تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3783618
شناسه : 3783618
تاریخ :
استاد شهریار تنها شاعر معاصر کشور که در ۲ زبان شاهکار آفریده است اقتصاد ایران: تبریز- دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز استاد شهریار را تنها شاعر معاصر کشور عنوان کرد که در دو زبان شاهکار آفریده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، همایش شعر و ادب فارسی و بزرگداشت مقام ادبی استاد شهریار ظهر امروز چهارشنبه با حضور هادی بهجت تبریزی، فرزند استاد محمدحسین شهریار؛ ابراهیم اقبالی، دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز؛ ابوالفضل علیمحمدی، شاعر نویسنده و پژوهشگر؛ اسد بابایی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی؛ جمعی از اساتید برجسته ادبیات و شهریار پژوهان و علاقمندان به شعر و ادب فارسی در کتابخانه تربیت تبریز برگزار شد.

اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در این همایش با بیان اینکه مردم تبریز و آذربایجان با اشعار شهریار زندگی می‌کنند گفت: اشعار شهریار سرشار از احساس، عاطفه، معنویت و دیانت است.

بابایی استاد شهریار را شاعری مردمی معرفی کرد و گفت: اشعار هیچ شاعر معاصری مانند شهریار نتوانسته است در میان مردم نفوذ کند. وقتی شعر شهریار خوانده می‌شود نیاز به آن نیست که آن را برای مردم معنا کنیم چون اکثر اشعار استاد شهریار قابل درک و عامه فهم است.

استاد شهریار تنها شاعر معاصر کشور که در ۲ زبان شاهکار آفریده است

ابراهیم اقبالی دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز شاگرد استاد شهریار نیز در این همایش با اشاره به سادگی اشعار شهریار افزود: نکته مهمی که در مورد لفظ شهریار می‌توان گفت سادگی و درعین‌حال شیرینی و گاهی آسان‌گیری است.

وی با تاکید بر اینکه استاد شهریار تنها شاعر معاصر کشور است که در دو زبان شاهکار آفریده ادامه داد: شهریار اصرار عجیبی در آوردن کلمات و الفاظ و امثال عامیانه در شعر داشت که این امر می‌تواند یکی از دلایل محبوبیت اشعار استاد شهریار در میان عامه مردم باشد که این ظرافت شعری استاد در اشعار فارسی اش کم از اشعاری ترکی ایشان نیست.

هادی بهجت تبریزی یادگار استاد شهریار نیز در این برنامه با اشاره به اینکه استاد شهریار شاعر جامع الموضوعی بود گفت: پدرم در تمامی موضوعات و به ویژه تمام حالات و آلام روحی بشری شعر داشت افزود: همگان می‌توانند مخاطب اشعار شهریار باشند.

استاد شهریار تنها شاعر معاصر کشور که در ۲ زبان شاهکار آفریده است

وی با قدردانی از اداره کل کتابخانه های عمومی استان در جهت پاسداشت ادبیات به ویژه برگزاری برنامه‌های علمی با حضور چهره‌های شاخص فرهنگی و ادبی استان و دوستان استاد شهریار افزود: استاد شهریار همواره از برادران نخجوانی به عنوان پایه گذاران کتابخانه ملی تبریز به نیکی یاد می‌کرد و در چند محفل دیدارهای مختلفی با آنان داشت و همیشه انس با کتاب قرآن و اشعار حافظ را عامل موفقیت‌های شعری اش می‌دانست.

گفتنی است در این نشست همچنین ابوالفضل علیمحمدی، صمد رحمانی و احمد احمدی از شاگردان استاد و شهریار پژوهان نامی به ایراد سخنرانی در مورد زوایای مختلف زندگی و مقام ادبی استاد شهریار پرداختند.