تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3783509
شناسه : 3783509
تاریخ :
اندر مصائب خانواده ها در خرید اقلام مدرسه/ دستفروشان بلای جان اقتصاد ایران: اراک- تغییرات قیمتی لوازم التحریر طی یک سال اخیر به حدی بالا بوده که تامین تنها ملزومات اولیه مدرسه برای خانواده‌ها دشوار شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اوایل شهریورماه هر سال در کنار تب و تاب خانواده‌ها برای سفرهای تابستانی و استفاده از آخرین فرصت‌های فراغت، بازار مدرسه داغ می‌شود و یکی از دغدغه‌های اصلی والدین، خرید نیازهای فرزندان خود برای فصل مدارس است.

یکی از خاص‌ترین و خاطره انگیزترین لحظات هر پدر و مادری، فصل مدرسه و خرید لوازم التحریر است که یادآوری از دوران تحصیل و مدرسه خودشان است و شاید خودشان با لذت بیشتری در پی خرید مدرسه فرزندان خود باشند، اما این روزها، ماجرا قدری تغییر کرده است.

قیمت لوازم التحریر طی یک سال اخیر به حدی بالا رفته که تأمین آن برای خانواده‌ها به شدت سخت شده است و از طرفی چاره‌ای جز خرید آن ندارند و باید با هر زحمتی که شده هزینه‌های مدرسه فرزندان خود را تأمین کنند.

اندر مصائب خانواده ها در خرید اقلام مدرسه/ دستفروشان بلای جان

چالش والدین با لوازم‌التحریرهای لوکس

مادر یکی از دانش‌آموزان کلاس هفتمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه متأسفانه هزینه تحصیل بسیار بالا رفته است، گفت: برای آغاز سال تحصیلی با وجود آنکه بسیاری از اقلام لوازم‌التحریر پسرم از سال گذشته مهیا بود، اما بالغ بر یک میلیون تومان مجدد هزینه کردم و حدود ۵۰۰ هزار تومان نیز صرف خرید پیراهن مخصوص مدرسه شد.

وی افزود: یکی از مهمترین اقلام برای آغاز سال تحصیلی کیف و کفش است که حدود دو میلیون تومان هزینه در پی داشت و در مجموع با احتساب تمامی هزینه‌ها به غیر از شهریه مدرسه، حدود ۵ میلیون تومان برای خرید اقلام مدرسه و ۱۰ میلیون تومان نیز تا این لحظه به عنوان علی‌الحساب برای شهریه مدرسه پرداخت کرده‌ام.

مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان که دخترش امسال وارد کلاس پنجم می‌شود نیز به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه یکی از مشکلات سال تحصیلی، نوع خرید لوازم‌التحریر است، بچه‌ها به دنبال خرید لوازم خاص و لوکس هستند و با توجه به تنوع اقلام به لحاظ شکل و شمایل و رنگ و البته هزینه‌های بالا، چالش‌های بسیاری برای والدین ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه تا امروز بالغ بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای خرید لوازم‌التحریر صرف شده است، گفت: خرید لباس فرم مدارس نیز خود معضلی است. یک مقنعه و شلوار حدود ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد و جز لوازمی است که امکان نخریدن آن وجود ندارد و کیف و کفش هم قطعاً باید تهیه شود که قیمت هر کدام آن، کمتر از ۸۰۰ هزار تومان نیست.

فشار بالای خرید مدارس برای خانواده‌های دارای چند محصل

این مادر اضافه کرد: متأسفانه این ارقام برای خانواده‌ها بسیار سنگین است و اگر یک خانواده دو تا سه فرزند محصل داشته باشد و به صورت میانگین برای هر کدام رقمی بالغ بر ۴ تا ۵ میلیون تومان هزینه کند، فشار مالی بسیار زیادی متحمل می‌شود که در این شرایط اقتصادی بسیار سنگین است.

پدر یک دانش‌آموز که دخترش وارد کلاس چهارم خواهد شد نیز، با بیان اینکه بخش عمده‌ای از لوازم التحریر فرزندم از سال گذشته باقی مانده بود، اما خرید لباس فرم مدرسه، کیف و کفش و هزینه کمک به مدرسه که در روز ثبت‌نام دریافت شد، نزدیک به ۴ میلیون تومان شد و برای فرزند دیگر که در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کند نیز حدود ۵ میلیون تومان هزینه شد و عملاً برای تحصیل دو فرزندم تاکنون حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه شده است.

مادر دانش آموز کلاس اولی نیز به خبرنگار مهر گفت: یکی از چالش‌های والدین در خرید اقلام و لوازم‌التحریر، به ویژه برای فرزندان دوره ابتدایی، قیمت بالای این اقلام است که متأسفانه امکان نخریدن و یا نه گفتن به خواسته‌های فرزندان نیز نسبت به گذشته کمتر شده است و خانواده‌ها سعی می‌کنند به هر شکل ممکن خواسته‌های فرزندان خود را تأمین کنند.

