تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3783711
شناسه : 3783711
تاریخ :
اهتزاز پرچم « JAC» در اتومکانیکای آلمان اقتصاد ایران: شرکت‌هایی مثل JAC که فناوری‌ها و سوخت‌های جایگزین را توسعه می‌دهند، موتورهای احتراق‌داخلی را بهینه کرده و گازهای خروجی از سیستم احتراق را تصفیه می‌کنند، به ‌تحقق مفاهیم پایداری و اقتصاد چرخشی کمک می‌کنند

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

شرکت خودروسازی چینی JAC در نمایشگاه اتومکانیکا فرانکفورت (Automechanika Frankfurt) حضور موفقی را تجربه کرد. اتومکانیکا فرانکفورت یکی از موفق‌ترین نمایشگاه‌های خودرو است که توسط شرکت مس فرانکفورت (Messe Frankfurt) برگزار می‌شود. این نمایشگاه محلی برای ملاقات فعالان صنعت‌خودرو و مکانی برای رونق کسب‌وکار است. اتومکانیکا فرانکفورت تمام زنجیره عملیات عرضه و خدمات پس از فروش در صنعت‌خودرو را از نقطه فروش تا اسقاط و بازیافت به‌نمایش می‌گذارد.

اتومکانیکا فرانکفورت به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری در زمینه خدمات پس از فروش خودرو، تازه‌ترین نوآوری‌ها و راهکارها در زمینه قطعات، سیستم‌ها، تنظیمات، تجهیزات کارگاهی، بدنه و رنگ، کارواش، فناوری اطلاعات، مدیریت و آخرین خدمات خودرویی را به‌نمایش می‌گذارد. در نمایشگاه امسال اتومکانیکا فرانکفورت که طی روزهای ۱۰ الی ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۴ (۲۰ الی ۲۴ شهریور ۱۴۰۳) برگزار شد، شرکت خودروسازی JAC با نسخه برقی پیکاپ T۹ خود حضور پیدا کرد که مورد توجه بازدیدکنندگان این نمایشگاه قرار گرفت.

فلسفه حضور «JAC» در اتومکانیکا فرانکفورت

سری نمایشگاه‌های اتومکانیکا در بسیاری از نقاط جهان مانند شانگهای، فرانکفورت و دوبی برگزار می‌شود و متخصصان صنعت‌خودرو می‌توانند ضمن به‌نمایش‌ درآوردن محصولات و خدمات خود در این نمایشگاه، با کمپانی‌های دیگر شراکت تجاری برقرار کنند و از آخرین پیشرفت‌های صنعت‌خودرو مطلع شوند.

علاوه‌بر این، نمایشگاه اتومکانیکا سمینارها، کارگاه‌ها و رویدادهای ویژه‌ای را برای ارتقای رشد حرفه‌ای و تبادل دانش در صنعت‌خودرو ارائه می‌دهد. تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان قطعات، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان، ارائه‌دهندگان خدمات و کارشناسان صنعت‌خودرو از جمله گروه‌های مختلفی هستند که در اتومکانیکا آلمان حضور می‌یابند.

حضور در این نمایشگاه برای فعالان مطرح صنعت‌خودرو، به‌دلیل طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات ارائه‌شده در آن ضروری بوده و این ضرورت مورد توجه شرکت خودروسازی JAC نیز که یک کمپانی خوشنام در این عرصه محسوب می‌شود، قرار گرفته است.

کمپانی JAC به‌خوبی از موضوع آگاه است که متخصصان صنعت‌خودرو نمایشگاه‌های اتومکانیکا را فرصت‌ مفیدی برای رشد شراکت، بررسی سرمایه‌گذاری‌های تجاری جدید و کسب دانش در مورد آینده صنعت‌خودرو می‌دانند. JAC در سال‌های اخیر علاوه‌بر تولید خودروهای متنوع، روی پیشرفت در زمینه خودروسازی مدرن نیز تمرکز کرده و همگام با دیگر شرکت‌های مطرح چینی، در دنیا به‌شهرتی نسبی رسیده است.

