تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3783480
شناسه : 3783480
تاریخ :
صفرتاصد بیمه تکمیلی "صندوق هنر"/افزایش رضایتمندی اعضای صندوق اقتصاد ایران: برای پاسخ به سؤالات پرتعداد و برخی ابهامات اعضای صندوق هنر به ویژه خبرنگاران عضو این صندوق درباره نحوه عقد قرارداد صندوق هنر با شرکت‌های بیمه‌ای، نحوه محاسبه و تعیین قیمت طرح‌های بیمه تکمیلی این صندوق گفتگویی با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر داشتیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، "صندوق اعتباری هنر" در سال 1382 به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هدف حمایت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور تأسیس شد.

این صندوق با ارائه خدمات مختلفی مانند بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی، طرح تکریم، طرح کمک مستمری و ارائه تسهیلات مالی، به بهبود شرایط زندگی هنرمندان و اصحاب رسانه کمک می‌کند.

یکی از خدمات پرطرفدار این صندوق، ارائه "بیمه تکمیلی" سالیانه است که هم‌اکنون ثبت‌نام آن برای سال جدید در 3 طرح "رفاه، آرامش، امید" در جریان است.

برای پاسخ به سؤالات پرتعداد و برخی ابهامات اعضای صندوق هنر به ویژه خبرنگاران عضو این صندوق درباره نحوه عقد قرارداد صندوق هنر با شرکت‌های بیمه‌ای، نحوه محاسبه و تعیین قیمت طرح‌های بیمه تکمیلی این صندوق، چرایی دریافت حق بیمه اعضا به صورت نقدی و یکجا، نحوه تصفیه حساب صندوق هنر با شرکت‌های بیمه‌ای، چرایی برخی تاخیرها در پرداخت هزینه‌های انجام شده از سوی اعضا صندوق توسط شرکت‌های بیمه‌ای طرف قرارداد صندوق و ...  گفتگویی با سید مجید پوراحمدی؛ مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد امینی؛ مدیر بیمه این صندوقداشتیم که در ادامه، مشروح این گفت‌وگو تقدیم مخاطبان ارجمند تسنیم شده است:

تسنیم: یکی از سؤالات پرتکرار اعضای صندوق هنر درباره روال انتخاب شرکت‌های بیمه‌گر طرف قرارداد صندوق است؛ مبنا و معیارهای صندوق هنر برای انتخاب شرکت بیمه‌ای طرف قرارداد خود چیست؟

پوراحمدی: بیمه تکمیلی یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های ماست؛ نحوه اینکه چگونه با یک شرکت بیمه قرارداد ببندیم به این صورت است که ابتدا این موضوع در مجمع مطرح می‌شود، مصوب می‌شود، به هیئت مدیره می‌آید، هیئت مدیره تایید می‌کند و نهایت قرارداد بسته می‌شود.

روش کار هم به این صورت است که استعلام جدول تعهداتی که مدنظر ماست را برای تمامی بیمه‌های سطح کشور می‌فرستیم و آنها نرخی به ما اعلام می‌کنند و بر اساس این نرخ بررسی‌های کارشناسی در «کارگروه بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر» انجام می‌شود. در این کارگروه بخش‌های مختلف بیمه بحث می‌شود، نتیجه نهایی اعلام شده و به هیئت مدیره می‌رود و در هیئت مدیره تصویب و نهایی می‌شود.

در بیمه تکمیلی صندوق هنر "کیفیت" خدمات برای ما مهمتر از "قیمت" است

یکی از اهداف صندوق حمایت از هنرمندان است و حمایت به این معناست که بیشترین خدمت را به اعضا بدهیم لذا در اینجا کیفیت برای ما مدنظر است و تنها بحث اینکه حداقل قیمت را انتخاب کنیم، مد نظر ما نیست.

در بحث بیمه تکمیلی، کیفیت خدمات برای ما مهمتر از قیمت است و اینطور نیست که مناقصه برگزار شود و هرکس که پایین‌ترین قیمت را بدهد، انتخاب شود بلکه در اینجا کیفیت خدمات اولویت اول ماست.

