تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3783724
شناسه : 3783724
تاریخ :
اولین قدم‌های توسعه گردشگری هنری در سنگلج برداشته شد اقتصاد ایران: نخستین گام‌ها برای تبدیل خیابان «کارکن اساسی» به کوچه گالری در پی بازدید شهردار منطقه ۱۲ از خانه پدری جلال‌آل‌احمد برداشته شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه پدری جلال‌آل‌احمد، شهردار منطقه ۱۲ تهران و بافت تاریخی به همراه جمعی از مسئولان فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و ناحیه ۳ منطقه ۱۲ از خانه پدری جلال آل احمد بازدید کردند و نخستین گام‌ها برای تبدیل کارکن اساسی به کوچه گالری برداشته شد.

محبوبه کاظمی دولابی (توسعه‌گر فرهنگی و احیاگر خانه پدری جلال) در این بازدید با اشاره به آنکه خانه پدری جلال آل احمد با مجوز فرهنگی، هنری، آموزشی و پذیرایی که از سوی صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی داده شده به زودی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، بنیانگذار گردشگری هنری در کشور گفت: با توجه به آنکه بحث کافه موزه، گالری در این خانه تاریخی مطرح است قصد داریم با هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی در این خانه موزه و محله، توسعه گردشگری هنری را داشته باشیم. با توجه به کارکرد این مجموعه به عنوان یک خانه خلاق، طرح تبدیل کوچه "کارکن اساسی" به کوچه گالری را در نظر گرفتیم و برای تحقق آن فراخوانی برای جذب هنرمندان نقاش دیواری اعلام کردیم.

وی با اشاره به آنکه یکی از مشکلات این مجموعه و محل، شب مردگی با تعطیلی بازار و مغازه‌هاست گفت: برای احیای محله و افزایش امنیت در آن نیاز داریم تا با کمک بخش‌های مختلف اعم از شهرداری و میراث فرهنگی و همکاری افراد و کسبه محلی درصدد احیای کوچه کارکن اساسی که خانه پدری جلال آل احمد در آن قرار دارد برآییم. یکی از طرح‌های ما برای این احیا، تبدیل این محل به کوچه گالری است. تلفیق نور، رنگ و گیاه را در کوچه کارکن اساسی خواهیم داشت و این مهم تبدیل به نماد شهری خواهد شد که تحقق آن نیازمند تأمین بودجه است.

کاظمی با تاکید بر آنکه فعالیت خانه‌های خلاق می‌تواند در راستای اهتمام و همگامی اهالی محل و بناهای تاریخی گام‌های مؤثری بردارد یادآور شد: خانه پدری جلال آل احمد علاوه بر محتوای تاریخی که دارد خانه سید احمد طالقانی و یک روحانی با نفوذ بوده که سرگذشت خانواده آل احمد در آن رقم خورده است. با توجه به هویت محل و این خانه تاریخی، در صدد احیای محله هستیم و حتی چندی پیش کارگاه دید و بازدید اهالی محل از خانه پدری جلال را برگزار کردیم که مورد استقبال کسبه و اهالی محل قرار گرفت.

این توسعه‌گر فرهنگی در ادامه با اشاره به چالش‌ها و مسائلی که برای مرمت و احیا خانه پدری جلال‌آل‌احمد روبرو بوده است گفت: زمانی که این خانه میراث فرهنگی را از صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی تحویل گرفتیم علاوه بر آنکه مملو از زباله بود تبدیل به مکانی برای حضور معتادان و متجاهران شده بود در این راستا در صدد پاکسازی خانه برآمدیم این در حالیست که سیم‌های برق، درها و هر آنچه که قابلیت کندن و سوزانده شدن داشت را کنده و سوزانده بودند حتی کنتور آب را برده بودند و تا مدت‌ها این خانه در آب قرار داشت و وقتی آن را تحویل گرفتیم با نم بسیار زیادی روبرو شدیم. حتی هنوز نیز بخشی از آن نم در پی و بنا وجود دارد.

وحیدرضا انارکی محمدی (شهردار منطقه ۱۲ تهران) نیز در این بازدید با اشاره به موقعیت قرارگیری خانه پدری جلال آل احمد در محور بازار و محله تاریخی سنگلج گفت: از آنجایی که نظام مدونی برای بهره‌برداری از خانه‌های تاریخی وجود ندارد نیاز است تا درآمدی ثابت برای اداره آنها تعریف شود از این رو بهره‌برداران از بناهای تاریخی باید بتوانند با تعریف بخش‌های مختلف و پیوستهای اقتصادی اعم از پذیرایی، اقامت، آموزش و… هزینه‌ها را تأمین کنند.

وی یادآور شد: امنیت کوچه کارکن اساسی را فراهم خواهیم کرد تا گردشگران و هنرمندان بتوانند در این محله تردد داشته باشند. موفقیت خانه پدری جلال‌آل‌احمد در جذب گردشگران و هنرمندان موفقیت شهرداری در منطقه و محله خواهد بود. با توجه به مجاورت این بنای تاریخی به خیابان خیام باید طرحی را اجرا کنیم که هنرمندان و گردشگران بتوانند در ساعات مختلف در محل تردد داشته باشند.

شهردار بافت تاریخی تهران تاکید کرد: برای تأمین امنیت محل مشکلی نداریم. البته که شب مردگی وجود دارد اما با تلفیقی که توسط احیاگر خانه پدری جلال‌آل‌احمد مطرح شد می‌توان این چالش را مرتفع کرد. جداره‌ها نیازمند رنگ آمیزی و نورپردازی هستند و شهرداری همکاری لازم را در این خصوص خواهد داشت. کسبه نیز همکاری داشته باشند تا کاری فاخر انجام شود.