پیشرفت چشمگیر JAC و مسیر تکاملی تولیدات این خودروساز را با نگاهی کلی به‌سبد محصولات آن در نمایشگاه‌های خودرو سال ۲۰۲۴ مانند اتواکسپو پکن و مقایسه آن‌ها با تولیدات قدیمی‌تر این برند می‌توان مشاهده کرد. علاوه‌بر این، حضور JAC در نمایشگاه اتومکانیکا آلمان به‌وضوح بیانگر جایگاه در خور این کمپانی در بازارهای بین‌المللی است که در ایران بیشتر آن را با نام جک می‌شناسند و در یک دهه اخیر حضور موفقی را در بازار کشورمان تجربه کرده است.

برای نمونه می‌توان به خودرو کراس‌اوور S۵ اشاره کرد که پس از شروع مونتاژش در کرمان‌موتور، موفق شد سهم زیادی از بازار کراس‌اوورهای ایران را به‌خود اختصاص دهد و تبدیل به‌محبوب‌ترین کراس‌اوور چینی بازار ایران شود. از دیگر محصولات موفق JAC در ایران، پیکاپ T۸ بوده که موفق شده است رتبه نخست تولید و فروش را در بازار کراس‌اووهای مونتاژی از آنِ خود کند.

اهتزاز  پرچم « JAC» در اتومکانیکای آلمان

سنخیت پیکاپ «T۹» با بخش «Innovation۴Mobility» در اتومکانیکا

اما چرا JAC از میان محصولات مختلف خود، پیکاپ T۹ برقی را برای ارائه در اتومکانیکا فرانکفورت برگزیده است؟ حمل‌ونقل الکتریکی، سوخت‌های جایگزین، هوش مصنوعی در خودروها، تحول دیجیتال، راه‌حل‌ها و مفاهیم آینده‌نگر، همگی در محیط نوآورانه این رویداد به‌نمایش گذاشته می‌شوند و در بخش جانبی این نمایشگاه نیز گردهمایی تخصصی «Innovation۴Mobility» فرصتی ویژه برای انتقال دانش فنی و شکل‌گیری شراکت‌ها فراهم می‌کند.

تمرکز در این بخش از نمایشگاه اتومکانیا آلمان، روی شراکت‌های بین‌المللی بین شرکت‌ها، استارت‌آپ‌ها و محققان و کارشناسان برجسته‌ای است که به‌بازار آینده شکل و جهت می‌دهند. علاوه‌بر این، با توجه به جهت‌گیری‌های نوین، مفهوم پایداری (Sustainability) مهم‌ترین ترند این روزهاست که در نمایشگاه اتومکانیا فرانکفورت نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

خودروسازان، تامین‌کنندگان بین‌المللی و تولیدکنندگان در حال توسعه فرآیندها و مواد جدید و همچنین تجدید ساختار فرآیندها و تولید خود هستند تا محصولات خود را در بالاترین بازدهی انرژی، همراه با حفظ پایداری محیط‌زیستی (Environmental sustainability) تولید کنند.

شرکت‌هایی مثل JAC که فناوری‌ها و سوخت‌های جایگزین را توسعه می‌دهند، موتورهای احتراق‌داخلی را بهینه کرده و گازهای خروجی از سیستم احتراق را تصفیه می‌کنند، به‌تحقق پایداری کمک می‌کنند. در نمایشگاه اتومکانیکا، همچنین پتانسیل عظیمی برای پرداختن به اقتصاد چرخشی (Circular economy) و تولید مجدد وجود دارد. موضوع پایداری (Sustainability) اتومکانیکا، همه‌چیز را از زنجیره‌تامین و تولید گرفته تا مواد خام و محصولات، بازیافت و اقتصاد چرخشی دربرمی‌گیرد.

اهتزاز  پرچم « JAC» در اتومکانیکای آلمان

پیکاپ «T۹»؛ از پکن تا فرانکفورت

شرکت JAC علاوه‌بر خودروهای سدان، کراس‌اوور و هاچ‌بک، پیکاپ‌های شاسی‌مستقل را نیز در سبد محصولات خود دارد. از این رو، برای نمایش دستاوردهای خود در تولید این کلاس بدنه، علاوه‌بر پیکاپ اتوماتیک T۹ که در بازار ایران نیز عرضه شده، نسخه تمام‌برقی و دودیفرانسیل این پیکاپ را نیز برای نخستین‌بار در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۲۴ معرفی کرد و به‌تازگی نیز آن را در اتومکانیکا فرانکفورت به‌نمایش درآورد.

