تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3783609
شناسه : 3783609
تاریخ :
ارائه «طرح جامع اقدام مشترک ملی برای هوش مصنوعی» در مهرماه اقتصاد ایران: معاون علمی رییس جمهور از تدوین و برنامه جامع معاونت علمی در حوزه هوش مصنوعی با عنوان «طرح جامع اقدام مشترک ملی برای هوش مصنوعی» خبر داد که نخستین گام ها در مسیر اجرای آن در حال پیمودن است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان فراخوان تدوین سرفصل آموزشی هوش مصنوعی به همت مرکز توسعه فناوری های راهبردی و ستاد هوش مصنوعی و رباتیک در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور طی سخنانی، حضور در میان اهالی دانشگاه و آکادمی را فرصتی مغتنم دید و اظهار داشت: جمع امروز، ثمره ایده دکتر دهقانی فیروز آبادی است و ما به نمایندگی از طرف او در اینجا حاضر شده ایم.

اما نکته ای که از دید افشین مغفول نماند، غیبت رشته های ریاضی، هنر و مهندسی مواد در بین سرفصل های ارائه شده بود و گفت: انقلاب صنعتی در نتیجه یک انقلاب علمی رقم می خورد و علم هم در رشته‌های فنی و مهندسی چیزی جز ریاضی و فیزیک نیست.

به گفته او، بی تردید از دیگر تجلی‌گاه‌های تحولات هوش مصنوعی در دنیای امروز، هنر است و شاخه هایی همچون نقاشی، پویانمایی و مجسمه سازی در میان انواع هنر سهم بیشتری از تحولات هوش مصنوعی را از آن خود کرده‌اند.

معاون علمی همچنین ادامه داد: از آنجا که کشور ما یکی از غنی ترین کشورها در حوزه معادن است مهندسی مواد و بهره گیری این شاخه علمی از تحولات هوش مصنوعی هم یک ضرورت به شمار می‌رود و شایسته است این سه حوزه (ریاضی، هنر و مهندسی مواد) در تدوین سرفصل های آموزشی هوش مصنوعی مورد توجه جدی تری قرار بگیرد.

افشین در ادامه از اقدامات کمیته داوران تقدیر کرد و از اهدا گرنتی معادل گرنت طرح های برگزیده به این تیم خبر داد.

وی همچنین به فراخوان دیگری که به همت بنیاد ملی علم ایران در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: دغدغه ای که این جمع را به دورهم گردآورده است، دغدغه ای آموزشی است. در کنار این مهم در فراخوانی که با بنیاد علم منتشر کرده ایم می کوشیم یکسری مدارک و پیوست های علمی فارسی در زمینه های مختلف هوش مصنوعی تولید کنیم و هدف ما از این فراخوان در واقع تولید محتوای پژوهشی در حوزه هوش مصنوعی است.

او ادامه داد: گرنت ارائه شده در این فراخوان تا سقف یک میلیارد تومان است و نصف این مبلغ را می توانند، صرف سخت افزار کنند. در این فراخوان هم چیزی حدود ۴۶۰ طرح دریافت شده است.

افشین همچنین تصریح کرد: اگر قرار باشد در هوش مصنوعی تحولی را رقم بزنیم، بی تردید یکی از ارکان آن نیروی انسانی و مستندات علمی فارسی است. از این رو، در معاونت علمی ریاست جمهوری یک برنامه جامع را در دستور کار خود قرار داده ایم و می کوشیم تا ۱۱ مهر مصادف با هفته نخبگان طرح کلان معاونت در حوزه هوش مصنوعی (طرح جامع اقدام مشترک ملی برای هوش مصنوعی) را ارائه کنیم. در این طرح کلان، سه حوزه نیروی انسانی، زیرساخت و داده محل توجه بوده است.