تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3783424
شناسه : 3783424
تاریخ :
تلاش آلمان برای کاهش تنش تجاری میان اروپا و چین اقتصاد ایران: در آستانه رأی‌گیری اتحادیه اروپا درباره اعمال تعرفه‌های پیشنهادی بر خودروهای برقی وارداتی از چین، وزیر اقتصاد آلمان خواستار مذاکره کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چین برای یافتن راه‌حلی برای این مسئله شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رابرت هابک، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان، در دیداری که با وانگ وِن تائو، وزیر بازرگانی چین در باره موضوع اعمال تعرفه های واراداتی بر خودرو های برقی ساخت چین و تنش های تجاری بوجود آمده میان اروپا و چین داشت، بیان کرد: کمیسیون اروپا و چین باید تمام تلاش خود را برای دستیابی به راه‌حل از طریق مذاکره به کار گیرند.ما به طور جدی خواهان جلوگیری از بروز جنگ تجاری و افزایش تعرفه‌ها هستیم که در نهایت به ضرر هر دو طرف تمام می‌شود.

در صورت تصویب پیشنهاد مربوط به اعمال تعرفه بر خودرووهای برقی ساخت چین در پارلمان اتحادیه اروپا، تعرفه‌های موقت تا 35.3 درصد بر خودروهای برقی وارداتی از چین اعمال خواهد شد. علاوه بر این، تعرفه استاندارد 10 درصدی نیز همچنان بر خودروهای تولید شده توسط خودروسازان اروپایی در چین و صادر شده به کشورهای اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد.

وزیر بازرگانی چین قرار است روز پنج‌شنبه با والدیس دومبروفسکیس، کمیسر تجارت اتحادیه اروپا، دیدار و درباره این تعرفه‌های احتمالی مذاکره کند. رأی‌گیری نهایی برای این تعرفه‌ها نیز قرار است در تاریخ 25 سپتامبر برگزار شود. برای جلوگیری از اجرای این تعرفه‌ها، 15 کشور از مجموع 27 کشور عضو اتحادیه اروپا باید علیه این تصمیم رأی دهند.در گذشته، جلب حمایت اکثر اعضا برای مخالفت با یک پیشنهاد دشوار بود، اما تعرفه‌های مورد بحث در حال حاضر تأثیرات ژئوپلیتیکی دارند و نگرانی‌هایی درباره اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی چین وجود دارد.

یک روز پس از مطرح شدن پیشنهاد افزایش تعرفه‌ها، پکن اعلام کرد که تحقیقاتی را در سازمان تجارت جهانی درباره یارانه‌های اتحادیه اروپا برای برخی از محصولات لبنی و دامی صادراتی به چین آغاز کرده است. همچنین، چین درباره صادرات این محصولات از اتحادیه اروپا تحقیقات ضد دامپینگ و ضد یارانه را  آغاز کرده است.

هدف از تعرفه‌های موقت اتحادیه اروپا، مقابله با نگرانی‌ها درباره یارانه‌های دولتی چین است که به شرکت‌های چینی اجازه می‌دهد تا محصولات مازاد خود را با قیمتی پایین‌تر از محصولات مشابه اروپایی به بازارهای جهانی عرضه کنند. این تعرفه‌های جدید بر تعرفه فعلی 10 درصدی افزوده می‌شوند.

با نزدیک شدن به زمان رأی‌گیری نهایی، برخی کشورها نگرانی‌هایی درباره تأثیر بالقوه اعمال این تعرفه‌ها ابراز کرده‌اند. علاوه بر آلمان، «پدرو سانچز»، نخست‌وزیر اسپانیا، هفته گذشته در جریان سفر خود به چین نیز خواستار «بازنگری» در این تعرفه‌ها شد.سانچز تأکید کرده بود که اتحادیه اروپا و چین باید به یک مصالحه دست یابند و نیاز جدی به تعدیل روابط میان اتحادیه اروپا و چین نیاز امری غیر قابل انکار است.

پیش از این نیز برخی از کارشناسان نسبت به تنش های تجاری میان اروپا و چین به دلیل وضع این تعرفه ها هشدار داده بودند که که اعمال تعرفه بر خودروهای الکتریکی چینی منجر به افزایش قیمت خودروهای الکتریکی در اروپا خواهد شد، که این امر نه تنها به نفع مصرف‌کنندگان اروپایی و تولیدکنندگان خودروهای اروپایی نخواهد بود، بلکه منجر به تنش در روابط چین و اتحادیه اروپا خواهد شد.

انتهای پیام/