این خودرو به‌باتری ۸۸.۰۲ کیلووات-ساعتی لیتیوم آهن فسفات مجهز است که از محدوده پیمایشی ۵۰۰ کیلومتر پشتیبانی می‌کند. قوای محرکه نسخه برقی T۹ به‌وسیله دو موتور الکتریکی ۹۴ و ۲۱۵ اسب‌بخاری تامین می‌شود که راندمان آن‌ها درمجموع به ۳۱۳ اسب‌بخار و ۵۱۸ نیوتونمتر می‌رسد و میزان گشتاور تولیدی این موتورها هم به‌ترتیب ۱۷۶ و ۳۴۲ نیوتون‌متر است.

صادرات پیکاپ‌های «JAC» به ۱۳۲ کشور جهان

در خردادماه امسال، خبر رسید که سیصدهزارمین پیکاپ JAC از خط تولید خارج شده است. اگرچه حدود ۱۳ سال طول کشید تا این خودروساز بتواند ۲۰۰ هزار دستگاه پیکاپ تولید کند، اما در مدت کمتر از دو سال و با ساخت ۱۰۰ هزار دستگاه، تولید کلی پیکاپ را به‌رقم ۳۰۰ هزار دستگاه رساند. بخشی از انگیزه JAC برای افزایش عرضه و فروش، صادرات آن‌ها به‌کشورهای خارجی بوده است. درحال ‌حاضر JAC سه مدل پیکاپ محبوب به‌نام‌های T۶، T۸ و T۹ را روانه بازار می‌کند.

کمپانی JAC که ۶۰ سال از تاسیس آن در سال ۱۹۶۴ می‌گذرد، در سال گذشته ۵۵ هزار پیکاپ را به‌فروش رساند که حدود ۴۲ هزار دستگاه از آن‌ها به‌خارج کشور صادر شد. از ماه ژانویه تا پایان ماه آوریل سال جاری نیز این خودروساز ۱۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه پیکاپ ساخت و آن‌ها را در بازار جهانی به‌مشتریان تحویل داد.

بازارهایی از جمله آمریکای لاتین، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، آسیای مرکزی، اروپا و استرالیا اصلی‌ترین خریداران پیکاپ‌های JAC هستند. این کمپانی در بین خودروسازان چینی، بیشترین سهم از بازار پیکاپ کشورهای مکزیک، پرو و قزاقستان را در اختیار دارد. فروش محصولات JAC هم در بازارهای بین‌المللی و هم در بازار داخلی چین، روندی صعودی دارد.

آمارها حاکی از آن هستند که فروش سالانه این شرکت در بازارهای صادراتی به‌اندازه ۹.۹ درصد و در داخل چین به‌میزان ۱۶.۳ درصد افزایش یافته است. طبق آمار موجود، فروش کلی پیکاپ‌های JAC نسبت به‌سال گذشته حدود ۱۱.۳ درصد افزایش یافته و JAC تبدیل به‌دومین تولیدکننده بزرگ پیکاپ در چین شده است.

درخشش ۵‌ستاره‌ای پیکاپ «T۹» در تست ایمنی

در پایان جا دارد اشاره‌ای نیز به‌موفقیت پیکاپ T۹ در تست و ارزیابی خودروهای جدید کشور استرالیا داشته باشیم که از سختگیرانه‌ترین آزمون‌های ایمنی جهان محسوب می‌شود. موسسه ایمنی ANCAP که روی بازار استرالیا و نیوزیلند تمرکز دارد و خودروهای جدید واردشده به این کشور را مورد ارزیابی ایمنی قرار می‌دهد، توسط ۲۳ سازمان مختلف در استرالیا، نیوزیلند و انگلستان پشتیبانی می‌شود.

در تست تصادف پیکاپ T۹ که در این موسسه انجام شد، این خودرو با بالاترین نمرات در انواع مختلف تصادف و حفظ سلامت سرنشینان، نمره نهایی پنج ستاره را از آنِ خود کرد. پیکاپ T۹ توانست در تست‌های ایمنی حفاظت از سرنشین بزرگسال ۸۵ درصد نمره، حفاظت از سرنشین کودک ۸۷ درصد، حفاظت از عابرین پیاده در هنگام تصادف ۸۷ درصد و در تجهیزات ایمنی ۸۹ درصد نمره را کسب کند.