اندر مصائب خانواده ها در خرید اقلام مدرسه/ دستفروشان بلای جان

گرایش دانش آموزان به لوازم‌التحریر لوکس؛ گرایش والدین به اقلام معمولی و ساده

رئیس اتحادیه کتاب فروشان و لوازم التحریر اراک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته بالغ بر ۱۵ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، قیمت لوازم برای خانواده‌ها بالاست، اما تنوع اقلام بسیار بالاست و خانواده‌ها قدری حق انتخاب دارند.

محمد فیروزی با اشاره به اینکه لوازم التحریر در سال‌های اخیر جنبه لوکس و فانتزی به خود گرفته است، افزود: لوازم التحریر در بازار همه نوع وجود دارد، اما متأسفانه دانش‌آموزان گرایش بسیاری به لوازم التحریر فانتزی پیدا کرده‌اند که مسلماً قیمت بالاتری نسبت به دیگر اقلام لوازم التحریر دارد و رسیدگی به این موضوع به نهادهای نظارتی و فرهنگی باز می‌گردد هرچند که باید این کار قبلاً انجام می‌شد تا امروز چنین شرایطی را نداشتیم، اما امروز این مسئله و خرید لوازم التحریر لوکس و فانتری در بین دانش‌آموزان و حتی برخی از خانواده‌ها نهادینه شده است.

رئیس اتحادیه کتاب فروشان و لوازم‌التحریر اراک اضافه کرد: البته با توجه به میزان قیمت این لوازم‌التحریر، والدین گرایش بیشتری نسبت به خرید لوازم التحریر معمولی دارند.

دستفروشان بلای جان کسبه

وی با انتقاد از وضعیت دست فروشان لوازم‌التحریر در آستانه فصل خرید مدارس، گفت: رسیدگی به این وضعیت باید توسط شهرداری و اداره کل صمت انجام شود و با هر اعتراض مسئله بیکاری را مطرح می‌کنند در حالی که افزایش تعداد دستفروشان در واقع خود نوعی بیکار شدن کسبه این صنف است که باید مالیات و کرایه مغازه هم پرداخت کنند و باید مدیریت درستی در این راستا اعمال شود.

فیروزی تصریح کرد: استقبال از بازار مدرسه برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ توسط خانواده یک استقبال معمولی بوده است که چراکه تهیه یک مجموعه لوازم‌التحریر معمولی بالغ بر یک تا ۱.۵ میلیون تومان هزینه به همراه دارد به همین دلیل با بازار مدرسه بسیار پرنشاط و شلوغی روبرو نبودیم.

اندر مصائب خانواده ها در خرید اقلام مدرسه/ دستفروشان بلای جان

توزیع کتاب توسط آموزش و پرورش معضل کتابفروشان

وی یکی از معضل موجود در بازار مدرسه را موضوع توزیع کتب درسی بیان کرد و گفت: در سال‌های گذشته توزیع کتاب توسط کتابفروشان و فروشگاه‌های لوازم التحریر انجام می‌شود، اما حدود چهار است که آموزش و پرورش خود اقدام به توزیع کند و این اقدام باعث شده که پای خانواده‌ها از کتابفروشی ها کوتاه شده است در حالی که در گذشته این کتب یک بهانه‌ای برای حضور در مغازه‌ها و کتابفروشی ها بود که در کنار خرید کتاب‌های درسی خرید لوازم التحریر و کتاب‌های کمک درسی را انجام می‌دادند، اما این اقدام عملاً ضرر بزرگی به این صنف وارد شود.

فیروزی تصریح کرد: بارهای این موضوع را در سطح کشوری مطرح کردیم، اما تا امروز به نتیجه مثبت نرسیده‌ایم در حالی که قبلاً که توزیع کتاب توسط کتابفروشان بدون مشکل انجام می‌شد و با کسری کتاب هم روبرو نبودیم و حتی در کنار فروش کتاب درستی، کتاب‌های عمومی و کمک درسی نیز به فروش می‌رفت، اما با این تصمیم توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چالش‌های بسیاری برای این صنف ایجاد کرده است.

استان مرکزی در سال تحصیلی جدید نزدیک به ۲۶۵ هزار دانش‌آموز خواهد داشت که حتی اگر برای خرید اقلام مدرسه هر کدام از این دانش آموزان حداقل دو میلیون تومان هزینه صرف شود گردش مالی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان صورت می‌گیرد که این امر در اقتصاد فروشندگان لوازم‌التحریر استان تحرک خوبی را رقم می‌زند، اما متأسفانه خانواده‌ها در تأمین این حداقل‌ها فشار بالایی را متحمل می‌شوند.