تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3783596
شناسه : 3783596
تاریخ :
گزارش سال ۱۴۰۲ بازی موبایلی ایرانی؛ «آمیرزا» ۷ میلیون کاربر فعال سالانه دارد اقتصاد ایران: «آمیرزا» از ابتدای فعالیتش تا کنون ۱۵ میلیون نصب فعال داشته و بیش از ۳ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. اکثر کاربران این بازی موبایلی زنان هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

بازی موبایلی «آمیرزا» را باید یکی از موفق‌ترین بازی‌های ایرانی بدانیم. «آمیرزا» حالا از مرز ۴۰ میلیون کاربر گذشته و مؤسسه نردبان اندیشه فردا، سازنده بازی «آمیرزا»، با همکاری شرکت تبلیغات دیجیتال تپسل در گزارشی به ذکر آمارها و دستاوردهای این بازی موبایلی پرداخته‌اند.

در ایران از هر ۱۰ نفر ۴ نفر اهل گیم و بازی هستند. آخرین آمار منتشرشده از تعداد گیمرهای ایرانی نشان داد که ۳۴ میلیون نفر بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند. ۶۳ درصد گیمرهای ایرانی مردان و ۳۷ درصد آن‌ها زنان هستند. بازی‌ها در سه قالب مختلف، یعنی کنسول، رایانه و موبایل، ارائه می‌شوند که آمارهای گزارش «آمیرزا» نشان می‌دهد گیمرهای ایرانی استفاده از موبایل برای بازی کردن را بیشتر دوست دارند.

آمار پلفترم‌های بازی جهان

۹۶ درصد از گیمرها با موبایل بازی می‌کنند، ۲۵ درصدشان اهل بازی کردن با کنسول هستند و ۱۹ درصد از رایانه برای بازی کردن استفاده می‌کنند. مجموع درصدهای مذکور عددی بیشتر از ۱۰۰ می‌شود و دلیلش این است که بعضی گیمرها نه فقط با یک پلتفرم بلکه با چند پلتفرم بازی می‌‌کنند.

تا سال آینده درآمد صنعت بازی از بازی‌های موبایلی به بیش از ۱۲۸ میلیارد دلار می‌رسد

گیم در سراسر دنیا هم محبوبیت زیادی دارد و همین موضوع باعث شده صنعت بازی یکی از صنایع پردرآمد به‌حساب بیاید. نیمی از مجموع درآمدی که صنعت بازی در جهان دارد از بازی‌های موبایلی به‌دست می‌آید.

در سال ۲۰۲۰، بازار بازی‌های موبایلی در آمریکا به ۴۰.۶ میلیارد دلار رسید. هم‌چنین، پیش‌بینی می‌شود که درآمد به‌دست‌آمده از بازی‌های موبایلی تا سال ۲۰۲۵ به ۱۲۸.۵ میلیارد دلار برسد.

محبوبیت زیاد بازی‌های موبایلی آن‌ها را به بستر مناسبی برای تبلیغات تبدیل می‌کند. به‌طوری که بازار تبلیغات درون بازی در جهان سالانه ۷ درصد رشد می‌کند و اندازه‌ی بازار این نوع از تبلیغات تا سال ۲۰۲۷ حدود ۲۲۱ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

بر اساس آمارهایی که «آمیرزا» در گزارش خود آورده است، ۵۵.۶ درصد از بازیکنان موبایلی هرروز با گوشی ‌موبایلشان بازی می‌کنند. ۳۸.۷ درصد از گیمرها بیشتر از یک روز در هفته و تعداد کمتری در حدود ۵.۷ درصد از آن‌ها هم فقط یک روز در هفته بازی می‌‌کنند.

 «آمیرزا» از ابتدای انتشار تا پایان سال گذشته، ۴۱ میلیون بار دانلود تجمیعی داشته است

بررسی‌هایی که در این گزارش انجام شده نشان می‌دهد بازی موبایلی «آمیرزا» بیش از ۳ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. در این گزارش توضیح داده شده است که این آمار «بر اساس تعداد بازیکنانی است که در یک بازه‌ی زمانی مشخص آنلاین شده‌اند و اطلاعات آن‌ها ثبت شده است. در این گزارش آمار دانلود توسط دستگاه‌هایی که نسخه بازی را به‌اشتراک گذاشته‌اند یا از طریق استورهای نرم‌افزاری یا شبکه‌های اجتماعی اقدام به دریافت بازی کرده‌اند در بخش اطلاعات روزانه و ماهانه ذکر نشده است.»

آمارهای این گزارش سالانه هم‌چنین نشان می‌دهد این بازی موبایلی از ابتدای انتشار تا پایان سال ۱۴۰۲، ۴۱ میلیون بار دانلود تجمیعی داشته است.

این بازی موبایلی ۱۵ میلیون نصب فعال و ۷ میلیون کاربر فعال سالانه دارد. میانگین زمان استفاده از اپلیکیشن آمیرزا ۲۵۴ ثانیه است؛ هر کاربر فعال آن به‌طور متوسط روزی ۱۴ دست آمیرزا بازی می‌کند.

بررسی‌های این گزارش نشان می‌دهد «آمیرزا» در بعضی کشورهای جهان از جمله افغانستان، آمریکا، آلمان، تاجیکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم طرفدار دارد و تعدادی از کاربران این بازی موبایلی ساکن این کشورها هستند.

تعداد بازیکنان فعال روزانه‌ی بازی موبایلی آمیرزا ۹۷۲ هزار نفر، تعداد بازیکنان فعال ماهانه ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر و تعداد بازیکنان فعال سالانه‌ی این اپلیکیشن ۱۵ میلیون نفر است. از مجموع کسانی که آمیرزا بازی می‌کنند ۶۰ درصد زن و ۴۰ درصد مرد هستند. امتیازی که کاربران به این اپلیکیشن داده‌اند امتیاز قابل توجه ۴.۸ از ۵ است.

نمودار بازیکنان آمیرزا
امتیاز بازی آمیرزا

بررسی‌های تیم سازنده‌ی آمیرزا نشان می‌دهد بیشتر کاربران فعال آمیرزا با گوشی‌های برند سامسونگ از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند. هواوی، ال‌جی و لنوو هم سایر برندهایی هستند که بیشترین استفاده را در میان کاربران آمیرزا دارند.