تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3783399
شناسه : 3783399
تاریخ :
اجرای طرح جهش تولید در ۶ میلیون هکتار از دیم‌زارهای کشور اقتصاد ایران: معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه طرح جهش تولید در ۶ میلیون هکتار از دیم‌زارهای کشور اجرا می‌شود، گفت: سطح زیر کشت طرح جهش تولید در سال زراعی آینده ۸۰۰ هزار هکتار افزایش یافت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته طرح جهش تولید در ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از دیم‌زارهای کشور اجرا شده است.

وی با اشاره به تلاش موفق محققان در جهش تولید افزود: باید به کشت دانه‌های روغنی و علوفه در تناوب با غلات بیشتر توجه شود.

اثربخشی بالای ارقام مؤسسه تحقیقات دیم در افزایش تولید گندم

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این اجلاس گفت: ارقام مؤسسه تحقیقات دیم اثربخشی و نفوذ بالایی در افزایش تولید گندم در کشور داشته است.

جعفری افزود: ارقام جدید مؤسسه به خاطر کیفیت، مقاومت به بیماری‌ها و عملکرد بالا به خوبی در دیم‌زارهای نفوذ کرده و کشاورزان نیز از این ارقام استقبال کرده‌اند.

وی اضافه کرد: افزایش تولید گندم در سال جاری از نفوذ ارقام جدید و بکارگیری دستورالعمل‌های فنی در دیم‌زارهای کشور حکایت دارد.

معاون سازمان تات با بیان این که تلاش برای افزایش تنوع ارقام باید در اولویت برنامه‌های مؤسسه تحقیقات دیم قرار گیرد، گفت: در کنار تنوع ارقام، محققان افزایش کیفیت گندم را نیز در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

وی، با اشاره به ظرفیت بالای دیم‌زارهای کشور بر توسعه کشت جو، حبوبات و دانه‌های روغنی تاکید کرد.

افزایش کیفیت بذر در کنار معرفی ارقام

رئیس مؤسسه تحقیقات دیم نیز در این اجلاس گفت: افزایش کیفیت بذر در کنار معرفی ارقام از برنامه‌های این مؤسسه برای آینده است.

مظفر روستایی افزود: ارقام این مؤسسه به خوبی در دیم‌زارهای نفوذ کرده و بیش از ۷۰ درصد مزارع گندم دیم کشور با استفاده از ارقام این مؤسسه زیر کشت رفته است.

وی با بیان این که امسال بیش از ۹ میلیون تن محصول دیم در کشور تولید شده است، افزود: این تولید بیش از یک و نیم میلیون تن افزایش نشان می‌دهد.

روستایی خاطرنشان کرد: ارقام بذر و دستورالعمل‌های این مؤسسه نقش مستقیم در افزایش تولید محصولات در طرح جهش تولید در دیم‌زارها داشته است.