ما دو دسته بیمه‌گرهای بزرگ و بیمه‌گرهای کوچک را در کشور داریم ضمن اینکه برخی شرکت‌های بیمه به صورت تخصصی کار می‌کنند و مثلاً تخصص آنها در بیمه درمان یا مثلاً بیمه حمل و نقل است. "بیمه دانا" هم که ما با آن قرارداد بسته‌ایم، حوزه تخصصی‌اش بیمه درمانی است.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که یک بیمه متخصص باید در حوزه درمان داشته باشد، این است که با بیشترین مراکز درمانی قرارداد داشته باشد تا فردی که بیمه شده بتواند به راحتی به مراکز درمانی دسترسی داشته باشد و همان جا به صورت آنلاین کارش انجام شود.

لزوم سرعت پرداخت خسارت درمانی اعضای صندوق هنر

نکته دوم که برای ما حائز اهمیت است، سرعت پرداخت خسارت درمانی است. اگر قرار باشد پرداخت مبالغ 7، 8 ماه طول بکشد قطعاً میان آن بیمه با بیمه‌ای که یک ماهه پول مشتریان را می‌دهد، تفاوت قائل هستیم. بیمه دانا به لحاظ رتبه توانگری رتبه یک کشور است و این رتبه توسط بیمه مرکزی کشور اعلام شده است. همه بیمه‌ها رتبه توانگری دارند و در این میان بیمه دانا که با آن قرارداد بسته‌ایم، رتبه اول بوده است. منظور از توانگری همان دریافت‌ها و پرداخت‌های به موقع است.

11000 مرکز درمانی طرف قرارداد بیمه دانا

نکته سوم مراکز طرف قرارداد بود که در این قسمت هم بیمه دانا جزو بالاترین آمار در کشور است و تقریباً با 11 هزار مرکز درمانی قرارداد دارد.

موضوع مهم دیگر دایره خدمات بود؛ دایره خدمات به این معنی است که آن شرکت بیمه چقدر در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف شعبه دارد. با توجه به اینکه دایره اعضا ما نیز بسیار گسترده است و از تمام روستاها و شهرها و شهرستان‌ها عضو داریم، بسیار مهم بود که این دایره خدمات بسیار متنوع باشد و این موضوع را در انتخاب بیمه طرف قراردادمان لحاظ کردیم.

تمامی مواردی که عرض کردم در کارگروه بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر بررسی شد و نهایتاً خروجی آن به بیمه دانا رسیدیم.

میزان اعتراضات از بیمه تکمیلی صندوق هنر طی 2 سال اخیر به شدت کاهش یافت

ما در صندوق اعتباری هنر یک مرکز تماس داریم و زمانی که بنده به صندوق آمدم، سؤال کردم که موضوعات اعتراضاتی که از این طریق با ما بیان می‌شود را به من بگویند. زمانی که آمار را به من دادند نخستین اعتراض با تعداد بسیار بالا مربوط به بیمه تکمیلی بود که حجم نارضایتی اعضا بسیار بالا بود اما زمانی که با بیمه دانا قرارداد بستیم، یعنی از سال 1400 تعداد تماس‌های اعتراضی نسبت به بیمه تکمیلی از رتبه 1 به رتبه هشتم آمد و میزان اعتراضات به شدت کاهش یافت.

پس از انتخاب این بیمه، سرعت پرداخت بسیار بالا رفت. درست است که در مجموع تاخیراتی در پرداخت مبالغ بیمه وجود دارد که البته ما آنها را به صورت موردی پیگیری می‌کنیم اما در مجموع سرعت پرداخت‌ها خوب بوده است. اگر موردی باشد که پرداخت حق بیمه‌اش بیش از یک ماه و نیم زمان ببرد، آن را به صورت ویژه پیگیری می‌کنیم و اصلاً چنین چیزی یک رویه نیست که بگوییم این پرداخت‌ها بیش از یک ماه و نیم طول می‌کشد.

قرارداد سال اول ما با بیمه دانا 66 میلیارد، سال بعد 107 میلیارد و امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم که این مبلغ به 170 میلیارد تومان برسد.

تسنیم: تصوری در میان اهالی رسانه وجود دارد که صندوق اعتباری هنر به‌صورت اقساط با شرکت‌های بیمه‌ای طرف قرارداد خود تصفیه می‌کند اما مبالغ حق بیمه تکمیلی اعضای صندوق را به صورت یکجا و نقدی دریافت می‌کند! با توجه به اینکه مبالغ نیز افزایش پیدا کرده است، یکی از دغدغه‌های اعضا صندوق هنر و اهالی رسانه این است که چرا این مبلغ اقساطی نمی‌شود؟ آیا واقعاً اینطور است که هزینه را نقداً دریافت می‌کنید اما در چند قسمت به شرکت بیمه‌ای طرف قرارداد خود پرداخت می‌کنید؟

پوراحمدی: اساس سیاست ما حمایت از اعضاست و به واسطه مذاکراتی که داریم همیشه مبلغ را تا جایی که می‌توانیم، تعدیل می‌کنیم. امسال رقم قرارداد ما به دو دلیل افزایش پیدا کرد که بخش مهمی از آن به دلیل افزایش تعهدات ما بود.

