خودرو»

«مانیان خودرو» با داشتن زیرساخت‌های متنوع و مدرن، به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم صنعت‌خودرو در کشور مطرح است. این کارخانه دارای بخش‌های متعددی است که هر یک به‌صورت تخصصی برای فرآیندهای مختلف تولید خودرو طراحی شده‌اند. پیست تست خودرو با مساحت ۴۰۰۰ متر مربع برای آزمایش عملکرد خودروهای تولیدی طراحی شده است. همچنین سالن تاسیسات این کارخانه ۶۳۰ متر مربع مساحت دارد که به‌تجهیزات زیرساختی کارخانه اختصاص داده شده است. انبارها و محوطه انبارش شامل انبار به‌مساحت ۳۹۵۰ متر مربع و محوطه انبارش بدنه‌های رنگ‌شده با مساحت ۸۳۰۰ متر مربع است.

همچنین سالن آماده‌سازی بدنه با مساحت ۴۴۰ متر مربع برای آماده‌سازی نهایی بدنه خودروها تعبیه شده است. سالن مونتاژ نیز با مساحت ۴۷۵۰ متر مربع، به‌عنوان بخش کلیدی کارخانه در نظر گرفته شده است. ساختمان اداری جدید کارخانه با مساحت ۱۶۰۰ متر مربع و آدیت نیز با ۶۰ متر مربع در محوطه داخلی کارخانه قرار گرفته‌اند. درعین حال محوطه پارکینگ نیز با مساحت ۱۵۰۰ متر مربع برای نگهداری محصولات نهایی در این کارخانه تدارک دیده شده است.

ظرفیت تولید و برنامه‌های توسعه

بر اساس گفته‌های مدیران این خودروسازی، ظرفیت اسمی تولید کارخانه مانیان خودرو، ۳۰ هزار دستگاه خودرو در سال است و برنامه‌ریزی‌هایی برای تولید ۲۰۰۰ دستگاه «نیسان ترا» تا پایان سال صورت گرفته است. این برنامه‌ها با هدف افزایش ظرفیت تولید و تنوع محصولات انجام شده و کارخانه در نظر دارد ظرفیت خطوط تولید خود را به سه دستگاه در ساعت افزایش دهد. توسعه خطوط تولید در سگمنت‌های مختلف شامل مدل‌های سواری، شاسی‌بلند و پیکاپ، یکی از اهداف اصلی این کارخانه است. همچنین برنامه‌ریزی برای افزایش نیروی انسانی در تولید خودرو تا ۲۰۰ نفر انجام شده است.

زیرساخت‌ها و مهندسی کارخانه

زیرساخت‌های مانیان خودرو شامل سخت‌افزارها و سوله‌های تولید، تاسیسات برق، آب، گاز و هوای فشرده است. این کارخانه دارای خطوط تولید پیشرفته‌ای از جمله کانوایرها و خطوط مونتاژ شاسی و بدنه است که همراه با انبارها و محوطه بارانداز، فرآیند تولید خودرو را تسهیل می‌کنند. همچنین مشخصات فنی خودروها و تجهیزات مدرن در مراحل مذاکرات قرارداد مورد توجه قرار گرفته است.

سازمان‌دهی و منابع انسانی

در کنار زیرساخت‌های سخت‌افزاری، مانیان خودرو دارای زیرساخت‌های نرم‌افزاری و فرآیندهای منابع انسانی پیشرفته است. این شرکت با تمرکز بر جذب نیروی کار متخصص و جوان، به‌دنبال ایجاد اشتغال و ارتقای کیفیت تولیدات خود است. همچنین خدمات پس از فروش به‌عنوان بخشی از فرآیندهای تولید، از اهمیت بالایی در این کارخانه برخوردار است.

برنامه‌های توسعه‌ای آینده

مانیان خودرو به‌منظور ارتقای کیفیت تولید و بهبود زیرساخت‌های خود، برنامه‌های توسعه‌ای متعددی در دستور کار دارد. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به‌ایجاد خطوط بدنه و رنگ، توسعه ساختمان اداری، انتقال ساختمان آدیت به‌بیرون از خط تولید، راه‌اندازی خط تولید محصولات جدید و توسعه فضای پارکینگ محصول اشاره کرد. همچنین توسعه زیرساخت‌های رفاهی برای پرسنل نیز از اهداف آتی کارخانه است.

چشم‌انداز آینده در «مانیان خودرو»

کارخانه «مانیان خودرو »با تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها و بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص، در تلاش برای تبدیل شدن به‌یکی از قطب‌های مهم خودروسازی کشور است. با توجه به‌برنامه‌های گسترده توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، این کارخانه نقش مهمی در آینده صنعت‌خودرو ایران خواهد داشت و توانایی تولید محصولات متنوع با کیفیت بالا را در اختیار دارد. تاسیس و توسعه کارخانه مانیان خودرو نه تنها به‌رونق صنعت‌خودرو در ایران کمک می‌کند، بلکه سبب ایجاد اشتغال پایدار و استفاده بهینه از منابع انسانی و فنی داخلی می‌شود.

