تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3783682
شناسه : 3783682
تاریخ :
استفاده از تصاویر ماهواره خیام برای تولید محصولات «ارتوفتو» اقتصاد ایران: توافق نامه همکاری میان سازمان فضایی ایران و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با موضوع استفاده از داده های ماهواره خیام برای تولید محصولات ارتوفتو و نقشه‌های پایه به روز شده امضا شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان فضایی ایران، صبح امروز ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۳ با حضور دکتر حسن سالاریه، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران و امیر مجید فخری، معاون وزیر و رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و مدیران دو مجموعه، توافق نامه همکاری در خصوص استفاده از داده های ماهواره خیام برای تولید، ذخیره سازی و ارائه تصاویر ارتوفتو و نقشه های پایه به روز شده امضا شد.

در این جلسه رئیس سازمان فضایی ایران ضمن عرض تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر مهر و رحمت (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) گفت: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح یکی از مهمترین مجموعه های تخصصی و دارای زیرساخت های لازم برای تهیه نقشه های پوششی کشور است که همکاری مشترک و نزدیکی با سازمان فضایی ایران در حوزه توسعه کاربردهای داده های ماهواره ای دارد.

وی با تاکید بر اهمیت داده های ماهواره خیام افزود: داده های ماهواره خیام یک داده ارزشمند ملی است و با ایجاد ارزش افزوده بر روی این داده ها می توان بخش مهمی از نیازهای کشور در زمینه نقشه های پوششی و مورد نیاز کاربران را مرتفع کرد.

سالاریه با اشاره به اهمیت همکاری مشترک میان سازمان فضایی ایران و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: این همکاری مشترک میان سازمان و پژوهشگاه فضایی و سازمان جغرافیایی می تواند سرمنشا ارائه خدمات کاربردی و تاثیرگذار درکشور باشد و سازمان فضایی ایران آمادگی کامل دارد برای توسعه خدمات و کاربردهای داده های ماهواره ای و کمک به رفع نیازهای کشور در حوزه های مختلف همکاری نمابد.

همچنین در این نشست رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با اشاره به همکاری های درخشان دو مجموعه در گذشته افزود: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در هر سه رکن فناوری فضایی یعنی ساخت پرتابگر، ماهواره و دریافت، پردازش و بهره برداری از داده های ماهواره ای دارای زیرساخت و برنامه است و کل زنجیره ارزش در صنعت فضایی را حمایت و پشتیبانی می‌کند.

وی افزود: این موافقتنامه برای بهره‌برداری از تصاویر ماهواره‌ای خیام مبادله می‌شود و طبق مفاد آن سازمان جغرافیایی تصاویر ماهواره‌ای خیام را پردازش می‌کند و محصولات متنوعی برای کاربردهای مختلف از جمله مدیریت بحران، محیط زیست، کشاورزی، عمرانی و ... را تولید و در اختیار کاربران در دولت و بخش خصوصی قرار خواهد داد.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح این همکاری را باعث ارتقاء دو مجموعه دانست و افزود: با همکاری و رویکرد سازنده ای که میان دو مجموعه شکل گرفته است، با یک برنامه راهبردی و مستمر، تلاش خواهیم کرد کمک های موثری به بخش های مختلف کشور داشته باشیم.

بنا بر این گزارش، طی این توافق نامه از تصاویر ماهواره خیام برای تولید محصول ارتوفتوی کل کشور و بهنگام سازی نقشه های ۱:۲۵۰۰۰ استفاده خواهد شد و در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.