در طرح جدید بیمه تکمیلی صندوق؛ افزایش پوشش دارو و درمان تا 2 برابر و دندانپزشکی تا 70 درصد

به این صورت که ما دارو و درمان را دو برابر، دندانپزشکی را 60 تا 70 درصد و چشم پزشکی را نیز افزایش دادیم ضمن اینکه امسال تعهداتی از جمله داروهای خارجی نیز اضافه شد.

دلیل دوم افزایش قیمت هم این بود که به صورت طبیعی خدمات پزشکی افزایش پیدا کرده بود.

«طرح آرامش» پرتقاضاترین طرح است و 70 تا 80 درصد از اعضای صندوق این طرح را انتخاب می‌کند. طرح آرامش امسال طرح رفاه پارسال و حتی عملاً بهتر از آن و با اعداد بهتری خدمات می‌دهد. این طرح تقریباً تمام خدمات را پوشش می‌دهد و انتخاب اکثر اعضای ماست. در این طرح 60 درصد را صندوق و 40 درصد را هنرمند پرداخت می‌کند. در «طرح امید» 71 درصد را صندوق و 29 درصد را بیمه شده می‌دهد. تعدادی از اعضا هم که «طرح رفاه» را ثبت نام می‌کنند، 2 ،3هزار نفر بیشتر نیستند و افرادی هستند که معمولاً دغدغه مالی کمی دارند.

اعدادی که ما در این سه طرح ارائه دادیم نسبت به خدماتی که ارائه می دهیم بسیار منصفانه است. از همین اعداد نیز 60 درصد توسط خود صندوق و در واقع توسط دولت پرداخت می‌شود.

پیگیری ویژه دکتر صالحی؛ وزیر ارشاد برای عقد بهترین قرارداد بیمه تکملی

در اینجا باید از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر صالحی تشکر ویژه داشته باشم که با صحبتی که با وی داشتم  برای تعدیل بیشتر موضوع برای رفاه بیشتر هنرمندان را پیگیری کردند و با وزیر اقتصاد تماس گرفتند. وزیر اقتصاد نیز به بیمه مرکزی و مدیران بیمه دانا دستور مساعدت را دادند و نهایتاً با بیمه مرکزی توافق شد که قیمت‌ها تعدیل پیدا کند و خدمات را با قیمت‌های بسیار مناسب تر از قیمت اولیه که بیمه مرکزی برای خدمات صندوق هنر به تمامی بیمه گرهای کشور طی نامه‌ایی اعلام کرده بود، ارائه کنیم.

درباره نحوه پرداخت، ما بعد از ارسال اسامی ثبت نام کنندگان به شرکت بیمه، حدود از نیمی از مبلغ کل قرارداد را پرداخت می‌کنیم. لذا پرداخت سهم صندوق با توجه به آنکه از سوی دولت تخصیص می یابد، سهم صندوق نیز پس از واریز بودجه طی چند قسط به حساب شرکت بیمه گر واریز می شود.

مشکل دیگر این است که اگر بخواهیم پرداخت حق بیمه را اقساطی کنیم، اگر جمعی از هنرمند قسطش را سر موقع ندهد بیمه دانا جلوی بیمه 50 هزار نفربیمه شده صندوق را می‌گیرد. قرارداد بیمه دانا شخص به شخص نیست بلکه با صندوق اعتباری هنر قرار دارد و لذا اگر افرادی حق بیمه شان را ندهند ،خدمات بیمه تمام اعضا را قطع خواهد کرد.

تسنیم: اگر اعضای صندوق اعتباری هنر به مراکزی بروند که طرف قرارداد بیمه دانا نیست، چگونه باید مبلغ خدمات خود را دریافت کنند؟

محمد امینی؛ مدیر بیمه صندوق اعتباری هنر: مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه دانا به دو صورت هستند. گروه اول مراکز طرف قرارداد هستند که به صورت آنلاین اطلاعات بیمه شده ما را دریافت می‌کنند و می‌توانند به آنها خدمات ارائه دهند.