تولید در «مانیان خودرو» براساس استانداردهای «رنو-نیسان»

علی عطایی‌پور، مدیرعامل شرکت «مانیان خودرو» نیز در خصوص فرآیند تولید در این کارخانه اظهار کرد: «در بخش ورودی ما ۱۰ بدنه خودرو وجود دارد. در این بخش اگر آسیبی به‌بدنه وارد شده باشد و بر اساس استاندارد «رنو-نیسان» قابلیت مونتاژ نداشته باشد، از خط تولید خارج می‎شود. یعنی در ابتدا بدنه‌ای که سالم است و قابلیت مونتاژ داشته باشد به‌خط تریم وارد خواهد شد.» وی با بیان این‌که در خط تولید مانیان، ۲۳ ایستگاه کاری وجود دارد، اظهار کرد: «در ایستگاه یک دسته‌سیم داخل اتاق، دسته‌سیم محوطه موتور، شیشه‌های خودرو و سایر موارد نصب می‌شود و بدنه برای انتقال به‌خط مکانیکی آماده می‌شود.»

مدیرعامل شرکت مانیان خودرو در توضیح ایجاد خط تولید این شرکت بر اساس استانداردهای «رنو- نیسان» گفت: «مدلی که «رنو-نیسان» از سال ۱۳۸۶ در کل محصولات و همچنین در سایت‌های تولیدی خود ارائه می‌دهد، مدیریت اس‌پی‌آر است. ما دقیقا این مدیریت را ایجاد کرده‌ایم و از آن تبعیت می‌کنیم. با توجه به‌تجربه‌ای که با رنو داشتیم، این استاندارد را پیاده‌سازی کردیم. این روند هزینه‌ها را به‌شدت کاهش می‎دهد. نیسان این استاندارد را در همه خطوط خود پیاده‌سازی کرده و ما هم سعی کردیم این مدل را در خط تولید مانیان پیاده‌سازی کنیم.»

کسب مجوز تولید از نیسان، پس از تولید آزمایشی

مدیرعامل شرکت «مانیان خودرو» همچنین بر رعایت استانداردهای تولید «رنو-نیسان» تاکید کرد و افزود: «کلیه ادوات و تجهیزاتی که در اختیار داریم بر اساس مجوزی که از نمایندگان شرکت «رنو-نیسان» اخذ کرده‎ایم، مطابق با استانداردهای نیسان است. بحث رویه‌های کنترلی، ابزارهایی که استفاده می‎شوند، کالیبراسیونی که روی ابزارها انجام می‌شود، مطابق با استاندارد شرکت نیسان است.»

عطایی‎پور افزود: «در فاز نخست تولید، ما بحث تولید آزمایشی را انجام دادیم. در این فاز، ۱۰ خودرو با تایید «نیسان» در این خط مونتاژ شد. پس از این تولید آزمایشی ما توانستیم مجوز تولید را در این خط به‌دست بیاوریم. یعنی پس از تولید ۴ دستگاه خودرو، نیسان مجوز تولید در این خط را صادر کرد.»

وی همچنین در خصوص سلامت تولید محصولات نیز با بیان این‌که هدف ما تولید محصولی است که عبور مستقیم صد در صد داشته باشد، خاطرنشان کرد: «درحال حاضر و در شروع کار هدف‌گذاری ما ۹۸ درصد است. نوع ایرادهایی که ممکن است در آن دو درصد رخ بدهد، عمدتا عملکردی نیست و به‌برخی تنظیمات بازمی‎گردد. این تنظیمات هم در ایستگاه بعدی انجام خواهد شد. بنابراین ایرادی هم اگر وجود داشته باشد، قطعا در ایستگاه بعدی برطرف خواهد شد.»

تولید حداقل ۱۲۰۰ دستگاه «نیسان ترا» تا پایان سال جاری

عطایی‎پور درمورد کاهش ایرادات تولید نیز تاکید کرد: «ما می‌خواهیم ایرادات را به‌حداقل برسانیم. ما دو درصد انحراف ممکن است داشته باشیم که اصولا جزو ایرادات هم نباشند؛ اما ما آن‌ها را در مرحله بعدی برطرف می‌کنیم.»

وی درخصوص میزان تولید نیز گفت: «تاکنون ۶۰ دستگاه تولید داشته‌ایم تا مجوز لازم را از سازمان استاندارد دریافت کنیم. ۱۲۰ دستگاه نیز در برنامه تولید داریم. اما برآورد ما این است که تا پیش از پایان سال جاری حداقل یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه از محصول «نیسان ترا» تولید کنیم. البته با توجه به‌مجوزها و استانداردهایی که کسب کرده‌ایم، این رقم افزایش خواهد یافت.»

افزایش داخلی‌سازی به ۳۰ درصد در سال آینده

مدیرعامل «مانیان خودرو» همچنین در رابطه با میزان داخلی‌سازی این محصول نیز اظهار کرد: «برای سال جاری هدف‌گذاری ما ۲۰ درصد است. سال آینده این رقم به ۳۰ درصد خواهد رسید. همچنین بعد از آن از اس‌کی‌دی به سی‌کی‌دی شیفت خواهیم کرد. برنامه ما برای آینده اصلاح ظرفیت تولید به ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو است. همچنین ایجاد خطوط رنگ و بدنه‌سازی جزو برنامه‌های اصلی شرکت برای آینده است.»

وی تصریح کرد: «درحال حاضر با توجه به‌ظرفیت تولیدی که اعلام شده، اگر تاخیری در احداث سالن رنگ داشته باشیم، می‌توانیم بحث رنگ خودروها را برون‌سپاری کنیم.»