تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3783377
شناسه : 3783377
تاریخ :
سردیس ۱۳ شهید شاهین شهر توسط هنرمندان برجسته کشور ساخته می شود اقتصاد ایران: اصفهان- دبیر اجرایی سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر گفت: طی برگزاری این سمپوزیوم سردیس ۱۳ شهید شهرستان شاهین‌شهر توسط سیزده هنرمند مطرح کشور خلق می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

احمد سلیمانی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه نخستین سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر در محل یادمان شهدای گمنام این شهر در حال برگزاری است، اظهار کرد: اگرچه برگزاری سمپوزیوم در ایران قدمت بالایی ندارد اما بعد از انقلاب و از سال ۸۵ گردهمایی فعالان هنری به‌صورت محدود شکل می‌گرفت، تا اینکه در همان سال یک سمپوزیوم بین‌المللی از سوی شهردار وقت تهران در پارک چیتگر برگزار شد که به مقدمه و پایه‌ای برای برگزاری سمپوزیوم‌های ایران تبدیل شد.

وی با اشاره به به چگونگی تبدیل سمپوزیوم‌ها برای خلق پرتره و سردیس، ادامه داد: وقتی سمپوزیوم پارک چیتگر به پایان رسید آثار فاخری از هنرمندان ایران و جهان خلق شد. درعین‌حال بسیاری از هنرمندان، اطلاعاتی دربارۀ سمپوزیوم نداشتند و در ادامه، جذب دانشجویان مجسمه‌سازی در دانشگاه تهران و دانشگاه هنر شروع شد، ضمن اینکه سید مجتبی موسوی مسئولیت اداره حجم شهرداری تهران را به‌عهده گرفت و نتیجه، آن شد که سمپوزویم آهن نیز در عمارت عین‌الدولۀ تهران برگزار شد که موردتوجه هنرمندان و مردم هنردوست قرار گرفت.

دبیر اجرایی سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر ادامه داد: سپس این ایده مطرح شد که اقدامی جهت ماندگاری یاد شهدای جنگ برگزار شد و به همین دلیل اولین سمپوزیوم سرداران شهید در تهران برگزار شد که طی آن، مجسمۀ برنزی ۱۰ نفر از سرداران شهید ساخته و در شهر نصب شد، که البته این موضوع با برگزاری سمپوزیوم دوم و سوم سرداران شهید ادامه پیدا کرد و نزدیک به ۱۰۰ تندیس سردیس شهدا ساخته شد و مورد استقبال مردم و مسئولین و هنرمندان قرار گرفت. در ادامه نیز شهرهای دیگر نیز برای برگزاری سمپوزیوم اقدام کردند که یکی از آن‌ها کاشان بود که آن زمان سعید ابریشمی‌راد شهردار آن شهر بود و با حضورشان در شاهین‌شهر، ایدۀ برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی شاهین‌شهر نیز شکل گرفت.

وی با بیان اینکه در برگزاری سمپوزیوم علاوه بر خلق یک سردیس یا مجسمه، هنرِ یک منطقه تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت به اهداف و تأثیراتی که سمپوزیوم‌ها در پی خواهند داشت اشاره و تأکید کرد: سمپوزیوم، کارگاهی آموزشی است که طی آن، مردم در مدت چند روز از کارگاه مجسمه‌سازی بازدید کرده و با روشِ خلق یک سردیس یا مجسمه آشنا می‌شوند؛ درواقع به نظر من چنین رویدادی یک ترم دانشگاهیِ رشته هنر و حتی فراتر از کارگاه‌های دانشگاهی است که در سطح شهر برگزار می‌شود و فرصتی برای تبادل افکار با هنرمندانی است که در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت دارند.

سلیمانی با بیان اینکه در سمپوزیوم مجسمه‌سازی شاهین‌شهر سردیس سیزده شهید این شهرستان در مدت ۱۰ روز توسط هنرمندان شاخص کشور ساخته خواهد شد در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت دارند، افزود: شهدایی که برای خلق سردیسِ آنها انتخاب شده‌اند از سوی شهرداری شاهین شهر و با هماهنگی بنیاد شهید این شهرستان اعلام شده و هنرمندان بر اساس تصاویر، زندگی‌نامه و افق نگاه و تراوشات ذهنشان نسبت به شهدای دفاع مقدس، این سردیس‌ها را خلق خواهند کرد. ضمن اینکه در این سمپوزیوم، سردیس پنج شهید ملی که توسط پنج هنرمند صاحب‌نام ساخته شد نیز رونمایی خواهند شد.،

وی با بیان اینکه هنرمندان همیشه یک قدم از جامعۀ خود فراتر هستند و این موضوع موجب شکل‌گیری آثار فاخری در زمان حیات آنها می‌شود، به متریال مورد استفاده برای خلق سردیس شهدا در سمپوزیوم شاهین شهر نیز چنین اشاره کرد: اولین سمپوزیوم شهدا در تهران با استفاده از گِل و دومین سمپوزیوم با خمیر مجسمه‌سازی برگزار شد. متریال مورد استفاده در سمپوزیوم شاهین‌شهر نیز خمیر مجسمه‌سازی است که با استفاده از آن، سردیس یا نیم‌تنۀ سیزده شهید شهرستان ساخته می‌شود. سپس در همان روز و یا یک روز بعد نیز قالب‌گیریِ این سردیس‌ها به صورت فایبرگلاس توسط هنرمندِ قالب‌گیر انجام می‌شود که قالب فایبرگلاس می‌تواند در شهر نصب شده و یا در کارگاه ریخته‌گری به برنز تبدیل شده و سپس نصب شود.

دبیر اجرایی سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر که قرار است خود نیز در سمپوزیوم مجسمه‌سازی شاهین‌شهر در کنار سایر هنرمندان به خلق یک یادمان برای شهید گمنام بپردازد، دراین‌باره گفت: برای خلق این اثر، از نقوش هندسی معماری ایرانی استفاده می‌شود که به‌خصوص در کاشی‌کاری و آینه‌کاری‌هایی اماکن مقدس دیده می‌شود. درواقع یادمانی که خلق خواهد شد نقش یک شمسۀ دوازده‌پر است که به نیت امام دوازدهم شیعیان انتخاب شده و جای یکی از واحدهای این شمسه به‌عنوان نمادی از شهید گمنام خالی است. این یادمان از سنگ ساخته می‌شود که از مقاومت بالایی نیز برخوردار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین دوره سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر با موضوع «سرداران شهید شهر» ازسوی شهرداری و شورای اسلامی این شهر، بیست و چهارم تا سی و یکم شهریورماه صبح‌ها از ساعت ۸ تا ۱۳ و بعدازظهرها از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در محل یادمان شهدای گمنام شاهین‌شهر، واقع در خیابان امام خمینی، بوستان انقلاب برگزار می‌شود.