دوم مراکزی هستند که غیر آنلاین‌اند اما طرف قرارداد بیمه دانا هستند؛ فرد بیمه شده می‌تواند با معرفی نامه‌ای که از بیمه دانا گرفته است به آنها مراجعه کند و خدمات را بدون پرداخت وجه نقد و با پرداخت مبلغ فرانشیز دریافت کند. افراد برای مراجعه به مراکز بیمارستانی غیرآنلاین نیاز است با در دست داشتن گواهی پزشک و مراجعه به شعب بیمه دانا نسبت به دریافت معرفی نامه بیمه اقدام و بی بیمارستان مدنظر مراجعه کنند.

مراکزی هم وجود دارد که که طرف قرارداد بیمه دانا نیستند و بیمه‌گر ما می‌خواهد به آنها مراجعه کند. بیمه‌گر در این مراکز هزینه را پرداخت می‌کند، مدارک را از آن مرکز می‌گیرد و به شعب ویژه ما در میدان فردوسی تهران و یا سایر شعبات بیمه دانا در سراسر کشور می‌برد، مدارک را تحویل می‌دهد، همچنین برای رفاه حال بیمه شدگان، نماینده بیمه دانا در صندوق اعتباری هنر برای دریافت مدارک مستقر است.

بیمه مدارک بررسی می‌کند و حداکثر ظرف یک ماه یا یک ماه و نیم ماه وجه به حساب ایشان واریز می‌شود. اگر واریز نشد باید موضوع را با ما یا شعب بیمه دانا مطرح کنند و مشکل بررسی شود. اگر پرداخت با تاخیر همراه شود، می‌توانند با صندوق تماس بگیرند و ما با شعبه مطرح می‌کنیم و علت را پیگیری می‌کنیم.

تمام شرکت‌های بیمه ملزم به رعایت یک مبلغ پایه هستند. این مبلغ سالیانه از طرف وزارت بهداشت به تمام مراکز اعلام می‌شود و در داخل سایت وزارت بهداشت نیز قابل رویت است. در واقع معیار، نرخ تعرفه ایست که وزارت بهداشت برای هر خدمت مشخص کرده است.

تسنیم: در برخی از طرح‌های صندوق مانند فروش اقساطی کالا می‌بینیم که کالاهای خاصی که بشود روی آنها حساب کرد در سایت هنرکارت وجود ندارد و گاهاً برای همین محصول در بازار طرح‌های اقساطی بهتری وجود دارد. چرا صندوق متولی فروش این کالاها شده است؟

پوراحمدی: فعالیت‌های صندوق در سال‌های گذشته تنها در حوزه حمایت بود و بیشتر در بحث‌های بیمه‌های تکمیلی و بیمه خدمات می‌داد اما از زمانی که بنده به صندوق آمدم، به توسعه این فعالیت‌های صندوق پرداختیم که ارائه کالاها نیز در همین راستا بود.

در حال حاضر حوزه حمایت کاملاً توسعه پیدا کرده و میزان پرداخت تسهیلات به سالانه بیش از 150 میلیارد تومان رسیده است درحالی که پیش از ما این مبلغ سالانه 20 میلیارد تومان بود. در بخش بیمه‌های تکمیلی نیز 47 هزار نفر را حمایت می‌کنیم که حدود 20 هزار نفر در این سال‌ها اضافه شده است. در پرداخت‌های بلاعوض هم نزدیک 20 طرح جدید مطرح کرده‌ایم که مشکل معیشت، ودیعه مسکن و ... را تامین می‌کند.

راه‌اندازی "حوزه خدمات" ذیل هنرکارت صندوق هنر

ما یک حوزه جدید هم به نام «حوزه خدمات» راه‌اندازی کردیم که ارائه کالا، خودرو، موتورسیکلت و ... هم زیر مجموعه همین حوزه است. این حوزه تحت عنوان «هنرکارت» ارائه می‌شود که خدمات تخفیفی، اقامتی فروشگاهی و... را شامل می‌شود.

هنر کارت دو بخش خدمات دارد که بخشی از آن مربوط به ایران کارت بانک آینده و بخش دوم شامل قراردادهایی است که خود هنرکارت می‌بندد. در اینجا 1600 خدمت وجود دارد که اگر به سایت هنرکارت مراجعه کنید این خدمات را می‌بینید.

انتهای پیام/